• سه‌شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99110704965
  • خبرنگار : 50181

نشستی برای احداث شهر جدید کرمانشاه

نشستی برای احداث شهر جدید کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه از چندی قبل صحبت‌هایی درخصوص احداث شهری جدید در کرمانشاه مطرح شد، شهری که بتواند سرریز جمعیتی کلانشهر کرمانشاه را در خود جای دهد و در کنار آن خدمات مناسبی هم به ساکنین این شهر ارائه شود.

 اکنون مطالعات اولیه، مکان‌یابی و امکان سنجی این شهر تا حدودی انجام شده و  امروز(هفتم بهمن) نشستی به منظور بررسی این مطالعات و اظهار نظر درباره آن در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، محمدحسین شریف‌زادگان استاد دانشگاه شهید بهشتی که کارهای مطالعاتی شهر جدید کرمانشاه را به همراه تیم کاری خود انجام داده، در ابتدای این نشست به تشریح جزییات مطالعات انجام شده پرداخت.

وی با اشاره به سناریوهای مختلفی که برای این شهر در نظر گرفته شده تا کارکرد آن صرفا مسکونی نباشد، اظهار کرد: سناریوهای متعددی با رویکرد لجستیک، گردشگری سلامت، گردشگری طبیعت، تجارت و اقتصاد و... در نظر گرفتیم که در نهایت از بین آنها دو سناریو اصلی برای شهر جدید کرمانشاه، یا با رویکرد مسکونی و دروازه اقتصادی یا مسکونی و گردشگری نهایی شد.

به گفته شریف‌زادگان، برای مطالعات شهر جدید کرمانشاه به تمام اسناد بالادستی، سند آمایش، مطالعات محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی، مسکونی و ... توجه شده است.

 هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه  نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت تاسیس شهر جدید کرمانشاه که از چند سال قبل پیگیری‌های آن آغاز شده، گفت: خوشبختانه این طرح هم اکنون مورد تایید وزیر راه و شهرسازی نیز هست، اما بعد از جمع‌بندی نهایی درباره مطالعات آن، حتما باید مصوبه هیات دولت را نیز اخذ کند.

وی افزود: ایجاد یک شهر جدید  نیازمند توجه به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است که باید از همه جهات مورد توجه قرار بگیرد، زیرا ممکن است با چالش‌هایی در آینده مواجه شود.

استاندار کرمانشاه ایجاد شهر جدید کرمانشاه را نقطه امیدی برای توسعه و پیشرفت و همچنین گامی برای تقویت جایگاه کرمانشاه به عنوان هاب منطقه غرب کشور دانست و خاطرنشان کرد: در تمام غرب کشور هیچ استان دیگری نداریم که صاحب شهر جدید شده باشد و کرمانشاه اولین استان در این زمینه است.

بازوند با بیان اینکه برای این شهر پوشش دادن جمعیت نزدیک به 90 هزار نفر در قالب حدود 38 هزار خانوار دیده شده، تاکید کرد: یکی از مهمترین موارد درباره شهر جدید نزدیکی آن به شهر فعلی کرمانشاه است تا از هدف اصلی که رفع مشکلات شهر کرمانشاه است، دور نشویم.

وی درباره پاره‌ای از مشکلات که باعث احساس نیاز به احداث شهر جدید شده نیز اظهار کرد: برای مثال اکنون برای اختصاص زمین برای احداث خانه‌های ویلایی برای متقاضیان با محدودیت مواجهیم و مردم مجبورند در آپارتمان زندگی کنند.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: در برخی موارد برخی از افراد نیز نسبت به احداث ویلا در اطراف شهر اقدام می‌کنند که گاهی مشکلات جدی با جهاد کشاورزی و... ایجاد می‌کند و اگر شهر جدید احداث شود دیگر چنین مشکلاتی نخواهیم داشت.

بازوند خواستار توجه به علاقه و سلیقه مردم در انتخاب محل نهایی این شهر شد و تاکید کرد: مواردی از احداث شهرهای جدید داشتیم که چون محل آن مناسب و متناسب با علاقه مردم نبوده، شهروندان دیر در آنجا اسکان یافتند.

وی درباره توجه به کارکردهای غیر از سکونت که برای این شهر پیشنهاد شده نیز گفت: اگرچه ما نیز موافق کارکردهای اقتصادی، گردشگری و ... هستیم، اما این موضوع نباید باعث شود از جامعه هدف اصلی این شهر غافل شویم.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: برای احداث شهر جدید حتما باید به مسئله تامین آب آن نیز توجه شود.

در ادامه این نشست مهرداد سالاری معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری استان کرمانشاه، گفت: هم اکنون نزدیک به 60 درصد این جمعیت یعنی یک میلیون نفربه دلیل تمرکز خدمات و قابلیت‌ها، در شهر کرمانشاه سکونت دارند.

وی تمرکز این میزان جمعیت در شهر کرمانشاه را زمینه‌ساز ایجاد مشکلاتی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و تاکید کرد: به دلیل محدودیت‌های توسعه‌ای که در اطراف شهر کرمانشاه داریم، احداث یک شهر جدید با هدف نظم دادن به سیستم و فضای شهری اجتناب ناپذیر است.

در پایان این جلسه مقرر شد دستگاه‌های مربوطه مطالعات انجام شده درباره شهر جدید کرمانشاه را مطالعه کرده و ظرف چند روز نظرات و پیشنهادات خود را درباره آن ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha