• جمعه / ۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99100503533
  • خبرنگار : 50026

بررسی وضعیت فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری با حضور استاندار خراسان جنوبی

بررسی وضعیت فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری با حضور استاندار خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی از گردشگری به عنوان ظرفیتی بی نظیر برای معرفی استان نام برد و گفت: در بازدید از بناهای تاریخی بیرجند، اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در بحث مرمت و احیای بناهای تاریخی بررسی و درخصوص حمایت‌هایی که از بخش خصوصی در این زمینه شده نیز مباحثی مطرح شد.

حمید ملانوری، امروز جمعه ۵ دی در جریان بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری بیرجند اظهار کرد: گردشگری ضمن اینکه می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد نماید، فرصت مطلوبی نیز برای معرفی استان به اقصی نقاط جهان است.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: این صنعت، نه تنها مشکلات زیست محیطی به همراه ندارد که باعث تولید ثروت و سرمایه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تنوع و تعدد جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی به اندازه وسعت و گستره خراسان جنوبی در اقصی نقاط این استان پراکنده‌اند.

ملانوری اظهار کرد: بناهای تاریخی که میراث اجداد و نسل‌های گذشته است، به عنوان ثروت بزرگی در اختیار نسل حاضر قرار گرفته‌اند لذا ما باید در حفظ و حراست از آنها کوشا باشیم.

وی هدف از بازدید امروز خود را بررسی وضعیت فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: در این بازدید، اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در بحث مرمت و احیای بناهای تاریخی هم بررسی و درخصوص حمایت‌هایی که از بخش خصوصی در این زمینه شده نیز مباحثی مطرح شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بناهای تاریخی استان، آثاری شگرف، عمیق و غنی هستند که به عنوان ثروتی عظیم در اختیار نسل امروز قرار گرفته‌اند لذا ما باید از آنها به درستی استفاده کنیم.

ملانوری، محدودیت‌های ایجاد شده به جهت شیوع کرونا را فرصت مناسبی برای همکاران دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی خواند تا در آن، شرایط را به گونه ای مهیا کنند که در آینده نزدیک و با شروع دوباره تردد مسافران و حضور گردشگران به جهت از بین رفتن کرونا، آمادگی کامل برای استقبال از مهمانان داخلی و خارجی را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی از خانه شریف در شهر بیرجند بازدید کرد. خانه شریف یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که در داخل بافت تاریخی شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری واقع شده است.

فرم معماری، مواد و مصالح و تزئینات به کار گرفته شده حکایت از این دارد که این بنا در اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

این خانه بیشتر به عمارت شبیه است چراکه از حیاط با فضای سبز، درختان کهنسال، حوض و آب نما برخوردار بوده و مهم تر از همه این که با واقع شدن در نوک تپه ای مشرف به بافت تاریخی بر همه شهر اشراف دارد.

خانه شریف به دلیل ارزش‌ معماری خاصش در سال ۱۳۸۰ با شماره ‎ ۴۵۰۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با حضور در روستای چهارده بیرجند از بزرگترین اقامتگاه بوم گردی استان بازدید کرد.

هدف از این بازدید آشنایی با جاذبه های گردشگری شهرستان و اطلاع از وضعیت فعالیت بخش خصوصی در این منطقه بود.

روستای چهارده در ارتفاعات باقران و در ۴ کیلومتری شهر بیرجند واقع شده که به جهت ۱۴ آبشار کوچکی که دارد، یکی از جاذبه های گردشی و تفریحی شهرستان بیرجند به شمار می‌رود. نخستین و مرتفع ترین این آبشار ها ۷ متر ارتفاع دارد.

روستای چهارده به دو قسمت پایین و بالا تقسیم می شود و در این روستا تقریباً تمام مردم به کار سبد بافی مشغول هستند.

بزرگترین اقامتگاه بوم گردی استان که امروز در روستای چهارده مورد بازدید استاندار قرار گرفت، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات اشتغال زایی احداث شده است.

این واحد بوم گردی در مساحت تقریبی ۳ هزار متر مربع شامل ۲۵ سوئیت، رستوران سفره خانه سنتی، مسجد و بازارچه فروش صنایع دستی و سوغات محلی است. این مجموعه زمینه اشتغال را برای بیش از ۳۰ نفر فراهم کرده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بازدیدهایش از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند به باغ و عمارت اکبریه رفت.

ملانوری به منظور اطلاع از وضعیت عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این اثر جهانی، به باغ و عمارت اکبریه رفت.

نحوه رسیدگی به شرایط باغ، چگونگی حفظ و حراست از بناهای تاریخی عمارت و درختان سربه فلک کشیده مسن و موزه های فعال این مجموعه از مواردی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

باغ و عمارت اکبریه، یکی باغ های زیبای دوره زندیه ایران و یکی از جاذبه های گردشگری بیرجند است که کارشناسان تاریخی، شروع ساخت و احداث باغ اکبریه بیرجند را به اواخر دوران زندیه نسبت می‌دهند، اما تکمیل مراحل ساخت این باغ زیبا، در دوران قاجاریه صورت گرفته است.

استفاده از معماری ترکی و تا حدودی کاربرد معماری روسی و تلفیق این دو، با معماری اسلامی شکل بسیار ویژه‌ای به این عمارت تاریخی بخشیده و معماری ویژه عمارت اکبریه را به یکی از معماری های خاص دنیا تبدیل کرده است.

وجود درختان بلند قامت و مسن کاج در دو طرف خیابان و نیز خیابان‌های منتهی به مسیر اصلی عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ اکبریه و نمای آن افزوده است.

این باغ تاریخی با حدود ۴۵ هزار مترمریع وسعت در سال ۱۳۷۸، با شماره ۲۳۲۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو و به عنوان یکی از ۹ باغ تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

در این باغ هم اکنون موزه‌های باستان شناسی، مردم شناسی، فرهنگ خراسان، حیات وحش و مشاهیر دایر است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha