• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99102920871
  • منبع : نمایندگی گیلان

به مناسبت روز ملی هوای پاک/

چگونه آلودگی هوای کلانشهرها را مدیریت کنیم؟

چگونه آلودگی هوای کلانشهرها را مدیریت کنیم؟

ایسنا/گیلان یک کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست، توجه به قانون هوای پاک و اجرای دقیق آن را یکی از گام های مهم و موثر در تحقق برون رفت از چالش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها دانست.

عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، یکی از چالش ها در حوزه محیط زیست شهری را مدیریت آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: مسئله آلودگی هوا یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی و بهداشتی در کلانشهرها محسوب می شود.

وی تردد بسیار بالای خودروهای فرسوده و غیر استاندارد، موقعیت اقلیمی و توپوگرافی خاص و استقرار صنایع بی شمار در مسیر باد را از جمله دلایل عمده آلودگی هوا در کلانشهرها دانست و افزود: تناژ بالای آلودگی، میزان، تراکم و پراکنش فضایی منابع آلاینده هوا در شهر و جابجایی هوا و باد به عنوان عواملی هستند که به طور عمومی بر کیفیت هوا و میزان آلاینده ها در هوای شهرها تاثیرگذارند.

این پژوهشگر حوزه محیط زیست، با بیان اینکه منابع آلودگی هوا در کلانشهرها به دو گروه عمده ساکن و متحرک تقسیم می شوند، تصریح کرد: عامل اصلی تولید آلودگی در این دو نوع منبع احتراق سوخت های فسیلی است.

مطالبی، منابع متحرک را شامل ناوگان های خودروهای سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت، مینی بوس، اتوبوس و کامیون و منابع ساکن را شامل صنایع آلاینده، بخش خانگی و تجاری، تبدیل انرژی، پایانه های اتوبوس های درون شهری و جایگاه های بنزین دانست.

وی با اشاره به سهم آلاینده های متحرک در تولید آلودگی هوا در کلانشهرها، ادامه داد: کمبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان موجود حمل و نقل عمومی، کمبود یا نبود زیرساخت های مناسب و ایمن برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک(مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی)، عدم مدیریت تقاضای سفر در کلانشهرها و تردد خودروهای فرسوده و سنگین آلاینده در داخل شهرها از جمله چالش هایی است که کلانشهرها در این حوزه با آن روبرو می شوند.

مشاور کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت، خواستار همکاری سازمان ها و مراجع مرتبط در اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک شد و اضافه کرد: توجه به قانون هوای پاک و اجرای دقیق آن یکی از گام های مهم و موثر در تحقق برون رفت از چالش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرهاست.

وی متذکر شد: متاسفانه نبود ضمانت سخت گیرانه در اجرای قوانین مرتبط موجود در حوزه صنایع و تولید خودروهای غیر مرتبط با استانداردهای بین المللی و تردد آنها در سطح شهر و فاصله میان استانداردهای موجود معاینه فنی خودروها با استانداردهای جهانی به تشدید چالش های زیست محیطی هوا کمک می کند.

این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، با بیان اینکه در بخش صنعت ساخت و ساز هیچگونه نظارتی بر چگونگی تولید مصالح ساختمانی و میزان آلاینده های تولید شده آنها وجود ندارد، گفت: میزان مصرف سالانه انرژی در ساختمان های کشور بالاتر از میانگین جهانی است.

وی لازمه موفقیت در این عرصه را مدیریت راهبردی و همکاری همه جانبه دستگاه های متولی مدیریت شهری و الزام به اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک دانست و تصریح کرد: مشارکت گروه های مردم نهاد و نظارت مستمر بر اجرای مفاد قانون هوای پاک، سبب ارایه راهبردهایی در بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها می شود.

مطالبی، با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی پاک و افزایش سهم آن در سفرهای شهری با تهیه زیرساخت های آن همچون توسعه خطوط مترو و خرید و ساخت واگن برای مترو، عنوان کرد: همچنین جلب مشارکت بخش خصوصی در سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی می تواند سبب گسترش حمل و نقل پاک شود.

این کارشناس محیط زیست، در ادامه خواستار جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده از طریق اعمال نظارت و ساز و کارهای بازدارنده شد و گفت: تجهیز و گسترش مراکز معاینه فنی و توقف استفاده از وسایل و کامیون های آلاینده پیمانکاران خصوصا پیمانکاران شهرداری و انجام اقدامات لازم برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی از دیگر برنامه های بازدارنده در این بخش است.

وی پیوند حمل و نقل با کاربری اراضی شهری، تراکنش مشاغل و فعالیت در کلانشهرها را زمینه ساز مطالعات حمل و نقل برای پروژه های شهری جاذب سفر دانست که سبب همپوشانی همزمان طرح های جامع شهرسازی و طرح های جامع ترافیک می شود و خاطرنشان کرد: ضرورت استقرار نظام سازمانی شهر الکترونیک و هوشمندسازی شهری از طریق اخذ عوارض استفاده از معابر شهری با راه اندازی سیستم های هوشمند و اخذ عوارض از خودروهای فرسوده در مناطق مرکزی و پرجمعیت شهر احساس می شود تا بتوانیم مدیریت هوشمند آلودگی هوا را داشته باشیم.

مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت، با تاکید بر لزوم پایش آلاینده های هوا و منابع مولد آن در کنار تهیه و به روزرسانی فهرست منابع انتشار آلودگی هوا، پایش و پیش بینی روزانه کیفیت هوا و اطلاع رسانی آن، اضافه کرد: باید احداث ساختمان های سبز به منظور کاهش آلایندگی منابع خانگی را ترویج کنیم.

این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، همچنین فرهنگ سازی عمومی شامل تشویق هوشمندانه شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و استفاده کمتر از خودروهای تک سرنشین و آموزش و اطلاع رسانی اهمیت اثرات آلودگی هوا بر سلامت را از فرآیندهای مهم در برنامه ریزی شهری جهت ارایه راهبردهای موثر بهبود کیفیت هوا عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.