• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99122620201
  • خبرنگار : 50432

برگزیدگان هفدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی معرفی شدند

برگزیدگان هفدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی معرفی شدند
عکس تزئینی است.

ایسنا/خراسان رضوی هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی با معرفی مؤلفان و ناشران برتر به کار خود پایان داد.

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی که صبح امروز، ۲۶ اسفندماه، در هتل فرهنگ ‌و هنر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سالیان گذشته تکریم و معرفی کتاب‌های برگزیده استان همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب انجام می‌شد. با این ‌حال و با توجه به برگزاری آنلاین نمایشگاه کتاب امسال، خوشحالیم که امروز و در پایان سال ۱۳۹۹، شاهد ثمرات اندیشه و نظریه پردازی‌های مولفان و دغدغه‌مندان فرهنگی در قالب کتاب که مهم‌ترین بستر انتقال تاریخ و تمدن است، هستیم.

وی با بیان این‌که «در این دوره از تاریخ جمهوری اسلامی، کتاب به‌ عنوان یک نهاد اجتماعی ایفای نقش می‌کند»، ادامه داد: تاکنون کتاب را به‌ عنوان بستری برای انتقال دانش، دستمایه‌ای برای ایده‌های نو و انتقال تجارب گذشته می‌شناختیم. با این‌ حال و در شرایط جدیدی که برخاسته از نگاه نسل جوان است، کتاب در فضای عمومی و نخبگانی به‌عنوان یک نهاد اجتماعی ایفای نقش می‌کند. بنابراین در تلاش هستیم که در فرهنگ خانواده‌ها سبد خرید فرهنگی، حضور در پردیس‌های کتاب و کتابخانه‌ها شکل بگیرد و ما شاهد ظهور نتایج فرهنگی در خانواده و در محیط‌های آموزشی باشیم.

مروارید با اشاره به نقش کتاب در تعریف مسیر هویتی جوانان و وظیفه ناشران و مؤلفان در تدوین این مسیر، تصریح کرد: موفقیت این نهاد در گرو نزدیکی با فضای مجازی است؛ چراکه با حضور نرم‌افزارهای خوانش کتاب مثل «فیدیبو» و «طاقچه» که به‌ خوبی وظیفه توزیع، فروش و ذائقه‌سنجی مخاطبان حوزه کتاب را انجام می‌دهند؛ یقیناً نهاد اجتماعی کتاب باید در کنار بخش حضوری، بخش مجازی را هم در نظر بگیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن اشاره به ویژگی‌های متفاوت نسل جوان کشور، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا، سرعت چند برابری در تغییرات فرهنگی و شتاب تحولات را شاهدیم. در این میان این‌که فرهنگ و دین -که مهمترین راه نشر و تثبیت‌شان کتاب است- چگونه در دوران همه‌گیری کرونا نقش‌آفرینی می‌کنند باید در سال‌های آینده مورد مطالعه و سرمایه‌گذاری قرار گیرد تا با کمک نهضت تولید کتاب، نقش‌های متفاوت دین و فرهنگ را در دوران کرونا بازسازی کنند.

وی با بیان این‌که «روح و درون‌مایه محتوای جدید باید تناسب و ارتباط میان میراث کهن و غنی ایرانی با سلیقه مخاطب جدید باشد»، اظهار کرد: در ابتدای سال و با شیوع گسترده ویروس کرونا تصورمان بر این بود که کتاب‌های چاپ اول کمی خواهیم داشت. با این ‌حال و در کمال تعجب دیدیم که آثار زیاد و خوبی که ایده‌های جذابی را مطرح می‌کردند، در سال جاری چاپ شد. در چنین وضعیتی با پذیرش کاهش میزان تیراژ کتاب‌ها به علت مشکلات اقتصادی و تامین کاغذ، باید بگوییم که کرونا باوجود خسارت سنگینی که به اهالی فرهنگ وارد کرد؛ بستری برای تحول فرهنگی در فضای متفکر جامعه ایرانی به‌وجود آورد که شاهد آن کتاب های چاپ اول در سال ۱۳۹۹ است.

مروارید با اشاره به نقش فرهنگ در گفتمان‌های انتخاباتی سال آینده، تصریح کرد: هیچگاه نباید در چالش‌های اجتماعی و سیاسی، نقش فرهنگ را نادیده بگیریم. بر همین اساس از منادیان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری در مشهد می‌خواهم که نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ مطالبه عمومی داشته باشند و امیدواریم انتخابات سال آینده، یک انتخاب فرهنگی باشد.

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این مراسم، گفت: امروز و با توجه به آماری که به دست ما رسیده است می‌توانیم بگوییم در سال ۱۳۹۹ و با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به علت شیوع ویروس کرونا، زمینه و فرصت مطالعه بیشتری فراهم شد. بنابراین نویسندگان و ناشران تلاش کردند بستر مناسبی برای مطالعه کتاب فراهم کنند و در نتیجه این امر، امسال شاهد افزایش درخواست‌ها برای صدور مجوز در استان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در ایام همه‌گیری کرونا در سال جاری و با رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی توانستیم چهار فصل فروش کتاب را پشت‌سر بگذاریم. در همین راستا طرح «زمستانه کتاب» امسال ششمین فصل از فصل‌های فروش کتاب کشور بود که استان خراسان رضوی در زمینه تعداد کتاب‌های فروخته شده و ارزش ریالی فروش، موفق به کسب مقام دوم در سطح کشور شد.

تحفه‌گر اظهار کرد: اگرچه داوری کردن و انتخاب یک اثر از میان‌ ۱۹۵۷ عنوان کتابی که در چند موضوع به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده کار سختی بود، اما امروز شاهد معرفی برگزیدگان کتاب سال در استان خراسان رضوی هستیم که حاصل چند مرحله داوری و گزینش آثار متعددی از لحاظ دقت و صحت اطلاعات، استفاده از آرایه‌های ادبی، استفاده از منابع معتبر، و بیان شیوا و فصیح است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به موفقیت خراسان رضوی در صادرات کتاب و محصولات فرهنگی به عنوان سفیران فرهنگ ایرانی اسلامی در سال ۱۳۹۹، تصریح کرد: در سال جاری، ۱۹ میلیارد و ۶۱۹ میلیون ریال به کشورهای پاکستان، عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، کتاب صادر کردیم. همچنین در حوزه محصولات فرهنگی چاپی، ۱۴ هزار میلیارد ریال صادرات داشتیم که در مقایسه با آمار سال‌های گذشته، رقم شگفت‌انگیزی است. با این‌ حال امیدواریم در سال آینده در حوزه صنعت کتاب هم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

امیر سلمانی رحیمی، نماینده هیأت داوران این جشنواره در پایان این مراسم به قرائت بیانیه هیأت داوران هفدهمین آئین انتخاب کتاب سال استان پرداخت و برگزیدگان این دوره از جشنواره را در ۶ بخش، «ادبیات پایداری»، «علوم اجتماعی»، «علوم سیاسی»، «ادبیات»، «دین» و «فرهنگ، هنر و هویت ایرانی»، معرفی کرد.

بنابراین، در بخش کتب دینی، کتاب «فقه استدلالی دیات» به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالهادی مرتضوی، در بخش ادبیات پایداری کتاب «خاتون و قوماندان» نوشته مریم قربان‌زاده، در بخش علوم اجتماعی کتاب «تمدن نوین اسلامی» اثر حجت الاسلام‌والمسلمین روح‌الله سعیدی فاضل، در بخش فرهنگ هنر و هویت ایرانی کتاب «یادش بخیر» به تصویرگری و نویسندگی علی میری و در بخش ادبیات کتاب «رباعیات مولانا» به همت دکتر علی برادران‌راد به ‌عنوان کتاب‌های برگزیده سال ۱۳۹۹ در خراسان رضوی معرفی شدند و از آن‌ها رونمایی شد.

همچنین در این مراسم و در دو بخش ادبیات پایداری و علوم سیاسی از سعید محسن‌زاده کاشانی، مدیر مسئول «انتشارات ستاره‌ها» و فاطمه ایران‌منش، مدیر مسئول «انتشارت فتح» به ‌عنوان ناشران برتر تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha