• شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99102720041
  • خبرنگار : 50233

چرا لاین جنوبی تهران-مشهد هر سال تلفات بیشتری می‌گیرد؟

چرا لاین جنوبی تهران-مشهد هر سال تلفات بیشتری می‌گیرد؟

ایسنا/سمنان رئیس پلیس راه استان سمنان با اشاره به چرایی تلفات بالای جاده‌ای در لاین جنوبی محور پرتردد تهران-مشهد که بخش عمده آن در استان سمنان واقع شده، موقعیت جفرافیایی ،طبیعت منطقه و نبود جاذبه بصری در حاشیه راه و...راعامل به شدت مهم در تعدد تصادفات و متعاقب آن تلفات جاده‌ای در این محور ارزیابی کرد.

سرهنگ تقی کبیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لاین جنوبی تهران-مشهد پرتلفات‌ترین محور در استان سمنان در سال‌های اخیر و از جمله در 9 ماهه امسال بوده است.

وی با اشاره به دلایل وقوع تصادفات در این محور به فراوانی واژگونی‌ها در این مسیر پرداخت و افزود: 61 درصد تصادفات این محور چه در لاین شمالی و چه در لاین جنوبی از نوع واژگونی و خروج از جاده بوده است که علت اصلی وقوع این نوع از سوانح رانندگی به خستگی و رانندگی در ساعات طولانی برمی گردد.

رئیس پلیس راه استان سمنان با بیان اینکه استان سمنان یک استان میانی و معبر محسوب می شود تصریح کرد: بسیاری از کاربران این محور که راهی مشهد مقدس می شوند پیش از رسیدن به استان سمنان گاه ساعات طولانی رانندگی کرده و وقتی وارد استان می شوند خسته هستند.

وی ادامه داد: از طرفی طبیعت منطقه و کویری بودن و  بی‌جاذبه بودن این محور سبب تشدید خستگی و خواب‌آلودگی در راننده می شود و همین احتمال تصادف و به ویژه خروج از جاده را افزایش می دهد. اصلی ترین دلیل بسامد و فراوانی بالای واژگونی‌ها در لاین جنوبی این محور نیز همین است.

سرهنگ کبیری به تفاوت تعدد واژگونی‌ها در دو لاین شمالی و جنوبی پرداخت و خاطرنشان کرد: در لاین شمالی برخلاف لاین جنوبی که گاهی راننده 8-7 ساعت رانندگی کرده و بعد وارد استان شده به دلیل اینکه رانندگان در ساعات ابتدایی رانندگی‌شان وارد استان شدند در نتیجه کمتر خسته هستند لذا بین واژگونی‌ها در لاین جنوبی و لاین شمالی تفاوت معنادار و زیادی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص راه‌های کاهش خطر در این‌گونه محورها افزود: با توجه به اینکه خواب آلودگی و خستگی، اصلی‌ترین عامل تصادفات و به ویژه واژگونی‌ها در محورهای ارتباطی از این دست است توصیه اکید کارشناسان پلیس این است که بعد از هر دو ساعت رانندگی، یک‌ربع استراحت کنند. یقنا با این روش ، تصادفات ناشی از خواب آلودگی و خستگی به حداقل ممکن می رسد.

سرهنگ کبیری تاکید کرد: رانندگان در زمانی که احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنند باید حتی اگر تنها چند کیلومتر تا مقصد خود فاصله دارند، وسیله نقلیه خود را متوقف کرده و حداقل 15 دقیقه استراحت و بعد به حرکت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به شمار تلفات جاده‌ای امسال در دو لاین شمالی و جنوبی محور تهران-مشهد که 640 کیلومتر از طول بیش از 900کیلومتری آن در جغرافیای استان سمنان واقع شده اظهار کرد: از ابتدای امسال تا اول دی‌ماه از ۱۶۵ نفر تلفات جاده‌ای در محورهای برون‌شهری استان سمنان ۵۶نفر در لاین جنوبی تهران-مشهد و ۳۶ نفر در لاین شمالی این محور جان باختند که رقم بسیار بالایی نسبت به کل تلفات است.

رئیس پلیس راه استان سمنان افزود: البته خوشبختانه امسال شاهد کاهش قابل توجه تلفات جاده‌ای و تصادفات در سطح استان بودیم که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha