• پنجشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99082920155
  • خبرنگار : 50294

یک مدرس کار آفرینی:

فرهنگ‌سازی کارآفرینی گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی است

 فرهنگ‌سازی کارآفرینی گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی است

ایسنا/کردستان یک مدرس دانشگاه در کردستان گفت: توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه سبب خلق ثروت، ایجاد اشتغال، آسایش و رفاه اجتماعی، برآورده شدن نیازهای درونی فرد، رشد و توسعه اقتصادی، توسعه تکنولوژی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

مجید آوج در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  در عصری که کرونا شرایط اقتصادی دنیا را تحت شعاع قرار داده است، توجه به حوزه کارآفرینی سبب ایجاد اشتغال و کسب‌وکارهای جدید و نوینی در سطح جامعه می شود.

آوج با اشاره به اینکه کارآفرینی، ایجاد کسب و کار بر مبنای فکر و ایده نو است، عنوان کرد: کارآفرین کسی است صاحب ایده و نوآوری و خلاقیت، که مخاطرات و ریسک اقتصادی را می‌پذیرد و در مقابل جامعه و افرادی که برای آن‌ها ایجاد اشتغال می‌کند دارای تعهد خاصی است، لذا کارآفرین برای رشد و پیشرفت و ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری دولت در حوزه کارآفرینی است.

وی در خصوص فرهنگ کارآفرینی اضافه کرد: در بحث فرهنگ کارآفرینی با دو مقوله فرهنگ و کسب و کار  مواجه هستیم به گونه ای که از یک طرف کارآفرینی می‌تواند موجب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه شود و از طرفی دیگر بسترهای فرهنگی برای توسعه کارآفرینی باید مهیا باشد.

آوج آثار و پیامدهای کارآفرینی در جامعه را اینگونه عنوان و تاکید کرد: چنانچه در حوزه کارآفرینی سرمایه‌گذاری صورت بپذیرد پیامدهایی همچون ایجاد اشتغال، خلق ثروت، ایجاد رفاه اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که همین رفاه اجتماعی خود سبب می‌شود مردم در سایه آسایش در زندگی، اوقات فراغت بیشتری داشته باشند و از این رو به مبحث فرهنگی بپردازند. در نتیجه می‌توان گفت که کارآفرینی در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه اثر بسزایی دارد.

به گفته این مدرس دانشگاه، شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که صرفا حمایت‌های دولت در حوزه کارآفرینی می‌تواند موثر باشد؛ اما باید اذعان کرد که خود خانواده‌ها به عنوان اساس ایجاد تفکر و فرهنگ کارآفرینی می‌توانند تاثیر بسزایی در این حوزه داشته باشند.

 وی ادامه داد: میزان اعتماد و حمایت جامعه و رسانه ها از محصولات و خدمات کارآفرینان می‌تواند موجب رشد و توسعه این مهم باشد.

وی پرداختن به مباحث کارآفرینی در رسانه‌های ملی و سایر رسانه های دیداری و شنیداری، مکتوب و اینترنتی را از نشانه‌های اهمیت کارآفرینی در جامعه دانست و افزود: رسانه‌ها بهترین راه برای ارائه الگوهای کارآفرینی موفق و بیان مشکلات و موانع واقع بر سر راه کارآفرینان است.

آوج از شاخصه‌های اصلی کارآفرینان را خلاقیت و نوآوری و تلاش و کوشش دانست و تصریح کرد: کارآفرینان به دلیل ویژگی‌های بیان شده و همچنین ریسک‌پذیری، از سایر افراد جامعه متمایز هستند و افرادی هستند دارای هدف و با برنامه مشخص که از فرصت‌ها به نحو احسن بهره می‌برند و در همین عصر کرونا که بسیاری از کسب و کارها متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری شده‌اند، کارآفرینانی هستند که از همین فرصت در جهت ایجاد کسب و کار جدید و کسب درآمد بهره می‌برند.

تسهیلات بانکی تنها دغدغه کارآفرینان نیست
به گفته وی، دغدغه کارآفرینان صرفا تسهیلات بانکی و پولی نیست و گاهی اوقات اگر پای صحبت کارآفرینان بنشینیم خواهیم دید که دغدغه اصلی آن‌ها تسهیل‌گری در فرآیند ایجاد کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم، برگزاری رویدادهای کسب و کار و حمایت های مادی و معنوی است، لذا اگر بتوان در این حوزه درست عمل کنیم فرآیند ایجاد کسب‌وکارها با روش بهتر و سریع‌تری انجام خواهد شد.

نقش خانواده‌ها در شکل‌گیری فرهنگ کارآفرینی
مجید آوج در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کارآفرینی فرآیندی اکتسابی است و خانواده‌ها می‌توانند از بدو تولد تا شکل‌گیری شخصیت فرد تاثیر بسزایی در شخصیت فرزندان خود داشته باشند، اینکه خانواده‌ها به کودکان خود اجازه پویایی و تحرک بدهند و آن‌ها را برای حضور در جامعه آماده کنند. و همین که والدین به دنبال کسب درآمد و فعالیت اقتصادی در جامعه هستند به عنوان یک ارزش در وجود فرد یا کودک نهادینه و فرد این را یک ارزش در زندگی خود تلقی می‌کند.

وی تاکید کرد: حتی در سنین جوانی و نوجوانی می‌بایست بسترهای فرهنگی در جامعه و خانواده مهیا شود تا فردی که ایده ای دارد قادر به مطرح کردن ایده خود در سطح خانواده باشد و با آن‌ها مشورت کند و در این‌جا لازم است والدین به ایده‌ها و طرح‌های جوانان خود احترام بگذارند و سریع ایده‌های آنان را رد نکنند تا هم از تجربیات و هم از حمایت‌های مالی والدین بهره‌مند شوند و چنانچه والدین دانش کافی در این زمینه را ندارند از مشاورین و صاحب نظران حوزه کارآفرینی استفاده کنند؛ شاید این ایده جوان ما یک فرصت کارآفرینی برای جامعه باشد. 

راهکار تقویت فرهنگ کار آفرینی
آوج در ادامه اظهار کرد: اولین گام در ایجاد فرهنگ کارآفرینی مستلزم داشتن اراده و پشتکار،  ایده و هدفمند بودن فرد است، سپس شغل مورد نظر و مخاطبان را شناسایی کند.
به گفته وی، ایجاد کسب و کارهای جدید مستلزم داشتن برنامه‌ای مدون، مدل کسب و کار و مدیریت امور مالی است. 

تاثیرکارآفرینی بر روند اقتصادی کشور و جامعه 
این مدرس دانشگاه بر این باور است که زمانی کارآفرینی در جامعه‌ای شکل بگیرد و مورد حمایت افراد جامعه واقع شود، آثار و پیامدهای مثبت اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال خواهد داشت، از این رو امروزه بحث کارآفرینی مورد توجه اندیشمندان، صاحب‌نظران و حتی سیاست‌گذاران واقع شده است.

مجید آوج خاطرنشان کرد: با توسعه فرهنگ کارآفرینی می‌توانیم خلق ثروت، ایجاد اشتغال، آسایش و رفاه اجتماعی، برآورده شدن نیازهای درونی فرد، رشد و توسعه ی اقتصادی، توسعه تکنولوژی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را در جامعه شاهد باشیم.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: متاسفانه تصورات غلطی در حوزه کارآفرینی در جامعه رایج است که تصور می‌شود برای کارآفرینی باید صاحب ایده‌های بزرگی بود و مقوله کارآفرینی، مقوله‌ای سخت و دشوار است و یا بالعکس کارآفرینی مقوله‌ای آسان تلقی می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کارآفرینی دارای فرایند منطقی است که بایستی مهارت ها و دانش لازم را کسب کرد و از  مشورت کارشناسان و فعالین در حوزه کارآفرینی استفاده کرد تا بتوان به راحتی کسب و کار مد نظر را در جامعه راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha