حجتالاسلام و المسلمین محمد ذوالفقاری امروز، هفتم بهمن ماه، در نشست خبری اولین جشنواره بینالمللی عکس «مزارات» که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در میان ادیان ابراهیمی و دیگر آیینها، آموزه معاد و جهان پس از مرگ جایگاه ویژهای دارد. در آیات قران کریم هیچ صفحهای وجود ندارد که شما آن را باز کنید و یاد، ذکر و نامی از موضوع معاد در آن صفحه، سوره و آیات نباشد. در کتب عهدین نیز به همین صورت است.
وی تصریح کرد: در واقع اعتقاد به معاد و جهان پس از مرگ بخشی از فرهنگ بسیاری از ملتها و همه انسانها محسوب میشود. اگر تمدن را برآمده از تبلور فرهنگ یک جامعه و نمادهای تمدنی را برآمده از فرهنگ رسوخیافته یک جامعه بدانیم، در تمدنهای عمیق و ریشهدار، موضوع معاد، فرهنگ پس از مرگ و مواضع آن، جایگاه ویژهای دارد که یکی از موضوعات آن مزارات و اماکنی است که برای دفن افرادی که در زندگی دنیوی داشتند با آن مواجه بودهاند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در واقع در تمدن مصر در دو طرف رودخانه نیل و در بستر این تمدن، اهرامی را داریم که مقابر فراعنه و افرادی هستند که در فرهنگ آنها جایگاه ویژهای داشتهاند. در سوریه نیز مقابر و مزاراتی را داریم که سابقه آنها به پیش از میلاد مسیح باز میگردد. همچنین در فلسطین اشغالی مقابری را داریم که به دوران پیامبری حضرت یعقوب(ع) و حضرت یوسف(ع) و قبل از آن باز میگردد.
وی افزود: در کشور عراق نیز بزرگترین مقبره و مزار جهان -وادی السلام- وجود دارد که در فرهنگ اسلامی بسیار مورد توجه است. در ایران اسلامی نیز مهمترین، بزرگترین و بانفوذترین مرکز فرهنگی که آستان قدس رضوی است را داریم که بر محور بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) شکل گرفته است. در افغانستان نیز مزار شریف وجود دارد و در پاکستان، هند و سایر مناطق، اماکن اینچنینی بسیار داریم.
معاون امور بینالملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: مزارات فقط جایی برای دفن اموات نبوده و نیست، بلکه به محور یک مزار و محور یک شخصیت الهی و افرادی که مورد توجه و اقبال مردم بودهاند، حرکتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گستردهای بر محور آن مزار شکل گرفته بوده و هماکنون نیز جاری و ساری است.
وی تصریح کرد: بعضی مزارات به لحاظ تاثیرگذاری در جامعه، مراکزی مثل مراکز آموزشی و فرهنگی، دانشگاهها، مدارس و حوزههای علمیه را در کنار خود دارند و اینها را به جهات مختلف حمایت میکنند.
ذوالفقاری گفت: ما شاهد اتفاقی در حدود ۸۰ سال اخیر بودهایم؛ گروههای افراطی مثل وهابیون بر اساس برداشتهای ناصحیح از معارف اسلامی با توسل به برخی مطالب، جملات و کلماتی که در آموزههای خود به کار گرفتند سعی در تخریب این نمادهای تمدنی داشتند و دارند. از اتفاقی که در بقیع رخ داد، عکسهای بسیار محدودی باقیمانده که البته همان تعداد عکسهای محدود هم جریانساز شدهاند. در واقع عکاسها و جامعه هنری میتوانند با ثبت تصاویر تاریخی و حرفهای، مثل آنچه که بر بقیع گذشت تاریخ و این سرمایه تمدنی را برای نسلهای آینده حفظ کنند.
وی با بیان اینکه «این عکسها میتوانند خاطرات بزرگ و ادعاهای بزرگی را ثابت کنند و ادعاهای پوچ را از بین ببرند»، عنوان کرد: شنیده شده بود که برخی افراد منکر وجود بارگاهی در قبور ائمه بقیع بودهاند، اما با انتشار یک عکس، آن ادعاهایی که برایشان سرمایهگذاری شده بود از بین رفت. ارزشدادن و توجهکردن به نمادهای تمدنی میتواند در آینده ما را از آسیبهایی که ممکن است دچارش شویم حفظ میکند.
معاون امور بینالملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: اعتقاد ما این است که هنر جریان موقت و ساکنی است که میتواند مثل خون در رگ جامعه جریان داشته باشد. در واقع وقتی ایدهای به هنر پیوند میخورد میتواند عمری بسیار طولانی داشته باشد.
ذوالفقاری افزود: یکی از اهداف ما در جشنواره مزارات این است که علاوه بر شناسایی مزارات، ثبت آثار تمدنی مزارات و برشهای نیایشی، معماری، و تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی را نیز داشته باشیم. به دنبال این موضوع نیز هستیم در کوتاهمدت یا میانمدت اتحادیه بینالمللی از مزارات موثر جهان را ایجاد کنیم که اعتقاد داریم این جشنواره گام بسیار موثری در ایجاد اتحادیه جامعه جهانی مزارات اسلامی ایجاد کند.
وی عنوان کرد: گاهی اوقات بین امامزادهها، مقبرهها و... و همچنین مزارات تلقی نادرستی صورت میگیرد، بارگاه و مسجد و... نماد زیارتی و در بین این اماکن تفاوت وجود دارد، مزار مفهوم عام است و میتواند شامل مزار متروکه و یا مزار رونقدار شود و کارکرد خود را دارد.
انتهای پیام
نظرات