• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99121108312
  • خبرنگار : 71457

میدل ایست آی از یکی از بزرگترین رسوایی‌های صنعت سلاح رژیم صهیونیستی پرده برداشت

میدل ایست آی از یکی از بزرگترین رسوایی‌های صنعت سلاح رژیم صهیونیستی پرده برداشت

پایگاه انگلیسی میدل ایست آی گزارش داد که پلیس مخفی رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته دستکم ۲۰ تاجر سلاح اسرائیلی را بازداشت کرده است که این امر یکی از بزرگترین رسوایی‌های صنعت سلاح اسرائیل در تاریخ به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، میدل ایست آی در گزارشی نوشت که این مساله که در داخل اراضی اشغالی انتشار آن ممنوع است، تنها بخش بسیار اندکی از آن در روزنامه‌های محلی منتشر شده اما با این وجود جزئیات کافی را در اختیار مخاطبان گذاشت که بدانند چه رخ داده است. این مساله مربوط به فروش پهپاد انتحاری به چین بود که در اسرائیل توسعه داده شده بود.

ریچارد سیلوراشتاین، وبلاگ نویس پیگیر امور اسرائیل یکی از اولین کسانی بود که جزئیات این قرارداد را در ۱۱ فوریه گذشته فاش کرد. وی اعلام کرد که این نخستین رسوایی مربوط به فروش غیرقانونی پهپادهای هجومی اسرائیل نیست. این مساله امری غافلگیر کننده نبود، چراکه نظارتی از سوی وزارت جنگ بر صادرات سلاح‌های ساخت اسرائیل وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تعدادی از معاملات فروش جنجالی مثل این فروش سلاح به چین در گذشته وجود داشت که بسیار باعث خشم واشنگتن شد. اسرائیل بازی خطرناکی را ایفا می‌کند و معاملات تجاری خود را با پکن توسعه می‌دهد در حالی که تلاش می‌کند روابط مستحکم خود با واشنگتن را هم حفظ کند.

آنتونی لوینشتاین، کارگردان و روزنامه‌نگار مستقل که پیگیر امور اسرائیل است، عنوان کرد، رسوایی اخیر تنها جدیدترین نمونه برای فساد در بخش صنایع نظامی اسرائیل است. تل‌آویو صنایع نظامی تا حد زیاد غیرسازمان یافته در اختیار دارد که به دولت و شرکت‌های خصوصی آن اجازه می‌دهد سلاح‌ها و تجهیزات نظارتی و تکنولوژی بالا را به برخی از استبدادی‌ترین نظام‌ها در جهان از اوگاندا گرفته تا فیلیپین بفروشند.

وی افزود، زمان آن فرا رسیده است که دولت اسرائیل به خاطر این رفتارهایی که از دهه‌ها قبل ادامه داشته، بازخواست شود.

از سوی دیگر، میدل ایست آی گزارش داد، با وجود ضعف قوانین سازمان دهنده به صنعت سلاح اسرائیل اما پلیس مخفی اسرائیل این بار اهتمام داشت تا تحقیقاتی را برای آگاهی از جزئیات آنچه رخ داده، آغاز کند و تاجرانی که در این مساله دست داشتند بازداشت کرد که این امر نشان می‌دهد هزینه دیپلماتیک این قرارداد بر روابط واشنگتن و تل‌آویو بسیار سنگین خواهد بود و تل‌آویو نمی‌تواند چنین بهایی را تحمل کند.

این سایت گزارش داد در مقطعی که دولت در کاخ سفید عوض شد این مساله ضرورت خود را بیشتر نشان می‌دهد و پیش بینی می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی در نادیده گرفتن تخلف‌های اسرائیل در این خصوص نسبت به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی تردید کمتری داشته باشد.

این قرارداد فروش دومین قراردادی است که چین از طریق آن مهماتی را از شرکت‌های سازنده اسرائیلی می‌خرد چراکه قرار داد نخست در سال ۱۹۹۸ منعقد شد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد ارزش مهماتی که به صورت غیرقانونی فروخته شده است به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد.

پهپادهای انتحاری یک لوگوی تجاری برجسته برای شرکت‌های صنایع نظامی رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. این پهپادها به صورت گسترده از سوی ارتش جمهوری آذربایجان طی جنگ اخیر با ارمنستان بر سر قره باغ مورد استفاده قرار گرفت.

این پایگاه نوشت در حالی که احتمال نمی‌رود نوعی "حسادت" در پشت تلاش ژنرال‌های چینی برای در اختیار داشتن این پهپادهای انتحاری وجود داشته باشد اما مساله قطعی این است که چین اطلاعات امنیتی ارزشمندی را از این پهپادهایی به دست خواهد آورد که پیمان ناتو به صورت روز افزون از آنها استفاده می‌کند.

انتهایی پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha