• دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99122518698
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

وزیرآموزش وپرورش:

تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است

تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است

ایسنا/سیستان و بلوچستان وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است و برخی استان‌های کشور به دلیل اینکه از محرومیت مزمن رنج می‌برند باید برای رسیدن به این هدف تلاش مضاعفی نیز داشته باشند.

به گزارش ایسنا محسن حاجی میرزایی شامگاه یکشنبه در شورای آموزش وپرورش سیستان و بلوچستان افزود: وظیفه دارم از همه عزیزانی که در کار توسعه تعلیم و تربیت این استان تلاش می کنند  و همچنین خیرین بزرگی که حمایت از این امر مهم را بر عهده گرفته اند مراتب قدرشناسی خود را اعلام کنم.

وی افزود: تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است و برخی استان‌های کشور به دلیل اینکه از محرومیت مزمن رنج می‌برند باید برای رسیدن به این هدف تلاش مضاعفی نیز داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه کشورها توسعه یافته و درحال توسعه در تکاپوی ایجاد موقعیت بهتر هستند؛ برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر شاخص‌های متنوعی مانند تولید ناخالص، میزان اشتغال، وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌ها، کشاورزی و ... وجود دارد که شاخص‌های معتبری برای نشان دادن اقدامات انجام شده در مسیر کاستن محرومیت‌ها و رسیدن به موقعیت بهتر است.

حاجی میرزایی ادامه داد: ضمن اینکه کاملا قبول دارم این شاخص‌ها تجلیات توسعه و نمونه‌هایی از رشدیافتگی در یک جامعه است، معتقدم اگر بدنبال یک پیشرفت واقعی و پایدار هستیم باید در لایه پایین تری به مسائل فکر کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از شاخص‌های حکمرانی درست دیدن تجلیات و مهمتر از این‌ها دیدن جنبه‌هایی است که کمتر به چشم می‌آید، اما در عین حال تاثیرگذاری عمیق و اساسی دارد.

حاجی میرزایی افزود: یک جامعه به میزان اینکه توجه بیشتری به لایه‌های پنهان دارد با استمرار توسعه و پیشرفت روبرو خواهد بود و هر چه از لایه‌های پنهان غافل شویم تداوم پیشرفت و توسعه کاهش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به همه شاخص‌های ذکر شده نیازمند نهادهای کارآمد هستیم؛ هم دانش بشری، هم دیدگاه‌های نظری و هم تجربیات انسانی حاکی از این است که کارآمدی نهادها وابسته به کارآمدی جریان یادگیری جامعه است.

حاجی میرزایی ادامه داد: هر چقدر جریان یادگیری کارآمدتر باشد، نهادهای کارآمدتری خواهیم داشت، هر چقدر نهادهای کارآمدتری داشته باشیم می توانیم توقع پیشرفت و توسعه بیشتر هم داشته و محرومیت‌ها را سریع تر رفع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خیلی از چیزهایی که در لایه اول وجود دارد با پول قابل دستیابی است ولی با پول قابل استمرار نیست؛ اما در لایه پایین اتفاقاتی می‌افتد که استمرار و پایداری ایجاد می‌کند به همین دلیل وقتی درباره محرومیت در سیستان و بلوچستان حرف میزنیم بیش از آنکه از نیاز به فضاهای آموزشی گفته می‌شود که البته یک نیاز جدی است، به یادگیری احتیاج داریم که یک نیاز اساسی است.

وی بیان داشت: اولین چیزی که باید از آن اطمینان پیدا کنیم این است که هیچ فردی در سیستان و بلوچستان نیست که فرصت یادگیری در اختیارش نباشد، هر فردی که بخواهد به دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم برود باید این امکان برایش فراهم شود، باید این را هدف‌گذاری کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: دست یافتن به این هدف میسرتر است و با افزایش ۱۰ برابری مشارکت خیران و افزایش ۱۰ برابری تخصیص اعتبارات دولتی و بسیج همه ظرفیت‌های استان جوابگوی نیاز فعلی به فضای آموزشی باشیم.

وی گفت: ضمن اینکه ضرورت دارد از همه ظرفیت‌ها برای رفع نیازها استفاده کنیم باید دغدغه خود را به سطح دیگری ببریم و اطمینان پیدا کنیم هیچ کسی وجود ندارد که در سن آموزش باشد اما آموزش نبیند، حال این آموزش می‌تواند حتی در چادر، کپر و یا یک اتاق اجاره‌ای انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود.

حاجی میرزایی اذعان کرد: وقتی ما قادر نیستیم فرصت‌های یادگیری را عادلانه توزیع کنیم؛ قادر نخواهیم بود هیچ چیز دیگری را عادلانه توزیع کنیم.توزیع عادلانه هر چیز از توزیع عادلانه آموختن و یادگیری حاصل می‌شود؛ نمی‌توانیم تا چند سال دیگر منابع خود را جمع کنیم تا مدرسه بیشتری بسازیم، پس تکلیف دانش‌آموزان فعلی چه می‌شود؟ 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تعهد و تضمین می‌کنم هر چقدر نیروی انسانی در این استان لازم است برای اینکه هیچ کس از آموزش محروم نباشد، فراهم کنیم همانطور که تا کنون هم در این زمینه تلاش کردیم و قدم برداشتیم و باز هم ادامه خواهیم داد.

وی گفت: بعد از این باید تلاش کنیم دانش آموزان به تجهیزات بهتری دسترسی داشته باشند و از فضای مناسبتر، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد و خیلی چیزهای دیگر که لازم است، بهره‌مند باشند.

محسن حاجی میرزایی اظهار داشت: جامعه برای پیشرفت و برای جهش واقعی نیازمند یادگیری واقعی است؛ باید این فضا را ایجاد کنیم چرا که اگر این فضا محقق شود همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.

حاجی میرزایی افزود: یادگیری یعنی هویت دادن به یک انسان و روی پا قراردادن وی، تا بتواند خلاق و سازنده باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما به این استان آمدیم تا بنشینیم موضوعات را بررسی کنیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. ما این را دین خود به مردم این استان و همه مردم ایران می‌دانیم. اولویت ما پر کردن فاصله‌های استان با کشور و ایجاد تعادل بهتر در کار است همانطور که در تخصیص نیروی انسانی به این استان سهمیه بیشتری داده شد تا به تعادل نزدیک شویم.

حاجی میرزایی افزود: رویکرد مدارس شبانه‌روزی قطعا رویکرد مورد تاکید ماست و هر چقدر که بتوانیم این کار را انجام می دهیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.