• دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99110604263
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اختصاص ۳۱ میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات به میراث فرهنگی اردستان

اختصاص ۳۱ میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات به میراث فرهنگی اردستان

ایسنا/اصفهان معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به اردستان از اختصاص ۳۱ میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات برای میراث فرهنگی این شهرستان خبر داد.

جواد واحدی، امروز (دوشنبه- ۶ بهمن) در کارگروه میراث فرهنگی شهرستان در مجتمع فرهنگی طباطبایی نژاد اردستان، اظهار کرد: شهرستان اردستان زیر سایه کاشان و اصفهان قرار دارد و آنگونه که باید به معرفی فرصت هایی که در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان وجود دارد توجه نشده است.

وی با اشاره به بازدید از ابنیه های تاریخی شهرستان اردستان، افزود: مبلغ ۵ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای اقامتگاه بوم گردی لیلاز زواره اختصاص داده شد و کاخ روستای امیرآباد زواره توسط صندوق احیاء میراث فرهنگی مرمت و تحویل بخش خصوصی برای راه اندازی و بهره برداری قرارمی گیرد.

به گزارش ایسنا، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه نهایتا تا یک هفته آینده نسبت به تعیین تکلیف و معرفی مسئول پایگاه بافت تاریخی زواره و قنات دوطبقه اقدام خواهد شد، گفت: مبلغ ۱۰میلیارد ریال برای پایگاه ملی بافت تاریخی زواره تا شهریور سال آینده اختصاص و مبلغ ۱۰میلیارد ریال نیز برای ثبت جهانی قنات دوطبقه اردستان جهت آزادسازی محوطه و لایروبی در نظر گرفته خواهد شد.

واحدی افزود: همچنین ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل مسجد پامنار زواره و ۳ میلیارد ریال برای تکمیل مرمت و بازسازی خانه حکیم اردستان جهت تبدیل به اداره میراث فرهنگی شهرستان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی ارزشمندی در شهر مهاباد اردستان قرار دارد و پایگاه ملی بافت تاریخی این شهر در سال آینده راه اندازی خواهد شد، گفت: همچنین در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع سرویس بهداشتی و چندباب مغازه در مجموعه گردشگری آسیاب خان زواره احداث و تحویل مالک آن خواهد شد.

میراث فرهنگی در اردستان جدی گرفته نشده است

همچنین نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت های میراثی که در شهرستان اردستان وجود دارد باید بیشتر از وضعیت موجود مورد توجه وزارت میراث فرهنگی قرار بگیرد. اردستان دارای قابلیت رشد گردشگری است و نیاز به برندسازی در این حوزه و راه اندازی تشکل‌های منسجم و قوی دارد.

سیدصادق طباطبایی نژاد با بیان اینکه جنبه های میراث فرهنگی و گردشگری که در اردستان وجود دارد در سطح استان اصفهان کم نظیر است، گفت: معتقدیم وزارت میراث فرهنگی باید نگاه خود را نسبت به شهرستان اردستان تغییر دهد و به عنوان یک سرمایه به این منطقه نگاه کند ولی این انتقاد را داریم که قلب مجموعه شهرستان اردستان از مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان خون است. 

نماینده مردم اردستان با اشاره به بلاتکلیفی پایگاه جهانی قنات دوطبقه اردستان گفت: این اثر شاهکار به عنوان عجیب‌ترین و تنها قنات دو طبقه جهان در سال ۱۳۹۵ به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید ولی هیچ اتفاقی جدیدی که بتواند آن را به جهان بشناساند در این بنا رخ نداد. چند بار از وزیر میراث فرهنگی درخواست کردیم حداقل این مکان را افتتاح کند ولی نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده اند.

بلاتکلیفی پایگاه تاریخی اردستان یک مطالبه جدی مردمی است

فرماندار اردستان نیز در این جلسه گفت: تا کنون وزرا و مسئولان کشوری هر زمانی به استان اصفهان سفر کردند فقط شهر اصفهان را مورد بازدید قرار دادند و متاسفانه وضعیت بناهای تاریخی شهر اصفهان ملاک کل استان می شود و قابلیت هایی که شهرستان های استان دارند مورد توجه قرار نمی گیرد.

حمیدرضا تاملی گفت: بلاتکلیفی پایگاه تاریخی شهر زواره و پایگاه جهانی قنات دوطبقه به عنوان یک مطالبه جدی مردمی مطرح می شود، ولی اداره کل میراث استان علی رغم اینکه یکی دو مسئول پروازی برای این پایگاه ها در نظر گرفت همچنان بدون مسئول دلسوز است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های عظیمی در حوزه میراث فرهنگی شهرستان اردستان وجود دارد، گفت: رشد میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند عامل رشد اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی در شهرستان اردستان باشد و این موضوع بدون مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی، مردم، بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد امکان پذیر نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha