• یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99102115727
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیرکل امور عشایر خوزستان مطرح کرد

کوچ سال آینده عشایر مستلزم دریافت کارت تردد / اجازه کشتار دام تنها با هویت‌گذاری

کوچ سال آینده عشایر مستلزم دریافت کارت تردد / اجازه کشتار دام تنها با هویت‌گذاری

ایسنا/خوزستان مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه کوچ سال ۱۴۰۰ مستلزم به ارائه کارت تردد است، از الزام ثبت فعالیت‌های دامداران و هویت‌گذاری دام‌های عشایری و روستایی در سامانه سماک خبر داد.

علی‌رحم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیات وزیران در بهمن‌ماه ۹۷ دستورالعمل خرید و فروش، حمل و نگهداری دام زنده را مصوب کرد و این مصوبه به دستگاه‌های اجرایی برای اجرا، ابلاغ شد. البته این دستورالعمل، ایراداتی نیز داشت که رفع شدند.

وی با اشاره به طرح الزام مالکان دام زنده برای هویت‌گذاری دام‌ها، گفت: یک سری دستورالعمل‌ها وجود دارد که باید توسط مالکان دام زنده اعم از دام سبک و سنگین انجام شود از جمله اینکه تمامی مالکان باید دام‌های خود را در سامانه‌هایی که به این منظور تعریف شده‌اند، احراز هویت و ثبت مشخصات کنند که شامل، ثبت اطلاعات دام، پلاک‌گذاری و هرگونه فعالیت و تغییرات اعم از افزایش در تعداد یا کاهش تعداد دام است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان افزود: در این خصوص، تفاوتی میان عشایر یا روستاییان وجود ندارد و تمامی افرادی که از دام زنده نگهداری می‌کنند، باید برای دام‌ها شناسنامه و پلاک معتبر دریافت کنند. مشخصات دام‌ها و هرگونه خرید و فروش دام چه به صورت عمده و چه به صورت جزئی نیز باید از جانب خریدار و فروشنده در سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود.

وی افزود: مالکان دام، اجازه کشتار دام هویت‌گذاری‌نشده را در کشتارگاه‌ها ندارند؛ کشتارگاه‌ها باید دام هویت‌گذاری‌شده ذبح کنند و کشتار دام را در سامانه ثبت کنند.

کریمی بیان کرد: این مصوبه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده است و تأییدیه‌ای بر مصوبه هیات وزیران است و کشتارگاه‌ها ملزم به اجرای آن به منظور جلوگیری از قاچاق دام زنده هستند.

وی گفت: در خصوص عشایر به دلیل ییلاق و قشلاق‌هایی که انجام می‌دهند، مصوب شد که با ارائه دفترچه عشایری معتبر و مورد تأیید شرکت‌های تعاونی عشایری که تعداد دام در آن‌ها ذکر شده باشد، نسبت به حمل و نقل دام‌های خود اقدام کنند اما برای دام‌هایی که هویت‌گذاری نشده‌اند، بارنامه تردد صادر نمی‌شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان ادامه داد: از طرفی با استناد به تبصره ۴ ذیل ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری کشوری، مصوب شده است که همه دامداری‌ها به منظور شناسایی مکان و جایگاه‌شان، کارت دامداری داشته باشند. ما تلفیقی از مصوبه هیات وزیران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را  تحت عنوان دامداری و تردد برای عشایر ایجاد کرده‌ایم و بنا بر آن هر گونه خدمت صرفا به عشایری که کارت دامداری و تردد دارند، ارائه می‌شود.

کریمی با بیان اینکه کوچ سال ۱۴۰۰ مستلزم به ارائه کارت تردد است، افزود: در مجموع تمامی این فعالیت‌ها اعم از صدور کارت تردد و هویت‌گذاری دام‌ها، به منظور تسهیل در کار عشایر و سردر گم نشدن آن‌ها، به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری واگذار شده است.

وی در خصوص هزینه‌های صدور کارت تردد و هویت‌گذاری دام‌ها نیز گفت: هزینه صدور هر فقره کارت تردد، ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده و هزینه هویت‌گذاری هر رأس دام نیز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. این نرخ‌ها که در استان خوزستان تعیین شده، نسبت به سایر تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عشایری دیگر استان‌ها مناسب‌تر است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه هویت‌گذاری دام در همه رده‌های سنی انجام می‌شود، افزود: سامانه صدور کارت تردد و شناسایی دام تحت عنوان سامانه سماک (سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) ایجاد شده است و عشایر با مراجعه به شرکت‌های تعاونی عشایری می‌توانند نسبت به هویت گذاری، صدور و دریافت کارت تردد اقدام کنند. دریافت این کارت‌ها یک الزام قانونی است و تمامی مالکان دام باید هویت‌گذاری دام را انجام دهند و عشایر نیز علاوه بر هویت‌گذاری دام‌ها، باید کارت تردد عشایری نیز دریافت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل عرضه دام عشایر در بازار گفت: در دو ماه آینده، وارد شدن دام عشایر به بازار آغاز می‌شود و عشایر باید توجه داشته باشند که اگر دام‌ها هویت‌گذاری نشده باشند، کشتارگاه‌ها از ذبح جلوگیری می‌کنند که این نیز مشکلات خود را برای بازار گوشت در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha