• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99120604207
  • خبرنگار : 50187

معاون دادگستری کرمان اعلام کرد

کاهش 35 درصدی ورودی جرائم اطفال در سال جاری

کاهش 35 درصدی ورودی جرائم اطفال در سال جاری

ایسنا/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: در ۱۱ ماهه سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش ۳۵ درصدی ورودی جرایم اطفال بوده ایم که قابل توجه است و امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.

"سیدمهدی قویدل" در نشست قضایی دادگستری کل استان کرمان ویژه قضات دادگاه اطفال و نوجوانان اظهار کرد: در همه زمان‌ها جامعه عاری از جرم و جنایت نبوده است و در این میان اطفال و کودکان همواره درگیر شده و بعضاً خود آنها مرتکب برخی جرایم شده اند که این موضوع قابل تامل و توجه است.

وی ادامه داد: نظامات حقوقی جهان همواره به دنبال این بوده اند که اثرات نامطلوب برخوردها به خصوص برای کودکان را کاهش داده و در سال‌های اخیر نیز در بحث تقنین توجه ویژه‌ای به حقوق کودکان و اطفال شده که یکی از این تأسیسات اختصاص واحدهای مشاوره در رسیدگی به حوزه کودکان و نوجوانان می باشد.

قویدل با تاکید بر اینکه نیاز است برای بازاجتماعی کردن و حفظ قشر آسیب پذیر اطفال و نوجوانان، از نظرات مشاورین و نهادهای مددکاری و جایگزین استفاده شود، تصریح کرد: سال ۹۶ در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه موضوع راهبری کارگاه‌های ویژه مشاوره دادگاه اطفال و قضات رسیدگی کننده در دستور کار قرار گرفت و شیوه نامه ای نیز در این خصوص تدوین شده است.

این مقام قضایی گفت: از زمان راه‌اندازی این مسئله، تاسیسات خوبی در زمینه حفظ و باز اجتماعی کردن اطفال و نوجوانان، مجازات های جایگزین، پرونده‌های مرتبط با اطفال که به وسیله مشاوران رسیدگی شده و صلح و سازش هم صورت گرفته، انجام شده است، ضمن اینکه ضرورت اجرای طرح هم در قانون اشاره شده و هم نیاز است تغییر دادرسی ایجاد شود.

قویدل با تاکید بر اینکه توجه به مساله صلح و سازش در پرونده های اطفال و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است، گفت: کودکی که مرتکب جرم شده و همچنین بسیاری از جرایم اطفال و نوجوانان معلول بسیاری از علل است، به همین جهت می توان با استفاده از ظرفیت مصلحین صلح و سازش ایجاد کرده و از آثار و تبعات مجازات های کیفری جلوگیری شود و  در همین زمینه مصلحین ویژه اطفال و نوجوانان شبکه‌سازی خواهند شد و انتظار می رود در شهرستان‌ها نیز این اتفاق رخ دهد.

وی افزود: از معتمدین و متنفذین دارای تحصیلات عالیه و همچنین از فرهنگیان و اساتید حوزوه و دانشگاه به عنوان مصلحین حوزه اطفال و نوجوانان استفاده خواهد شد، ضمن اینکه باتوجه به تاسیسات جدید می توان از طرح هور(هویت و رفتار) که به دنبال آن آموزش های لازم جهت بازاجتماعی کردن متهمین و مجرمین در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان برگزار می شود استفاده کرد.

قویدل گفت: امیدواریم بتوانیم در جهت کاهش جرایم اطفال و نوجوانان که آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند گام برداشته و این افراد دچار مجازات های کیفری نشوند بلکه بازجتماعی شده و به آغوش جامعه بازگردند.

وی یادآور شد: در ۱۱ ماهه سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش ۳۵ درصدی ورودی جرایم اطفال بوده ایم که قابل توجه است و امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.

این مقام قضایی اظهار کرد: در مرکز کرمان با کمک چهار مشاوره در حوزه اطفال و نوجوانان قریب  ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده مربوط به واحد مشاوره اطفال رسیدگی شده است که جای تقدیر دارد.

قویدل با بیان اینکه همکاران در رسیدگی به پرونده های اطفال و نوجوانان با اورژانس اجتماعی نیز همکاری کنند، خاطرنشان کرد: تعداد کل مشاوران دارای ابلاغ در استان کرمان ۶۱ نفر است، همچنین در شهرستان های کرمان و سیرجان واحد مشاوره فعال و رسمی وجود دارد و با توجه به دستورالعمل های جدید نیز بایستی دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در کلیه مراجع قضایی استان راه اندازی شوند.

"یدالله موحد" رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست گفت: تدابیر جایگزین و اصلاحی مورد نظر نظام قانون گذاری کشور راجع به اطفال و نوجوانان بزهکار باید از طرف قضات مورد لحاظ قرار گیرد زیرا عدم توجه جدی به این تحولات در عمل زیانبار است .

وی تاکید کرد: قضات پرونده های مربوط به اطفال و نوجوانان بزهکار، به عنوان یک معلم باید در دادرسی به جنبه اصلاحی و تربیتی توجه لازم را داشته باشد و نقش آموزش پررنگ تر از نقش سرکوبگری باشد.

موحد تصریح کرد: در راستای تعلیم و تربیت و شکل گیری شخصیت اجتماعی اطفال باید دلسوزانه به این مسائل توجه و متناسب با شرایط آنها برنامه ریزی کرد و اجازه نداد که سرنوشت یک کودک با یک تصمیم، تباه شود و در این رابطه قانون نیز در مقررات شکلی و ماهیتی وضعیت اطفال را متمایز می بیند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: رویکردها، ابتکارات و نوآوری های سیاست جنایی راجع به اطفال و نوجوانان بزهکار به ویژه مسوولیت تدریجی و متناسب با رشد و شرایط جسمی و ذهنی آنان در دهه اخیر مثبت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha