• دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99122518841
  • خبرنگار : 50046

 نبود کمیته‌های تخصصی حلقه مفقوده توسعه کسب و کارهای خراسان شمالی

 نبود کمیته‌های تخصصی حلقه مفقوده توسعه کسب و کارهای خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: به دلیل نبود کمیته های تخصصی براساس مزییت های استان این امر سبب شده تا کسب و کارهای کوچک و خانگی در این منطقه آن طور که باید توسعه نیابد.

حسن خوش صفا با تاکید بر اینکه زنجیره ساختار اجرایی کسب و کارهای خراسان شمالی نیازمند بازنگری است، اظهارکرد: در خراسان شمالی به دلیل اینکه نیمی از جمعیت آن در روستاها ساکن هستند کسب و کارهای بسیاری  در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد اما این در حالی است که این رشته ها در کمیته های تخصصی نداشته تا براساس مدل و استاندارد به توسعه آن پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی، وی با بیان اینکه به توسعه کسب و کارهای کوچک و خانگی به صورت مقطعی و براساس اجرای یک طرح در فاصله زمانی خاصی توجه می شود، افزود: گسترش کسب و کارهای خانگی نیازمند اجرای برنامه و طرح های بلند مدت و طبق اصول و استاندارد بوده تا نتیجه آن حاصل شود در غیر اینصورت فعالیت های کوتاه مدت و صرفا هزینه کردن اعتبارات در قالب تسهیلات پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه فاصله کاری بین دستگاه های اجرایی و توسعه کسب و کارها در خراسان شمالی بسیار است، خاطرنشان کرد: اگر در رسته های شغلی مشاغل خانگی در استان کمیته تخصصی وجود داشته باشد نیازهای متقاضیان این رشته ها به طور صحیح پاسخ داده می شود و این افراد بین دستگاه های اجرایی سرگردان نخواهند شد و روند پاسخگویی به مطالبات آنان نیز کاهش یافته و متولی های هر رشته هم مشخص می شود.

خوش صفا با تاکید بر اینکه باید به پایدارسازی ایجاد مشاغل خانگی بیش از پیش توجه کرد، افزود: با توجه به تغییر و توسعه روز افزون کسب و کارها در جهان، هم اکنون به مولفه هایی از قبیل برندینگ، بازاریابی، فروش اینترنتی، کیفیت، قیمت و تنوع محصولات بیش از پیش توجه می شود در این راستا باید این موارد از سوی فعالان مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد، زیرا متناسب با تغییرات ساختارهای مورد نیاز جهت تطبیق با رفع نیازهای جامعه شکل نگرفته و تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: در عرصه کسب و کار و مشاغل خانگی نیازمند آموزش محصول محور، نهادینه سازی شاخص های توسعه کسب و کارها و تغییر نگرش و رفتار در جهت توسعه هستیم که باید این مهم از عمق مراکز آموزشی استخراج شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از سوی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای و تسهیل گر و وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما، اظهارکرد: می توان با اجرای صحیح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و ایجاد زنجیره های ارزش و در مناطق روستای و حواشی شهر و شهر ها متناسب با نیاز و مزیت منطقه از مهاجرت ها جلوگیری کرد و مردم در همان روستاها به فعالیت خود با روش های نوین بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه باید طرح ملی مشاغل خانگی به صورت دراز مدت اجرا شود تا پایداری شغلی محقق شود، افزود: این مهم مستلزم همکاری و هم افزایی دستگاه ها در راستای ایجاد اشتغال و ارتقاء معیشت در روستاها و مناطق حواشی شهر است.

خوش صفا با بیان اینکه در گذشته زنان و یا مردان با سواد کم و یا بیسواد در عرصه مشاغل خانگی فعالیت می کردند اما امروز با وجود بیش از ۳۶۰ رشته مشاغل خانگی در بخش های مختلف همه افراد به ویژه جوانان دارای تحصیلات بالا می توانند در رشته های نو در حوزه کامپیوتر همانند برنامه نویس شبکه و یا برنامه نویس برخط، تهیه کننده بازی ، پویا نمایی، برنامه نویس هوش مصنوعی مترجمی کتاب و مقاله، ادیتور، ویراستاری، انیماتور،آهنگ ساز تئاتر، صدا بردار، نت نویس ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ثبت نام از مشاغل خانگی در سامانه inhb.ir انجام می شود، گفت: علاقمندان به فعالیت در عرصه مشاغل خانگی می توانند در این سامانه نام نویسی کنند و براساس علاقه و توانمندی خود رشته مدنظرشان انتخاب کرده و در نهایت از کارشناسان جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و مشاوره های عمومی و تخصصی خدمات دریافت کرده تا روند توانمند سازی آنان طی و اتصال به بازار آنان با استفاده از ظرفیت پیشرانان در هر حوزه محقق شود.

خوش صفا عنوان کرد: حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام‌وقت، نداشتن بیمه کارآفرینی(افرادی که بیمه خویش‌فرما دارند منعی در ثبت‌نام ندارند) از شرایط ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور است.

وی یادآورشد: علاقمندان می توانند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این طرح با شماره های ۰۵۸۳۲۲۸۵۷۵۱ و ۰۵۸۳۲۲۸۵۷۳۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha