• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99112619416
  • خبرنگار : 71573

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تجربه کرونایی شاعران را با جهان به اشتراک بگذارید

تجربه کرونایی شاعران را با جهان به اشتراک بگذارید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر به معاونت فرهنگی این وزارتخانه و محافل شعری کشور پیشنهاد کرد که از زیست کرونایی فراگیر در جهان غافل نشوند و تجربه کرونایی شاعران کشور را با جهان به اشتراک گذارند.

به گزارش ایسنا، مراسم پایانی پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی جشنواره شعر فجر،  مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر و تعدادی از داوران، برگزیدگان و اهالی رسانه امروز (یکشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه)  در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاعرانی همچون مهرداد اوستا، حمید سبزواری، قیصر امین‌پور، احمد عزیزی، سپیده کاشانی و دیگر شاعرانی که در قید حیات نیستند، گفت: با دو اتفاق روبه‌رو هستیم؛ اتفاق اول شاعرانی بود که نامی از آن‌ها رفت، اما اتفاق دوم کرونا بود که جهان را درنوردید و یک سالی است میهن عزیز ما را در کمند خود دارد. شعر با کرونا هم پیوند خود را پیدا کرد. از یک سو سرمایه انسانی شعر فارسی به میدان آمد و در این راستا ما از تاب‌آوری‌ها، احسان و نیکوکاری‌ها و همراهی‌ها اشعاری را داشتیم و در ادامه شعر گران‌سنگ سعدی جان‌مایه جهان شد و دیدیم که در موج اول کرونا نخست‌وزیر اسپانیا به شعر سعدی ارجاع داد، اما در کنار این سرمایه تاریخی شعرای ما هم در کرونا در قالب‌های مختلف شعر سرودند و به میدان آمدند.

سیدعباس صالحی با بیان این‌که در این مسیر شعرهایی در تکریم مدافعان سلامت سروده و عرضه شد، گفت: البته در ماه‌های نخست بیماری نیز سروده‌های آموزشی و ترویجی برای کودکان و... عرضه شد. در واقع می‌توان گفت شعر به کمک آموزش، بهداشت و پیشگیری از بیماری آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تجربیات کرونایی شاعران گفت: در این میان شاعرانی بودند که خود گرفتار کرونا شدند و توانستند تجارب شخصی خود را روایت کنند، اما بخش دیگر حوزه روایت رنج کرونایی است، زیرا کرونا رنج وسیع انسانی بود و هست و روایت شاعرانه این رنج نشان می‌دهد که حجم قابل توجهی از تصویرگری شاعرانه مربوط به این دسته است و البته بخش دیگر شامل طنزهای کرونایی می‌شود.  ایامی که فشارهای جسمی و روانی کرونا پدید آمد، شعر در میدان حاضر شد تا لبخندی بر لبان بنشاند و از این راه مجموعه قابل توجهی از شعرهای طنز را داریم. البته فرصت‌هایی که کرونا از شعرا و شعر گرفت و فرصت‌هایی که به شعر و شاعران داد، موجب شد تجارب جدیدی حاصل شود. همه این‌ها تجربه زیست شعر در دوره کروناست.

صالحی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محافل شعری کشور پیشنهاد کرد که از زیست کرونایی فراگیر در جهان غافل نشوند و تجربه کرونایی شاعران کشور را با جهان به اشتراک گذارند.

او گفت: به نظر می‌آید می‌توان این گفت‌وگو را از دریچه کرونا با شعر جهانی و سرمایه‌های شعر ایرانی منتقل کرد و به اشتراک گذاشت. امیدواریم یا محول الحول و الاحوال کاری کند سال دیگر کامور باشیم.

ادب، تاریخ، سیاست، عشق، دفاع و جنگ

مریم جلالی، دبیرعلمی پانزدهمین جشنواره شعر فجر نیز این جشنواره را یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این جشنواره از سال ۱۳۸۵ تاکنون هر سال آیینه‌ای بوده است برای انعکاس طرح نو، ترغیب و تکریم پژوهشگران و شاعران، همچنین بازشناسی کلام نیک و صاحبان کلام. بی تردید جشنواره شعر فجر امانتدار شعر کهن و نو فارسی است. شعری که سال‌ها دیده و گفته است. شعری که  تجلی رشادت‌های مردان و زنان ایران‌زمین بوده است. شعری که بارها سخن از گیسوان استعاره‌های تاریک و روشن تاریخ به میان آورده است. همان شعری که در آن دوست، عاشق صور خیال دوست می‌شود و هلهله‌های طربناک کودکانی که باید (باشند و بسازند) در آن به نظم ‌کشیده می‌شود.

دبیر علمی پانزدهمین جشنواره شعر فجر بیان کرد: جشنواره شعر فجر فرصتی است برای  نشان دادن این‌که چگونه می‌توان با کلمات، زیبا دید، چگونه می‌توان به وسیله زیباترین واژگان جنگید و حتی چگونه می‌توان نفرت و تحریم را به کمک کلام وادار کرد تا به سوی خود شلیک کند. این جشنواره ادب، تاریخ، اجتماع، سیاست، عشق، طرب و حتی دفاع و جنگ است.  

جلالی افزود: کمیته علمی و داوران جشنواره امسال ایستاده‌اند تا بگویند هرکس به سهم خود از شعر فارسی نصیبی دارد. آثار رسیده  چه در کسوت زیبای شعر، چه در جامه نقد و نظریه‌پردازی و چه در التذاذرسانی به  ذائقه مخاطب نشان می‌دهد شعر امروز محدود به جنسیت‌ها و حتی چهارچوب‌های سنی نشده است و قوی‌تر از گذشته به حیات خود ادامه خواهد داد. 

حساسیت‌های بالای جشنواره شعر فجر

در ادامه، مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر، گفت: برگزارکنندگانِ پانزدهمین جشنواره شعر فجر به اهمیت استقلال داوران اعتقاد راسخ داشته و دارند. اما پشت این انتخاب‌ها - که همگی رأی فنی و مبتنی‌ بر مؤلفه‌های شعری داوران بزرگوار بوده - ده‌ها کارشناس و استاد ادبیات نشسته‌اند و در برگزاری شایسته این رویداد، به دبیرخانه و هیئت‌ علمی مشاوره داده‌اند.  

جلالی با بیان این‌که امسال فرهنگ و ادبیات کشور و به تبع «وضعیت شعر»، روزهای سختی را پشت سر گذاشت و جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز از این قاعده مستثنی نبود، گفت: کرونا مهمان ناخوانده نفس‌های شهر شده بود و خمودی، کرختی و خاموشی ما را طلب می‌کرد. ادبیات اما نقطه‌های روشنی است که همواره ما را به زندگی امیدوار و رهنمون می‌سازد.

او  همچنین گفت: اعضای دبیرخانه و همکاران من در این دوره با دقتی مینیاتوری و با رعایت کامل موازین بهداشتی، ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها میزبانی امانت‌دار بودند تا این دوره نیز به سرانجام خویش برسد.


دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر  تأکید کرد: حساسیت‌های جشنواره شعر فجر ذاتاً بالاست و این‌ نگاه‌ها به‌خاطر تاثیر جشنواره کاملا طبیعی است. اما باید در این‌جا اذعان کنم یگانه اصل جشنواره همواره حفظ سلامتِ روند برگزاری بوده است. این «حفظ سلامت» امسال دو مصداق داشت؛ عددها و گزارش کتاب‌های رسیده را پیش‌تر منتشر کرده‌ایم و پایش آثار در دبیرخانه زیر نظر هیئت علمی با دقت صورت گرفت تا تمامی کتاب‌ها بررسی و خوانده شوند و برخی کتاب‌ها حتی چند بار خوانده شدند.

او با اشاره به بخش ویژه پانزدهمین جشنواره شعر فجر گفت: وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد و شهر ما بمباران می‌شد، ده‌سالم بود. هیچ پسر ده‌ساله‌ای بمباران خانه‌اش را از یاد نمی‌برد. آن روزها فکر نمی‌کردم بعد از ۴۰ سال، ادبیات چنین بالنده، گسترده، متنوع و با کیفیتی از حماسه دفاع زاده شود. سروده‌هایی خونین، گلگون و به مانند شهدای‌مان حماسی. حماسه هشت‌ساله مردم ایران جزء معدود کنش‌هایی است که تمام هنرمندان اصیل بر آن اتفاق نظر دارند. توان و وظیفه ما، نکوداشت و پاسداشت شاعران این حماسه و همه فداکارانی است که امروز ایران را سرپا و امن به دست ما رساندند.

راضی جلالی در پایان گفت: مراسم  پایانی پانزدهمین جشنواره شعر فجر را هم به مدافعان جان و روح مردم «جهادگران سلامت» تقدیم می‌کنیم که یاد و خاطرشان بی‌هیچ گَرد فراموشی در این جلسه حاضر است.

در پایان این آیین، برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی و تقدیر شدند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha