• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99100201007
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

دلِ خون مردم سرخون

دلِ خون مردم سرخون

ایسنا/چهارمحال و بختیاری بوی نفت، با زندگی مردمان سرخون در منطقه میانکوه شهرستان اردل از سالیان گذشته عجین شده است، دل مردم سرخون از بی‌تدبیری‌ها در دهه‌های گذشته خون است، بارها حوادث متعددی در پی نشت نفت در این منطقه زندگی ساکنان را در معرض خطر قرار داده است، اما متاسفانه کسی صدای گلایه این مردم را نشنید.

به گزارش ایسنا، بازهم غصه تکرای نشت نفت و حریق بار دیگر سر تیتر رسانه‌های چهارمحال و بختیاری و کشور در روزهای پایانی آخرین آذرماه قرن شد.

مردمان دیار بختیاری سال‌هاست روی پای خود ایستاده‌اند، کمر همت بسته و با دامداری، کشاورزی، پرورش ماهی، قالی‌بافی و ... معیشت خود را تامین و حتی گاهی بخشی از نیاز کشور را در زمینه گوشت قرمز، محصولات کشاورزی و ... تامین می‌کنند، اما متاسفانه نشت نفت در منطقه میانکوه اردل که بنا به گفته مسئولان محلی یکی از دلایل اصلی آن فرسوده بودن لوله‌های انتقال نفت عبوری است، بارها و بارها موجب ایجاد حادثه در این منطقه و تحت تاثیر قرار دادن معیشت مردم شده است.

 گزارشات متعدد از مشکلات مردم این منطقه در رسانه‌های مختلف منتشر شد، اما شاهد اقدام جدی در رفع اساسی این مشکل نبودیم، آلودگی نفتی زندگی مردم منطقه سرخون را با مشکلات متعدد روبرو کرده است، مردم گله‌مند هستند و سلامتشان بابت این مسئله در معرض تهدید قرار گرفته است.

آتش‌سوزی و نشت ناشی از شکستگی لوله انتقال نفت مارون در سرخون اردل موجب خسارات فروان به محیط‌زیست، منایع‌طبیعی، آب‌های سطحی و زیر زمینی، اراضی کشاورزی و حتی مزارع شیلات در پایین دست این منطقه شد، دود غلیظ ناشی از این حریق که چند روز متوالی در این منطقه وجود داشت، موجب شد سلامتی مردم نیز در معرض خطر بگیرد و دچار مشکلات تنفسی شوند.

از ساعات اولیه وقوع حریق استاندار چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسئولان محلی و استانی برای بررسی وضعیت منطقه در محل حاضر شدند و با هماهنگی صورت گرفته بخشی از نفت جاری شده توسط تجهیزات موجود جمع‌آوری شد، اما ورود نفت به منابع‌آبی و خاک باتوجه به حجم بالای نفت اجتناب‌ناپذیر بود.

به گفته استاندار علت اصلی وقوع حادثه شکستگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه سرخون رانش زمین و حرکت یک تکه سنگ بزرگ و سقوط آن بر روی لوله نفت بود، پس قطعا مشکل رانش زمین در این منطقه باید مورد توجه جدی در برنامه‌ریزی‌ها برای حل این مشکل قرار بگیرد تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

شکستگی چند باره لوله انتقال نفت در سرخون/ بی‌اعتنایی به مصوبات

رضا حیدری یکی از اعضای شورای شهر سرخون در شهرستان اردل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ساکنان این منطقه از دهه ۶۰ با مشکلات آلودگی نفتی در این منطقه دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: لوله نفت تلمبه‌خانه شماره شش گندمکار چندین بار دچار شکستگی شده است و در هر حادثه نیز خسارات فروانی به مردم منطقه وارد شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ لوله انتقال نفت مارون در منطقه سرخون دچار شکستگی شد، مسئولان وقت در منطقه میانکوه حاضر شدند و برای حل مشکل مصوباتی نیز در جلسات داشتند، اما هیچ کدام از مصوبات اجرایی نشد، همچنین مردم این منطقه به‌مدت سه سال از کشت برنج به‌علت آلودگی نفتی محروم شدند، اما هیچ اعتباری به کشاورزان پرداخت نشد.

حیدری گفت: طی مصوبه‌ای از سوی وزارت نیرو مقرر شد وزارت نفت نسبت به رفع آلودگی نفتی در منطقه میانکوه اردل و شهر سرخون اقدام کند، اما وزارت نفت به این مصوبه بی‌اعتنایی کرد، در پی این آلودگی نفتی خسارات فروانی به شیلات، باغات، اراضی کشاورزی، منابع‌آبی و ... وارد شد، اما کسی این خسارات را جبران نکرد.

این عضو شورای شهر سرخون با اشاره به شکستگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه در ۲۳ آذرماه سال‌جاری، توضیح داد: شعله‌های آتش دو شبانه‌روز در منطقه خسارات فروانی را به مردم و خانه‌ها وارد کرد، کمیته بحران برای حل مشکل تشکیل شد، بسیاری از دام‌های مردم تلف شد، بسیاری از وسایل خانه مردم به‌علت دود ناشی از حریق آسیب دید.

وی با بیان اینکه سرخون حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد، عنوان کرد: این مردم نیازمند حمایت مسئولان هستند، فرسودگی لوله و نشت نفت علت این حوادث در طول سال‌های اخیر بوده است، کارشناسان می‌توانند این مسئله را اثبات کنند، قطعا این لوله‌ها بعد از مدت ۲۵ سال دچار فرسودگی شده‌اند و باید تعویض شوند.

حیدری کرد: مردم نجیب منطقه سرخون سال‌هاست با مشکل آلودگی نفتی دست و پنجه نرم می‌کنند، از امکانات اولیه محروم هستند، قطعا وزارت نفت باید به عمران و آبادانی در این منطقه توجه کند.

هیچ خسارتی به مردم پرداخت نشده است

آقای قیصری یکی از اهالی شهر سرخون در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از سال ۶۸ لوله انتقال نفت در این منطقه چند بار دچار شکستگی شد، اظهار کرد: در این حواث خسارات متعددی به مردم در این منطق وارد شد، اما تاکنون وجهی از سوی مسئولان به مردم برخلاف وعده‌ها پرداخت نشد.

وی با بیان اینکه چشمه سرخون یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های چهارمحال و بختیاری بود، گفت: متاسفانه در پی نشت نفت در طول سالیان اخیر این چشمه دچار آلودگی شده است، همچنین سایر چشمه‌ها نیز دچار خسارات فروانی شدند، شیلات‌های منطقه در پی آلودگی نفتی دچار خسارت و بسیاری از آن‌ها تعطیل شدند.

قیصری با اشاره به اینکه به‌مدت سه سال کشت برنج در منطقه سرخون ممنوع شد، یادآور شد: قرار شد به مردم خسارت پرداخت شود، اما عملیاتی نشد، بارها مسئولان به این منطقه سفر کردند، قول حل مشکلات را دادند اما اتفاقی رخ نداد.

این فرد ساکن منطقه سرخون با بیان اینکه حریق ناشی از شکستگی لوله نفت در سال‌های گذشته موجب آسیب به محیط‌زیست شد، عنوان کرد: درختان چنار حاشیه رودخانه در آتش سوختند و آثار آن هم‌چنان در منطقه باقی است، باغات و اراضی کشاورزی نیز به‌علت آلودگی نفتی دچار آسیب شدند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای ناشی از حریق و نشت نفت مشکلات بسیاری را برای مردم منطقه به‌وجود آورده است، بیان کرد: آب چشمه‌های منطقه سرخون بوی نفت می‌دهد، محصولات کشاورزی تولید شده در این منطقه مورد آزمایش قرار گرفت و عنوان کردند آلودگی به داخل محصولات نیز نفوذ کرده است.

قیصری با اشاره به اینکه جوانان از منطقه مهاجرت کرده‌اند، توضیح داد: بیش‌تر اهالی سرخون مسن هستند، مردم گلایه دارند اما کسی برای حل مشکل آن‌ها اقدام جدی نمی‌کند، آب شرب تخصیص یافته به مردم جوابگوی نیازشان نیست و با قطعی آب مکرر مواجه هستند.

آلودگی نفتی وارد منابع آبی و خاکی سرخون شد

شهرام احمدی مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری پیش از این  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حادثه شکستگی لوله نفت انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه شهرستان اردل، گفته بود: تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از ورود نفت به منابع آب سطحی، زیر زمینی و خاک صورت گرفت، اما باوجود این تلاش‌ها بخشی از این آلودگی وارد منابع آبی و خاک در منطقه شد.

وی ادامه داد: از ساعات اولیه نفت جاری شده توسط مکنده‌ها جمع‌آوری و به تلمبه‌خانه منتقل شد، همچنین مسیر رودخانه فصلی گندمکار نیز تا حدودی لایروبی شد، اما مواد نفتی با اولین بارش وارد منابع سطحی و زیر زمینی می‌شود.

احمدی با  بیان اینکه جابجایی خاک آلوده به نفت در این منطقه در حال انجام است، عنوان کرد: تا قبل از آغاز بارندگی دو روز گذشته حجمی از خاک آلوده از منطقه جابجا شد، اما نفت به لایه‌های زیرین نفوذ کرده است و امکان جابجایی تمام خاک‌های آلوده وجود ندارد.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تیم‌های کارشناسی محیط‌زیست از ساعات اولیه در منطقه میانکوه برای برآورد میزان خسارت وارده به محیط‌زیست حضور دارند، شرکت خطوط لوله نفت نیز باید از لحاظ علمی بررسی کند کند که نشت نفت تا چه شعاعی منطقه را آلوده کرده است.

 وی در پایان یادآور شد: ترکیبات نفت بسیار پیچیده است، زمانی‌که با خاک و منابع آبی ترکیب شود، رفع کامل آلودگی به راحتی قابل انجام نیست و کار بسیار پیچیده‌ای است، آلودگی هوای ناشی از حریق در منطقه میانکوه پس از بارش تا حد زیادی رفع شد.

اختصاص اعتبار برای جبران بخشی از خسارات وارده به سرخون

همچنین قدرت‌الله حمزه نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری برای جبران خسارات وارده به منطقه میانکوه از طریق رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضائیه و رئیس مجلس خبر داد و اظهار کرد: دستورات لازم در این خصوص به مسئولان مرتبط از سوی رئیس جمهور داده شده است.

وی بیان کرد: خسارات وارده به اراضی کشاورزی، شیلات، محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و سلامت مردم در حال برآورد است، پس از ارائه گزارش و تخصیص اعتبار به استان، پرداخت خسارات آغاز می‌شود.

حمزه افزود: همچنین بخشی از خسارات وارده به منطقه میانکوه باید توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بحران جبران شود.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مشکل آلودگی نفتی منطقه سرخون به‌صورت اساسی توسط وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط حل شود تا دیگر شاهد این‌گونه حوادث در منطقه میانکوه نباشیم.

امید است، پیگیری‌های مسئولان برای حل مشکل آلودگی نفتی در منطقه سرخون این‌بار در نامه‌نگاری خلاصه نشود و شاهد اقدام جدی برای حل اساسی این مشکل باشیم، مردمان نجیب این منطقه سال‌هاست با این مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کنند، اما برخلاف وعده‌ها هیچ اقدام اساسی در حل مشکلاتشان را شاهد نبوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha