• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99100301964
  • خبرنگار : 50165

میرزا محمودخان صفوی؛ صاحب اولین شناسنامه در زنجان

میرزا محمودخان صفوی؛ صاحب اولین شناسنامه در زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان گفت: در سال ۱۳۰۵ اولین سند شناسنامه به نام میرزا محمودخان صفوی صادر شده است.

سیدعلی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نام‌گذاری سوم دی‌ماه به عنوان روز ملی ثبت‌احوال، اظهار کرد: سازمان ثبت‌احوال در کنار ثبت بهنگام وقایع حیاتی، پروژه عظیم و حساس صدور کارت هوشمند ملی و آغاز تلاش مضاعف در راستای کاربردی کردن این ابزار و زمینه‌سازی دولت الکترونیک داشته که با کاربردی و عملیاتی شدن آن، روند جدیدی در زندگی اجتماعی مردم آغاز خواهد شد.

وی افزود: ثبت‌احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع برای ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و ... تاسیس ثبت‌احوال در دستور کار قرار گرفت، از این رو در جلسه ۳۰ آذرماه ۱۲۹۷ هجری‌شمسی به تصویب هیئت‌ وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در روز ۳ دی‌ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

این مسئول ادامه داد: تا قبل از سال ۱۲۹۵ هجری‌شمسی، ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات بر اساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس، از جمله قرآن به عمل می‌آمد و از افراد متوفی نیز جز نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می‌شد، اثری مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان تصریح کرد: با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روزافزون شهرها و روستاها و نیز افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌شد. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

شفیعی با اشاره به تاریخچه تاسیس ثبت‌احوال زنجان، یادآور شد: ثبت‌احوال شهرستان زنجان در سال ۱۳۰۵ تاسیس و اولین سند به نام میرزا محمودخان صفوی صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha