• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99100604345

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان خبرداد

کاهش ۳۱ میلیون مترمکعبی حجم آب سفره‌های زیرزمینی گلستان

کاهش ۳۱ میلیون مترمکعبی حجم آب سفره‌های زیرزمینی گلستان

ایسنا/گلستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: حجم ذخیره آبخوان کم‌عمق و عمیق استان نسبت به میانگین دوره آماری به ترتیب ۳۱ میلیون مترمکعب و ۴۲ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

سیدمحسن حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سیل و خشکسالی از بلایای طبیعی است که در برخی از سال‌ها در گلستان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: برای کاهش اثر بلایای طبیعی باید پدیده‌های حدی را به‌درستی بشناسیم و اگر خلاف میل آنها عمل کنیم، زیاد موفق نخواهیم بود.

وی گفت: گلستان ۲.۵ درصد از کل جمعیت کشور را دارد اما ۱.۲ درصد منابع آب کشور در این استان قرار دارد. در این استان به ازای هر نفر در طول سال ۱۲۵۰ مترمکعب آب داریم که برای شرب، صنعت، محیط زیست، بهداشت و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به وجود محدودیت آب در استان، باید به سمت مدیریت و افزایش بهره‌وری آب خصوصاً در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب استان در این بخش است، برویم.

حسینی با اشاره به اینکه طبیعت همواره نشان داده بیش از آن چیزی که تصور می‌کنیم قدرت دارد، خاطرنشان کرد: در سیلاب‌ها چون حدود پل و ساخت‌وسازها را رعایت نکرده‌ایم، دچار خسارت می‌شویم.

وی گفت: از ابتدای مهرماه تا پایان آذرماه، متوسط بارندگی در استان ۹۷ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند، با خشکسالی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: حجم ذخیره آبخوان کم‌عمق و عمیق استان نسبت به میانگین دوره آماری به ترتیب ۳۱ میلیون مترمکعب و ۴۲ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. در گذشته در آبخوان کم‌عمق وضعیت بهتری داشتیم اما به خاطر مصرف بی‌رویه آب با کاشت شالی، تراز آب کم‌عمق استان به این میزان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کشت برنج برای گلستان مناسب نیست، افزود: امسال بیش از ۱۰۰ هزار هکتار شالی در استان کشت شد. کشت برنج به‌صورت سنتی تنها در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است و اگر می‌خواهیم در گلستان برنج‌کاری داشته باشیم، باید به سمت خشکه‌کاری برویم.

حسینی با اشاره به اینکه رواناب رودخانه‌های استان طی پاییز امسال بین ۸۲ درصد کاهش و ۶ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۸ درصد حجم آب مخازن سدهای استان گلستان آبگیری شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سد میرداماد مبلغ ۴ میلیارد تومان برای این سد دیده شده است، گفت: این بودجه صرف بخش باقیمانده مطالعات و برخی از کارهای اجرایی از جمله استملاک زمین خواهد شد. این سد ۱۳ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و ۸ میلیون مترمکعب آن به آب شرب شهر گرگان اختصاص خواهد یافت. با این کار می‌توان آب شرب یک چهارم تا یک‌پنجم مردم گرگان را از این طریق تأمین کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha