• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99092519543
  • خبرنگار : 50339

فرماندار دلگان:

وحدت حوزه و دانشگاه موجب گره خوردن تخصص‌ ها با مبانی دینی می‌شود

وحدت حوزه و دانشگاه موجب گره خوردن تخصص‌ ها با مبانی دینی می‌شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه موجب هدایت علم و تخصص و گره خوردن تخصص‌ ها با مبانی دینی می‌شود و اگر وحدت حوزه و دانشگاه تحقق یابد در عرصه جامعه افرادی تربیت می‌شوند که هم تخصص و هم تعهد دارند.

مجتبی شجاعی در گفت و گو با ایسنا افزود: اصل ایده وحدت حوزه و دانشگاه با نگاهی علمی قابل دفاع است، اما ما با رویکردی احساسی این ایده را دنبال کرده ایم و فقط شعار آن را داده ایم، بدون اینکه کوششی برای تعمیق ایده مان کرده باشیم.

وی بیان کرد: تعامل حوزه و دانشگاه باید به گونه ای باشد که پژوهش های اسلامی در دانشگاه شایع شود و همچنین باید حوزه های علمیه سبک زندگی اسلامی را در جامعه رواج دهند.

وی ادامه داد: تا زمانی که حوزه های علمیه به سمت تحول و به روز شدن حرکت نکنند وحدت صددر صدی در بین حوزه علمیه و دانشگاه حاصل نخواهد شد.

مقام عالی دولت در دلگان اظهار داشت: به منظور شکوفایی فرهنگ اسلامی و تحقق مبانی علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید ارتباط و همکاری میان حوزه و دانشگاه تنگاتنک تر باشد.

فرماندار دلگان افزود: وحدت حوزه و دانشگاه مکمل تعالی رشد و بالندگی فکری، اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجنماعی و روحی انسان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر حوزه را بعنوان نهاد علمی که متکفل عرضه معارف اسلامی و تحقیق و استنباط در حوزه‌های مرتبط با آن است، بدانیم، کارکرد و وظیفه آن استنباط معارف، عرضه و تبلیغ آن با ابزارهای مختلف، نو و تربیت عالم دینی است.

شجاعی گفت: دانشگاه نیز به عنوان مولد علوم مورد نیاز جامعه وخاستگاه پژوهش علوم مختلف و تربیت متخصص است و باید بین دو کارکرد حوزه و دانشگاه نسبتی باشد و آن نسبت به درستی درک می‌شود و می‌توان وحدتی عمیق مبتنی بر هویت هر دو نهاد را متصور شد.

فرماندار دلگان تاکید کرد: لازم به ذکر است هر کس راهی رود که به اختلاف حوزه و دانشگاه منجر شود، دانسته یا ندانسته به سمت اضمحلال انقلاب گام برداشته و باید بدانیم که تا زمانی که از خطر اختلاف آگاه نشویم، از منافع وحدت آگاهی نخواهیم یافت.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل هر دو نهاد یا سلطه یکی بر دیگری نیست، بلکه مفهوم اصلی این وحدت، در اسلام است که در تامین نیازهای بشری به هر دو بعد مادی و معنوی آن تاکید می‌شود.

باید اذعان نمود خاستگاه اصلی نسل بعد از انقلاب، حوزه و دانشگاه است زیرا جامعه مصرف کننده، کالاهای اندیشه‌ای و فکری حوزه و دانشگاه است و یکی از زمینه‌های اصلی پیشرفت جامعه ایرانی پیوند این دو حوزه است.

شجاعی اظهار کرد: در نگاهی اجمالی اگر تقسیم کاری بین حوزه و دانشگاه صورت پذیرد، از تهدیدات جدایی بین این دو نهاد که غرب‌زدگی، عوام زدگی، تحجرگرایی و دین گریزی است، جلوگیری می‌شود. از طرفی لازم است حوزه و دانشگاه در زمینه تقریب پیش ‌روند تا نقشه دشمن که مرداب سکوت و جمود و گرداب هرزه‌گویی و کفرگویی است، نابود شود.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در راستای وحدت در سطوح مختلف از جمله مذاهب و اقوام و نهادها و ... صورت پذیرفته و ارکان مختلف نظام نیز تلاشهای بسیاری را در این خصوص انجام داده اند که می توان نقش پررنگ رهبری انقلاب و همچنین دولت را در توسعه وحدت در کنار نهادها و بالاخص مردم و نخبگان برجسته ارزیابی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha