• شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99110401910
  • منبع : نمایندگی لرستان

ارزش تولیدات بخش کشاورزی لرستان چقدر است؟

ارزش تولیدات بخش کشاورزی لرستان چقدر است؟

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ارزش ریالی تولیدات بخش کشاورزی استان ٧۰۰۰ میلیارد تومان است.

اسفندیار حسنی‌مقدم سوم بهمن‌ماه با اشاره به آیات، روایات و احادیث متعدد مبنی بر اهمیت کشاورزی اضافه کرد: آنچه از آیات و روایت استنباط می‌شود ادامه حیات و زندگی انسان به تغذیه وابسته است و در آیه ۱۹ سوره رم از رویش گیاهان به عنوان نماد رستاخیز اشاره شده است «یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَیُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ وَکَذَٰلِکَ تُخْرَجُونَ» و تغذیه هر جامعه در گرو کار کشاورزی و دامپروری است، در واقع هر ملتی که بخواهد آزاد و مستقل زندگی کند باید در کشاورزی استقلال و خودکفا باشند.

 وی گفت: مهمترین عواملی که در بخش کشاورزی مؤثر هستند مدیریت منابع آب، بکارگیری ابزارهای مدرن و به‌روز، اصلاح زمین، کارهای جهادی، نقش مدیریت انسان و پرداخت زکات است.

 حسنی‌مقدم افزود: منطبق بر اسناد بالادستی و قوانین جمهوری اسلامی وظایفی برای وزارت جهاد متصور شده است، یکی از این وظایف «امنیت غذایی» است. در حال حاضر ۸۵ درصد از نیازهای غذایی در کشور تأمین می‌شود آن هم در شرایطی که در جنگ اقتصادی نابرابر با دشمن هستیم، با وجود تحریم‌ها اما رشد اقتصادی این بخش مثبت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان سلامت غذایی را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: حفاظت از منابع پایه شامل آب، خاک، جنگل، اراضی و مراتع است زیرا از این منابع بایستی به شکلی استفاده شود که برای نسل‌های آینده حفظ شود، وظیفه دیگر «حمایت از کشاورزان، محققان و نخبگان» بخش کشاورزی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حجم تولیدات کشاورزی استان قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: حجم تولیدات در استان کمتر از ۵۰۰ هزار تن بود در حالی که این عدد اکنون به سه میلیون تن یعنی شش برابر افزایش پیدا کرده است. در دهه  ۵۰ و ۶۰ و حتی دهه ٧٠ این میزان غذا در سفره‌ها موجود نبود اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب، وزارت اقتدار و امنیت توانسته‌ حجم تولیدات را افزایش بدهد.

حسنی‌مقدم افزود: حدود دو میلیون و ٩٠٠ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از جمله دو میلیون و ٢٠٠ هزار تن محصولات زراعی، ٣٠٠ هزار تن محصولات باغی و ٤٠٠ هزار تن انواع محصولات دامی تولید می‌شود.

وی ارزش ریالی تولیدات بخش کشاورزی استان را بالغ بر ٧۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این بخش یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور است زیرا بالغ بر ٢٠ درصد اشتغال، ١٩ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۵ درصد صادرات متعلق به این بخش است، در حالی که سهم اعتبارات بخش کشاورزی از اعتبارات کشور کمتر از پنج درصد بوده و این موضوع یکی از مطالبات ما از دولت و مجلس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha