• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99100301830
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

سرانجام جاده‌های مرگ در چهارمحال و بختیاری به‌ کجا می‌رسد؟

سرانجام جاده‌های مرگ در چهارمحال و بختیاری به‌ کجا می‌رسد؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری راه یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه در هر منطقه‌ای است و یکی از مظاهر تمدن به‌شمار می‌آید، متاسفانه چهارمحال و بختیاری در طول دهه‌های اخیر در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای هم‌پای سایر استان‌های توسعه یافته حرکت نکرده و اصطلاحا از مسیر توسعه عقب مانده است.

به گزارش ایسنا، وضعیت نامناسب محورهای مواصلاتی موجب افزایش آمار تلفات جانی و مالی شده است، بنابراین برای حل این مشکل چند پروژه راه‌سازی در استان تعریف شد، اما بنا به دلایل متعدد از جمله مشکلات اعتباری، مشکلات اجتماعی، تعلل پیمانکار و ... این پروژه‌ها تاکنون به سرانجام نرسیده است.

حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در چهارمحال و بختیاری مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌هایی از جمله راه، راه‌آهن، آب، برق و ... است، اما نبود این زیرساخت‌ها موجب شده سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در مناطق محرومی از جمله این استان نداشته باشند.

قطعا ایجاد زیرساخت‌ در حوزه راه علاوه بر کاهش تصادفات منجر به فوت، موجب خروج چهارمحال و بختیاری از بن‌بست می‌شود، شاهدیم تصافات در محور شهرکرد به شلمزار این محور را به جاده مرگ تبدیل کرده است، اما متاسفانه برای اجرای این پروژه و چند پروژه دیگر علاوه بر مشکلات موجود، ممانعت‌های اجتماعی از سوی مالکان محلی برای تملک اراضی وجود دارد، قطعا اگر همراهی مردم وجود نداشته باشد این پروژه به سرانجام نمی‌رسد و روزانه باید شاهد تصادفات متعدد و خسارات جانی و مالی باشیم.

پروژه شهرکرد- بروجن به لردگان، پروژه شهرکرد به شلمزار و کمربندی شمالی شهرکرد از پروژه‌های تاثیرگذار در حوزه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری است که خوشبختانه در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی به این پروژه‌ها اختصاص یافت و مقرر شد این پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، اما هم‌چنان این فرآیند به پایان نرسیده است.

پروژه‌های عمرانی عمدتا به علت محدودیت‌های مالی مشمول زمان شده است

علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری پیش از این در خصوص وضعیت‌های پروژه‌های نیمه‌تمام در استان به ایسنا گفته بود: این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، اما زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها در سال‌های قبل ایجاد نشده بود، به همین دلیل پروژه‌های عمرانی متعددی در طول یک دهه اخیر در سطح استان کلنگ‌زنی و عمدتا به علت محدودیت‌های مالی مشمول زمان شده و در روند بهره‌برداری از آن‌ها  مشکلاتی ایجاد شده است.

وی گفت: در حال حاضر مجموع اعتبارات عمرانی استان سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیاردتومان است که جوابگوی نیاز اعتباری پروژه‌های نیمه تمام استان نیست، اگر بخواهیم تمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام استان را به بهره‌برداری برسانیم، حداقل نیازمند پنج برابر اعتبارات سالانه استان هستیم تا نیاز اعتباری آن‌ها را تامین کنیم.

شهریارپور در پایان با اشاره به روند تکمیل پروژه محور مواصلاتی شهرکرد- بروجن - لردگان، بیان کرد: مجموع اعتبار اختصاص یافته به این پروژه تا قبل از سال ۹۷ حدود ۱۴۱ میلیارد تومان بود، در سال ۹۸ اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز معادل ۱۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شده، با این وجود تکمیل پروژه نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر بوده که پیگیری‌های لازم برای تامین آن صورت گرفته است.

وضعیت پروژه‌های راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری

حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص روند اجرایی محور شهرکرد- بروجن به لردگان، اظهار کرد: در قطعه سفیددشت به سمت فرادنبه پس از آزادسازی اراضی در اواسط تیرماه سال‌جاری عملیات اجرایی باتوجه به اینکه قرارداد این پروژه مربوط به سال ۹۳ بود با جدیت آغاز شد و هم‌اکنون پنج کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده است.

وی افزود: حدود چهار کیلومتر از زیرسازی اصلی محور مذکور انجام و برای آسفالت آماده شد، همچنین ۸۵ درصد آبروهای این مسیر نیز اجرا شده است.

ربیعی ادامه داد: همچنین در  قطعه سه‌راهی امام قیس تا گردنه کره‌بس نیز به جز محل گذر لوله گاز در کیلومتر ۳۸ که نیازمند همکاری بیشتر شرکت گاز است، باند دوم مابقی مسیر اجرا شده و در حال حاضر پیمانکار با هدایت ترافیک در حال اجرای زیرگذرهای مسیر و اتصالی‌های محور با باند قدیمی است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اجرایی پروژه محور شهرکرد به شلمزار، یادآور شد: عملیات اجرایی قطعه اول این پروژه از سه‌راهی خوزستان تا سه‌راهی شمس‌آباد که در مردادماه سال‌جاری آغاز شد با پیشرفت خوبی در حال انجام است و  حدود سه کیلومتر آن در مرحله اجرای زیرسازی است.

وی با بیان اینکه اراضی قطعه دوم در محدوده سه‌ راهی شمس‌آباد تا سه‌راهی امیرآباد و قسمت‌هایی از اراضی خراجی آزادسازی نشده بود، خاطرنشان کرد: باتوجه به دستور استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه ستاد اقتصادمقاومتی موضوع به صورت جدی در دست پیگری توسط فرمانداران و دادستان‌های شهرستان‌‎های شهرکرد و کیار است، همچنین در این خصوص جلسات متعددی با نماینده‌ها و سردنگ‌های مالکین برای حل مشکل تملک این اراضی برگزارشد.

ربیعی عنوان کرد: همچنین در قطعه‌ای از پروژه شهرکرد به شلمزار در حوالی شهر کیان مشکلات اجتماعی در نزدیکی قبرستان وجود دارد، که با حضور امام جمعه شهر کیان و شورای اسلامی ایران شهر، صورت‌جلسه‌ای تنظیم و در حال رفع این مشکل هستیم، همچنین باتوجه به اینکه برای آسفالت‌ریزی نیازمند شرایط آب‌وهوایی مساعدتری هستیم در حال حاضر امکان آسفالت‌ریزی در برخی از مناطق زیرسازی شده در این محور وجود ندارد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قرارداد پیمانکار قطعه پیچ حادثه‌خیر امیرآباد در محور شهرکرد به شلمزار به‌علت برخی مسائل خاتمه پیدا کرد، بیان کرد: با جذب پیمانکار جدید عملیات اجرایی در این قطعه را در روزهای آینده آغاز می‌کند.

وی در خصوص پروژه کمربند شمالی شهرکرد و بحث بدهی پیمانکار این پروژه، توضیح داد: این پروژه در حال طی کردن مراحل پایانی است و تنها یک کیلومتر از اجرای عملیات آسفالت‌ریزی باقی‌مانده است.

ربیعی یادآور شد: پس از نصب علائم و خط‌کشی مسیر، این پروژه در دهه فجر امسال آماده افتتاح می‌شود، قسمتی از اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت مطالبات پیمانکار تامین و در مرحله تنظیم و پرداخت در امور مالی اداره‌کل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha