• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99102921622
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

تمام ارگان‌ها در بحث هوای پاک باید هم‌گام شوند

تمام ارگان‌ها در بحث هوای پاک باید هم‌گام شوند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان گفت: مشکل حل کردن بهبود شرایط محیط زیستی و آلودگی هوا کاری نیست که فقط یک ارگان از عهده آن بر بیاید بلکه یک نوع تعاملات بین ‌بخشی می‌خواهد و نیاز به همکاری‌های گروهی دارد که بتوان بر این مشکل و این موضوع فائق آمد؛ مردم و تمام ارگان‌هایی که در این قضیه دخیل هستند، باید یک صدا کمک کنند.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک، روزی است که در فصل زمستان هم گذاشته شده است؛ به خاطر این که بیشتر ما بحث آلایندگی هوا و بحث معضلات آلودگی هوا را در فصل زمستان داریم و علت آن به اقلیم منطقه ‌و وارونگی دما بازمی‌گردد و آن آلاینده‌هایی که ما داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه به علت وارونگی دما و عدم رعایت مسائل زیست محیطی به انباشت آلودگی‌ها نزدیک به زمین افزوده می‌شود و در محل زندگی انسان بیشتر می‌شود، این روز هم روزی است که شاید تلنگری برای همه ما و مردم و مسئولان باشد که به نحوی اهمیت بیشتری در زمینه هوای پاک و موضوعات زیست محیطی و غیره بدهند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بجستان بیان کرد: ما در شهر کوچکی مثل بجستان موضوع آلودگی هوا را آنگونه که مربوط به صنایع باشد، نداریم. البته اشاره خواهم کرد که موضوعات آلودگی در شهرستان بجستان مربوط به چه چیزی خواهد بود.

مسبب اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ استان سوخت‌های فسیلی است

وی مطرح کرد: اما در مورد بحث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ استان خراسان مسبب اصلی این‌ها، بحث سوخت‌های فسیلی که مربوط به خودروها و یا کارخانه‌هایی که به نحوی ضوابط زیست محیطی را کامل اجرا نکرده‌اند نه اینکه اصلا اجرا نکنند؛ به طور کامل اجرا نمی‌کنند، یعنی به صورت استانداردی که باید، دقیق اجرا نشده است و عملا باعث شده که آلودگی هوا در این فصل تشدید شود.

رضانژاد افزود: از طرف دیگر مشکل حل کردن این موضوع و بهبود شرایط محیط زیستی و آلودگی هوا کاری نیست که فقط یک ارگان از عهده آن بر بیاید، یک نوع تعاملات بین ‌بخشی می‌خواهد و نیاز به همکاری‌های گروهی دارد که بتوان بر این مشکل و این موضوع فائق آمد، خب من یا کارشناس محیط زیستی که به یک واحد آلاینده مراجعه می‌کند، تذکر می‌دهد یا یک واحد تازه تاسیس که در حال احداث است، این واحد هنگام گرفتن پروانه بهره‌برداری وقتی که همکار ما یا کارشناسان ما که می‌خواهند برای ایشان پروانه صادر کنند برای مثال متوجه ایرادی می‌شوند و می‌گوید به خاطر بحث آلودگی هوا فلان مورد مشکل دارد و به شما پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شود؛ در این موارد ممکن است از چندین جای مختلف با ما تماس بگیرند که اجازه بدهید کار ایشان راه بیفتد و یا بگذارید اشتغال ایجاد شود و از این دست مسائل که زیاد است.

وی تصریح کرد: اگر موضوع محیط زیست، مسئله باشد و همه بخواهند همچنین به حفاظت از محیط زیست اهتمام بورزند، بحث آلودگی هوا و این مشکلات به راحتی حل می‌شوند مطمئنا تمام ارگان‌هایی که در این قضیه دخیل هستند باید یک صدا کمک کنند که این موضوعات حل شود در غیر این صورت محیط زیست به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: شعار امسال هوای پاک، شعار خوبی است که همه مطالب را در خود جای داده است چه تعهد مسئولان و کاری که باید انجام دهند و قانون هوای پاک را که مصوب شده است را به طور دقیق‌تر اجرا کنند و چه مشارکت مردم که نقش آن‌ها نیز در این شعار می‌باشد.

وی اظهار کرد: به گونه‌ای می‌خواهد عنوان کند که صرفا مسئولان نباید در این زمینه کمک کنند و مردم هم باید کارهایی انجام بدهند، مردم هم به محیط زیستشان کمک کنند و در زمینه‌های مختلف که باعث می‌شود، این آلودگی‌ها کمتر شود، کمک نمایند تا شاهد این معضلات نباشیم مثل استفاده کمتر از خودروهای شخصی و استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل که البته این را هم عرض کنم مبحث کرونا باعث شده که مردم از حمل و نقل عمومی کمتر استفاده کنند، ولی مردم می‌توانند با مدیریت مصرف انرژی‌ای که دارند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند و بسیاری موارد دیگر.

ریزگردها مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در بجستان

رضانژاد درباره آلودگی هوا در بجستان نیز گفت: در شهر کوچکی مثل بجستان، مهمترین عاملی که مردم را در آلودگی هوا آزار می‌دهد، بحث ریز گردها است. شهر بجستان در جنوبی‌ترین نقطه خراسان در حاشیه کویر و در منطقه خشکی واقع شده است، بحث ریزگردها یک بحث جهانی می‌باشد و فقط مختص ما نیست، البته ریز گردهایی که در بجستان داریم نشات گرفته از خود بجستان است و خاک و ریزگردهای محلی هستند و عامل اصلی آلودگی در بجستان همین ریز گردها می‌باشند به خصوص در فصل بهار و تابستان، به خاطر وزش بادهایی که در این فصل‌ها داریم و معمولا از شرق به غرب است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان مطرح کرد: دلیل وجود این ریز گردها هم این است که اگر شما دقت کنید ما یک دوره خشکسالی طولانی مدتی در خراسان رضوی و شهرهای جنوبی داشتیم نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که این خشکسالی باعث فقر مراتع شد از طرفی پوشش گیاهی از بین رفت و از طرف دیگر چرای دام داشتیم و همه این‌ها باعث شد که پوشش گیاهی ما تخریب شود و خاک در معرض فرسایش قرار بگیرد و بادهایی که گفته شد در این منطقه در بهار و تابستان است، آن بادها معمولا از جنوب شرقی یا از شرق به غرب می‌وزید، همه این‌ها مزید بر علت شد که بعضا در تابستان شاهد گرد و خاک هم باشیم.

وی ادامه داد: البته به جز این قضیه گرد و غبار صنایعی مانند کارخانه‌های آسفالت و کارخانه‌های گچ یا صنایع سنگ‌شکن و شن‌شویی‌ها هم مقداری بر کیفیت هوای بجستان  تاثیرگذار است اما با توجه به این که بجستان شهر کوچکی است، ما فعالیت مدوام آن‌ها را نداریم مخصوصا کارخانه‌های آسفالت در سال شاید چند روزی بیشتر کار نکنند که باز هم در آن مواقع کارشناسان‌مان را می‌فرستیم که موضوع را بررسی کنند و حتی تذکرات و اخطاریه‌هایی را هم برای آن‌ها صادر می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: جهت کاهش اثرات گرد و غبار از سال گذشته ما سعی کرده ایم که در مناطق حفاظت شده، نهال‌کاری انجام دهیم و پوشش گیاهی بجستان را غنی‌تر کنیم و با گونه‌های بومی و سازگار با منطقه نهال‌کاری می‌کنیم که گام کوچکی در جهت کاهش این ریزگردها باشد و امسال  یک محدوه ۱۵۰ هکتاری و سال قبل هم یک محدوده ۲۰۰ هکتاری نهال‌کاری انجام دادیم به خصوص در محدوده حفاظت شده اجرا می‌کنیم‌ برنامه ما بیشتر در شرق بجستان است که این نهال‌کاری اجرا شود تا ریز گردهایی که از منطقه شرق وارد می‌شوند و باعث می‌شود که کاهش گرد و غبار را داشته باشیم البته از طرفی مردم هم در به وجود آمدن این گرد و غبارها دخیل هستند، بالاخره آن دامی که چرای بی رویه دارد، کشاورزی سنتی که وجود دارد آن فردی که پوشش گیاهی را به نحوی تخریب می‌کند، باعث افزایش گرد و غبار و چنین مسائلی می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha