• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99092721146
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان:

قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است

قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است

ایسنا/اصفهان مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه پژوهش هزینه کردن نیست بلکه سرمایه گذاری است، گفت: در اصطلاح علمی پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات و پژوهش های علمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی حیدری در برنامه ای به مناسبت هفته پژوهش، این هفته را فرصت مناسب و خوبی برای توجه و تمرکز بر روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور دانست و اظهار کرد: این هفته از طرفی کمک می کند تا همه ذی نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده برنامه ریزی و اقدامات بهتری در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: هدف از برگزاری هفته پژوهش شناسایی توانمندی های پژوهشی و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، امکان تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری مراکز تحقیقاتی، فرصتی برای فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران، برقراری ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی و فضایی برای نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه واقعیت این است که پژوهش و تحقیق علمی و هدفمند یکی از اساسی ترین نیازها برای پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است، تصریح کرد: می شود ادعا کرد که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است و موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه از جمله صنایع و کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد.

حیدری ادامه داد: در اصطلاح علمی پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات و پژوهش های علمی دارد و یکی از رموز رشد و پیشرفت و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است.

به گفته وی حجم وسیع پژوهش های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است، چرا که پژوهش هزینه کردن نیست بلکه سرمایه گذاری است.

به گزارش ایسنا، مسئول نهاد نمایندگی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: اگر بخواهیم مقایسه بین کمیت تولید علم ایران در سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی با استفاده از آمارهای پایگاه های استنادی بین المللی که اسناد موثقی هستند داشته باشیم به آمارهای جالب و قابل توجهی می رسیم.

حیدری افزود: بر اساس پایگاه های استنادی ISI ایران در فاصله سال های ۱۳۱۹ تا ۱۳۵۷ یعنی ۳۷ سال تنها ۲۰۲۶ مدرک در مجلات و کنفرانس های بین المللی منتشر کرده است.

وی اضافه کرد: در طول ۳۷ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کمیت تولید علم دنیا برابر با بیش از ۸ میلیون مدرک بوده است. در حالی که ایران پیش از انقلاب در همین بازه زمانی سه صدم درصد از کل علم دنیا را تولید می کند. تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب یعنی در سال ۵۹ جمهوری اسلامی ایران به مدت ۸ سال جنگ تحمیلی را تجربه کرد و در همین بازه زمانی هشت ساله تا انتهای دوران دفاع مقدس ۲۸۸۱ مدرک در سطح بین المللی منتشر کرده است.

به گفته مسئول نهاد نمایندگی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان، کمیت تولید علم دنیا از سال ۵۷ تا کنون شامل بیش از ۴۷ میلیون مدرک می شود. بنابراین کمیت تولید علم دنیا در بین سال های بعد از انقلاب یعنی از سال های ۵۷ تا ۹۴ نسبت به دوره مشابه قبل از آن ۶ برابر شده به عبارتی رشد ۶۰۰ درصدی داشته است.

حیدری گفت: اندیشمندان و دانشمندان ما تا سال ۹۴ بیش از ۲۴۵ هزار مدرک در معتبرترین مجلات و کنفرانس های بین المللی منتشر کرده اند و با در نظر گرفتن ۳۷ سال بعد از انقلاب سهم تولید علم کشور ۵۲ دهم درصد از علم دنیا را تولید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که باید یادآوری کنیم این است که مهم ترین شاخص های سنجش کیفیت تولید علم استنادها هستند. تعداد ۲۰۲۶ مقاله منتشر شده ایران در ۳۷ سال قبل از انقلاب تنها ۱۱۷۸ استناد دریافت کردند در حالی که تعداد استناد به مدارک کشور در ۳۷ سال بعد از انقلاب ۸۰۲ برابر شده است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در طول ۴۰ سال پس از انقلاب روند رو به رشد و قابل توجهی را در ایجاد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و مراکز و پارک های رشد و فناوری را شاهد بودیم، گفت: سهم ایران از تولید علم دنیا ۱.۹ مقالات دنیاست و سهم ایران در مقالات ۱ درصد برتر دنیا ۲.۹ درصد است.

حیدری افزود: آمار نشریات در حوزه وزارت علوم ۱۲۷۷ نشریه علمی است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان با طرح این موضوع که سوال اساسی در این حوزه این است که اگر بخواهیم در حوزه علم و فناوری در سطح دنیا در کنار دیگر کشورها جایگاهی داشته باشیم چه چیزی نیاز است، گفت: برای رسیدن به این هدف مهم در سطح عالی به ۳ مولفه نیاز داریم. دانشگاه های آموزش محور، دانشگاه های پژوهش محور و مراکز پژوهشی قوی که در کنار دانشگاه ها بتوانند پژوهش های دانشگاهی را تکمیل تر کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: قدم بزرگ به سمت کاربردی کردن و نزدیک تر کردن پژوهش ها باید هدفمند و در راستای حل معضلات و مشکلات اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی ما باشد.

وی اضافه کرد: در این بین نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد که مجموعه ای از شرکت های نو آور یا استارتاپ ها را در بر می گیرد بسیار اهمیت دارد، چرا که آنها می توانند این پژوهش ها یا حداقل درصد قابل قبولی از این پژوهش ها که جنبه کاربردی دارند را به نیاز جامعه تبدیل کنند و در راستای اقتصاد دانش بنیان پیش ببرند .

حیدری تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به علوم پایه خود بیش از هر رشته دیگری اهمیت می دهند و این علم را مورد حمایت و توجه و برنامه ریزی قرار می دهند. هر چند ما نیازمند حمایت و توجه به علوم انسانی که در بر گیرنده موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است هم هستیم. در سال ۱۳۹۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاه تیزبین و راهبری مقوله علم و فناوری و سیاست های کلی علم و فناوری را در ۶ بند به دستگاه های ذیر ربط ابلاغ کردند.

وی با تاکید براینکه امیدوارم شاهد یک عزم ملی برای تحقق سیاست های ابلاغی از سوی رهبر فرزانه انقلاب و همین طور نقش آفرینی دانشگاهیان به خصوص در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشیم، گفت: لازمه دستیابی به این مهم اهتمام همه ارکان جامعه اسلامی از دولت، نمایندگان مجلس و به خصوص نقش آفرینی نخبگان جامعه یعنی دانشگاهیان و حوزویان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha