• یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99102115871
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد

۳ شهرستان همدان در وضعیت آبی کرونایی و بقیه زرد هستند

۳ شهرستان همدان در وضعیت آبی کرونایی و بقیه زرد هستند

ایسنا/همدان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: با اقدامات انجام شده توانستیم شیوع کروناویروس را در استان مدیریت کنیم و هشت ماه اجازه ندهیم استان وضعیت قرمز را تجربه کند.

دکتر رشید حیدری مقدم ظهر یکشنبه ۲۱ دی ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه در اطلاع‌رسانی اخبار مربوط به کروناویروس، هیچ کدام از رسانه های استان با دانشگاه علوم پزشکی غیرهمسو نبوده و همکاران ما نیز از ابتدا به صورت شفاف اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دادند.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه ما در حوزه‌ بهداشت و درمان دنبال تعالی هستیم، تصریح کرد:در ایام شیوع کروناویروس تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به سمت جلو حرکت کنیم. هیچ کدام از همکاران ما کم‌کاری انجام ندادند و ما با همکاری استاندار و شورای تأمین توانستیم با تمام تلاش کارها را مدیریت می‌کنیم و هشت ماه قرمز نشدن استان نتیجه این مدیریت بود اما متأسفانه در پیکی که کل کشور را دچار بحران کرد، ما هم وضعیت قرمز را در استان تجربه کردیم.

وی ادامه داد: در پیک اول به صورت میانگین روزانه ۴۰۰ نفر، در پیک دوم ۶۰۰ تا ۶۲۰ نفر و  در پیک سوم ۱۲۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری بودند همچنین میانگین آمار فوت ناشی از کروناویروس در پیک اول ۴ نفر، پیک دوم ۸ نفر و پیک سوم ۱۵ نفر در استان بود که این آمار نشان می‌دهد این بیماری در هر موج از موج قبلی قدرتمندتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه هیچ موردی در کل کشور وجود ندارد که بیمار به ارائه خدمت نیاز داشته باشد و مراحل درمان انجام نشود، گفت: موارد متعددی وجود دارد که فرزندان، والدین خود را به بیمارستان می‌آورند و دیگر سراغی از آن‌ها  نمی‌گیرند چراکه نگران این هستند که به کروناویروس مبتلا شوند اما هرکدام از همکاران بهداشت و درمان ما یک لحظه عقب نشینی نکردند و تاکنون ۳۰۱۵ نفر از همکاران ما مبتلا به کروناویروس شدند که شامل ۳۰۸ پزشک، ۷۶۷ پرستار، ۴۶ بهیار، ۴ ماما، ۱۰۲۹ پرسنل بیمارستانی، ۷۴۱ پرسنل بهداشتی و ۷۳ نفر از پرسنل آزمایشگاهی ما را شامل می‌شدند اما با تمهیدات لازم بدون هیچ مشکلی توانستیم روال عادی کار را انجام دهیم.

حیدری‌مقدم بیان کرد: با شیوع کروناویروس ما دست روی دست نگذاشتیم و از اسفند ۹۸ به بعد اقدامات فاخری در حوزه بهداشت و درمان استان انجام شده است و طبق آخرین وضعیت در استان، هیچ شهرستان قرمز و نارنجی نداریم به طوریکه در حال حاضر شهرستان‌های اسدآباد، بهار و فامنین در وضعیت آبی و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۸۹۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستر شدند، ۱۷۵۱۶ نفر به صورت سرپایی پذیرش شده و ۱۴۳۳ نفر فوت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در رابطه با آخرین آمار مبتلایان به کروناویروس در استان، توضیح داد: طبق آخرین آمار در روز گذشته ۱۲مورد مثبت سرپایی، ۹ مورد مثبت بستری و دو مورد فوتی داشتیم.

حیدری مقدم با بیان اینکه در بحران کروناویروس ۱۵۰ نیرو با قرارداد ۸۹ روزه جذب کردیم، ادامه داد: مجوز جذب ۸۵۰ نیروی دیگر را دریافت کردیم همچنین برای تبدیل وضعیت پرستاران، در حال مکاتبه با وزارت بهداشت هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در رابطه با نحوه مدیریت کروناویروس در روستاها اظهار کرد: در روستاها با پیشگامی روستایی در فامنین کمیته کرونا تشکیل شده و با محوریت بهورزهای خانه های بهداشت آموزش‌های لازم به روستائیان داده می‌شود.

وی اعلام کرد: تمام تلاش ما این است از برگزاری هرگونه تجمعی که می‌تواند بیماری ایجاد کند، جلوگیری کنیم اما متأسفانه برخی مسئولان به دغدغه‌های ما اهمیت نمی‌دهند و مراسم برگزار می‌کنند در صورتی که هیچ گونه تجمعی با هیچ موضوعی حتی ادای احترام به شهدا نباید صورت بگیرد و ما به هیچ عنوان تمایلی به برگزاری جلسه‌ای نداریم. برای ما ایرانیان از ماه محرم مقدس‌تر که وجود ندارد اما دیدیم که آن مراسم را هم با حداقل تعداد و حداکثر رعایت پروتکل‌ها انجام دادیم.

وی در رابطه با وضعیت کروناویروس در آینده، تصریح کرد: تصمیم گیری و صحبت در رابطه با آینده کروناویروس مبهم است و ما نمی‌دانیم این ویروس با چه شکلی تمام می‌شود بنابراین آینده را به آینده واگذار می‌کنیم و در تصمیمات هم تابع چهارچوب و استراتژی حاکم بر کشور هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه تاکنون هیچ محموله‌ واکسنی وارد کشور نشده است، ادامه داد: هر تصمیمی در رابطه با واکسن در سطح کشور گرفته شود، از آن تبعیت می‌کنیم.

حیدری مقدم در رابطه با به خدمت نگرفتن نیروهای جهادی و طلاب در بیمارستان‌های استان، گفت: ما در یک جنگ تمام عیار هستیم و نمی‌توانیم از نیروهای غیرمتخصص و افرادی که تحصیلات حوزوی دارند، استفاده کنیم اما در پیک سوم با توجه به نیاز بیماران در بیمارستان شهید بهشتی تعاملی با نیروهای جهادی داشتیم.

وی در رابطه با داروی محقق همدانی که مدعی است این دارو در درمان کروناویروس موثر است، توضیح داد: ما در ابتدا در جریان این دارو نبودیم و سپاه این دارو را به بیمارستان بقیه‌الله(عج) برده بود اما در آنجا به نتیجه نرسیدند و تلاش‌هایی انجام شد تا این دارو را در استان ارزیابی کنیم چراکه نمی‌توانیم سلامت جامعه را تهدید کنیم بنابراین اعلام کردیم این دارو و آنالیز آن را در قالب یک طرح تحقیقاتی به دانشگاه ارائه بدهد اما او پس از ۶ یا ۷ ماه آمد، پس از انجام مراحل و تحقیقات لازم در صورت اثربخشی این دارو حتما این خبر را اعلام می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا بر مبنای ادعای فرد نمی‌توان صحبت کرد و باید طرح‌ها در قالب علمی باشند. هر فرد دیگری نیز ادعایی در این زمینه دارد ما از این طرح استقبال می‌کنیم.

وی در رابطه با وضعیت بیمارستان اکباتان بیان کرد: بیمارستان اکباتان در اختیار ما نیست و شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت متولی این امر است اما طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است همچنین ۱۱۰ میلیارد از اعتبار ۱۷۰میلیاردی که رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده بود به این پروژه بدهد، تاکنون پرداخت شده است.  

وی در رابطه با اخبار مبنی بر ساخت یک بیمارستان در شهرستان کبودراهنگ گفت: یک خیر به نام خلبان امیرجانی برای ساخت بیمارستانی در کبودراهنگ اعلام آمادگی کرده و گفته می‌تواند ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه کمک کند اما در حال حاضر نیازی به ساخت بیمارستان جدید نداریم چراکه فقط پروسه دریافت مجوز آن دو سال زمان می‌خواهد بنابراین با صحبت با این خیر و مجمع خیرین سلامت شهرستان، امام جمعه و فرماندار کبودراهنگ پیشنهاد دادیم در بیمارستان امام رضا(ع) یک فاز توسعه ای تعریف کنیم چرا زیرساخت و زمین آن مهیاست اما فعلا تفاهم‌نامه قطعی امضاء نکردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: با همکاری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ردیف بودجه بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی همدان احیا شده که ساخت این بیمارستان در همدان می‌تواند از نظر جذب توریسم سلامت با هدف بیمارانی که از کردستان عراق برای درمان به همدان خواهند آمد، ارزآوری بالایی داشته باشد.

حیدری مقدم در رابطه با وضعیت مهاجرت پزشکان و پرستاران استان به خارج از کشور، توضیح داد: در گذشته یکی از شرایط پذیرش پزشکان و پرستاران ما در خارج از ایران، داشتن مدرک آیلتس بود اما با شیوع پاندمی کرونا اتحادیه اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی شرط زبان را برداشتند و این مسئله باعث شد تعداد انگشت شماری از پرستاران استان مهاجرت کنند اما موردی از مهاجرت پزشکان نداشتیم.

وی با بیان این که از دی‌ماه ۹۸، ۱۰۵ دستگاه دیالیز به استان اضافه شده است، مطرح کرد: با اضافه شدن این دستگاه‌ها تعداد ماشین‌آلات دیالیز در استان به ۱۹۰ دستگاه رسیده و شرایط بهتری پیدا کردیم اما ایده‌آل نیستیم و از بابت سالمندی جمعیت همدان و افزایش بیماران نیازمند به دیالیز نگرانی‌هایی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در رابطه با فرانشیز بیمارستان‌ها بیان کرد: فرانشیز بیمارستان‌ها در بیمه‌های روستایی ۵ درصد و شهری ۱۰ درصد است و اقلامی هم که مشمول بیمه نمی‌شوند، بسیار نادر است.

حیدری مقدم با بیان اینکه هیچ پزشکی در بخش دولتی نمی‌تواند بیمار را به بستری در بخش خصوصی مجبور کند، گفت: تنها در صورتی بیماران را به بخش خصوصی ارجاع می‌دهند که با موافقت بیمار باشد، از طرفی در استان اصلاً بخش خصوصی قدرتمندی نداریم که همین مسئله مشکلاتی برای ما ایجاد کرده و نمی‌توانیم روی کمک آن‌ها حساب کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha