• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99110806129
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

گام‌هایی برای ثبت کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو

گام‌هایی برای ثبت کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: گام‌هایی برداشته‌شده تا بتوانیم کشتی با چوخه را در آیسسکو و یونسکو ثبت بین‌المللی داشته باشیم تا فعالیت این رشته اصیل را در رویدادهای بین‌المللی شاهد باشیم.

محمدتقی امیری خراسانی، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محل، امروز در جلسه شورای ورزش و جوانان شهرستان قوچان که در مجاورت استادیوم ۵۰۰۰ نفری شهید شوشتری و در فضای آزاد برگزار شد، عنوان کرد: فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در دو بخش ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های بومی و محلی فعالیت دارد.

 وی افزود: با توجه به اینکه استعدادهای فراوانی در سطح روستاها و مناطق عشایری وجود دارد، سعی بر این است بر اساس سیاست‌های جدیدی که در وزارت ورزش و جوانان است، با فدراسیون‌هایی که در رشته‌های تخصصی فعالیت دارند تفاهم‌نامه‌ای برای هم‌افزایی در مسابقات روستایی و عشایری و استعدادیابی منعقد شود و در مرحله بعدی در بخش استعداد پروری، قهرمان‌پروری در فدراسیون‌های تخصصی مؤثر باشد.

امیری خراسانی با بیان اینکه کشتی با چوخه یکی از ورزش‌هایی است که ریشه در فرهنگ و مذهب دارد، گفت: کشتی با چوخه ثبت ملی است و مصوب شد دبیرخانه دائمی میراث فرهنگی ناملموس ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی در فدراسیون تشکیل شود و در جلسه اخیر انجمن کشتی با چوخه دو هدف ثبت این رشته در آیسسکو و یونسکو در دستور کار قرار دارد تا شاهد فعالیت این رشته اصیل در رویدادهای بین‌المللی باشیم.

وی بیان کرد: بازی‌های دیجیتالی دشمن حرکت بچه‌هاست، بنا داریم در بعد همگانی با ایجاد ایستگاه‌های بازی بومی و محلی در اماکن عمومی و استفاده از مربیان متخصص مردم را تشویق کنیم و همچنین با برگزاری‌های مدون بازی‌های بومی و محلی و داشتن لیگ گام مثبتی برای احیای بازی‌های بومی و محلی برداریم.

احداث ۲۰ هزار مکان ورزشی در دولت تدبیر و امید

جمشید تقی زاده، معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان، با بیان این نکته که خوشبختانه دستاوردهای مهمی توسط دولت انجام‌ شده است، عنوان کرد: در سال ۹۲، ۴۱ هزار مکان ورزشی تحویل گرفتیم و امروز مفتخریم این عدد به ۶۱ هزار مکان ورزشی در کشور رسیده است که نشانه تحول بزرگی در زیرساخت‌هاست.

وی ادامه داد: ۶ مجموعه سالن ورزشی ۵ و ۶ هزار نفری مثل ۶۰۰۰ نفری ساری و سنندج ساخته‌ شده که در دهه فجر افتتاح می‌شود و صدها پروژه افتتاحی توسط مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، در دهه فجر اعلام خواهد شد تا مردم شاهد بهبود زیرساخت‌ها باشند.

تقی زاده با اشاره به تصویب لایحه اهداف و شرح وظایف ورزش توسط مجلس شورای اسلامی پس از ۴۹ سال، گفت: این مصوبه توسط شورای نگهبان تصویب و سپس توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد که با تصویب این لایحه تحول شگرفی هم در بخش جوانان و هم ورزش کشور شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون شورای عالی ورزش‌ها شکل می‌گیرد که می‌تواند نقش خوبی ایفا کند.

قربانعلی قائمی، رئیس انجمن کشتی چوخه کشور، گفت: اگر تاریخچه ورزش سنتی چوخه ورق بخورد زرین‌ترین برگ‌ها متعلق به قهرمانان و پهلوانان شهرستان قوچان است.

وی با تأکید بر لزوم پوشش بیمه همه ورزشکاران، تصریح کرد: قرار نیست یک جوان ورزشکار ما در میدان ورزشی مسابقه بدهد و دچار مشکل شود و کسی از او حمایت نکند و آینده‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد من فکر می‌کنم این مهم را وزارت ورزش مثل بسیاری از کارها همچون استخدام، اشتغال و صندوق حمایت از ورزشکاران انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha