• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-136402

/38 سال با جهاددانشگاهی/

موسسه جهاددانشگاهی کاشمر پیشتاز در کشور

موسسه جهاددانشگاهی کاشمر پیشتاز در کشور
سال  73 بود که موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کاشمر به عنوان اولین‌ها در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و توانست بعد از 24 سال همچنان سرآمد بسیاری از موسسات نه تنها منطقه بلکه کشور باشد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، این موسسه در این سال‌ها توانسته در بین 380 موسسه غیرانتفاعی و دانشگاه غیرانتفاعی در کشور به رغم تمامی مشکلات جزء بهترین‌ها باشد و حرف‌های بسیاری را از لحاظ سطح علمی، اعضاء هیئت علمی، امکانات و تجهیزات داشته باشد.

در همین خصوص مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این موسسه در سال74 به عنوان دومین دانشگاه در منطقه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد، افزود: موسسه آموزش عالی و مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کاشمر از سال 73 با پذیرش دو رشته کاردانی کشاورزی و حسابداری آغاز به کار کرد.

صادق باغبان با اشاره به اینکه موسسه جهاددانشگاهی کاشمر از سال 76 در ساختمان فعلی مستقر و تا سال 84 تنها در چهار رشته کاردانی فعالیت خود را ادامه داد، اظهار کرد: از سال 84 به بعد توانستیم با ورود به رشته‌های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته فعالیت خود را ادامه دهیم.

وی با اعلام اینکه اکنون موسسه جهاددانشگاهی کاشمر دارای رشته‌هایی در مقاطع کاردانی کارشناسی و 6 رشته کارشناسی ارشد است، به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در این سال‌ها اشاره کرد و گفت: با فعالیت‌های صورت گرفته موسسه جهاددانشگاهی کاشمر توانست به عنوان مرکز نمونه علمی کاربردی در بین مراکز علمی کاربردی کشور در سال 86 معرفی شود.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر همچنین با بیان اینکه موسسه کاشمر توانست رتبه برتر دفتر کارآفرین نمونه را در بین دفاتر نمونه علمی کاربردی کشور به خود اختصاص دهد، افزود: در سال‌های اخیر دانشجویان موسسه جهاددانشگاهی کاشمر توانستند در کنکور سراسری رشته کشاورزی رتبه های تک رقمی را به خود اختصاص دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این مرکز گفت: تاکنون در زمینه‌های پژوهشی به خصوص در رابطه با محصولاتی همانند انگور دانشجویان فعالیت‌های بسیاری داشته‌اند که منتهی به نتایج بسیار خوبی برای منطقه شده است.

جذب دانشجو در شش رشته کارشناسی ارشد

باغبان با اعلام اینکه اکنون در شش رشته کارشناسی ارشد دانشجو جذب می شود، ابراز امیدواری کرد: در سال جاری بتوانیم دو رشته کارشناسی ارشد دیگر در گروه علوم انسانی به سایر رشته ها اضافه کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که مقرر بود در سال 97 مرکز آموزش عالی کاشمر به عوان یک دانشگاه دیده شود چرا تاکنون محقق نشده است، بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در وزارت علوم برای موسسات غیرانتفاعی به وجود آمده و نظارت شدیدی که دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم دارد برخی فاکتورها و آیتم‌هایی را باید برای دانشگاه شدن آماده می‌کردیم که تاکنون محقق نشده است.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر با بیان اینکه در ابتدا باید از حالت شعبه خارج شده و به عنوان یک موسسه آموزش عالی شناخته شویم و سپس اعضاء هیئت علمی تمام وقت را مطابق با نرم و استانداردهای وزارت علوم تامین کنیم، گفت: متاسفانه تاکنون مستقل نشده‌ایم و به عنوان شعبه‌ای از دانشگاه علم و فرهنگ در حال فعالیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید هیئت امناء و هیئت موسس تشکیل داده شود و از سویی اساسنامه دانشگاه مصوب گردد، اظهار کرد: اکنون از نظر فضاهای آموزشی و کارگاهی به خصوص آزمایشگاهی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستیم.

جهاد دانشگاهی کاشمر تنها موسسه تخصصی کشاورزی در شرق کشور

باغبان همچنین با اعلام اینکه اکنون در شرق کشور موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی که در زمینه کشاورزی فعالیت‌های تخصصی داشته باشد نداریم، بیان کرد: اکنون جهاد دانشگاهی کاشمر یکی از مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی برتر در کشور است.

وی در ادامه به وضعیت سطح علمی دانشجویان این موسسه اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌هایی که می‌توان در این زمینه ملاک قرار داد پذیرش دانشجویان در مقاطع ارشد دانشگاه‌های دولتی است.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر با بیان اینکه سال‌های گذشته در بین دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی خراسان از نظر درصد پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی رتبه چهارم را داشته‌ایم، افزود: 35 درصد دانشجویان این موسسه توانسته‌اند در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون دانشجویان مرکز آموزش عالی کاشمر از نظر سطح علمی با دانشجویان دانشگاه فردوسی، سجاد و خیام رقابت دارند، عنوان کرد: در آخرین رتبه بندی که از سوی وزارت علوم اعلام شده بود مرکز آموزش عالی کاشمر در سطح "ب" قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در پنج سطح قرار می‌گیرند، بیان کرد: تلاش داریم در جدیدترین ارزیابی که صورت بگیرد به سطح"الف" راه پیدا کنیم.

تلاش جهاد دانشگاهی برای نجات گیاهان در حال انقراض

باغبان در ادامه با اعلام اینکه موسسه آموزش عالی کاشمر تاکنون در زمینه‌های کشاورزی اقدامات بسیاری را انجام داده است، گفت: طرح‌های پژوهشی بسیاری برروی بذر گیاهان دارویی و انگور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اخیرا با همکاری محیط زیست کاشمر برروی یکی از گیاهان کمیاب کشور که در حال انقراض بوده و تنها 6 بوته از آن در منطقه بیشتر باقی نمانده بود کارهای تحقیقاتی صورت گرفته است، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده توانستیم این گیاه کمیاب را که تنها شاید در شش منطقه کشور بیشتر نباشد به 26 بوته افزایش دهیم.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر همچنین با بیان اینکه در زمینه توسعه کشت و کار و فرآوری گیاهان دارویی موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر یکی از مراکز فعال در کشور است، عنوان کرد: آمادگی داریم فعالیت‌های پژوهشی را برای سایر نهادها هم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سرمایه گذاری خوبی برروی امکانات آزمایشگاهی صورت گرفته است، بیان کرد: به رغم تمامی اقدامات انجام شده اما هنوز آزمایشگاه کشت بافت تجهیز نشده است که امیدواریم در سال جاری این اقدام صورت گیرد.

باغبان افزود: اگر آزمایشگاه کشت بافت تجهیز شود خواهیم توانست در زمینه تکثیر اغلب گیاهان و بذرهایی که تکثیر بسیار سختی دارند اقدامات در خورشأنی را برای منطقه انجام دهیم.

وی راه‌اندازی مرکز آموزش‌های کوتاه مدت را از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و اظهار کرد: این مرکز از سال 95 راه اندازی شد.

مدیر موسسه جهاددانشگاهی کاشمر با بیان اینکه برای این مرکز تاکنون یک میلیارد تومان هزینه شده است، بیان کرد: توانسته‌ایم با هزینه‌هایی که شده مطابق استانداردهای روز کشور یک مرکز درخورشان در منطقه و حتی در میان شهرهای اطراف داشته باشیم.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر یادآور شد؛ اکنون حدود 400 نفر از مردم منطقه کاشمر در 10 رشته مختلف در حال گذراندن دورهای مختلف آموزشی از جمله دوره‎های زبان انگلیسی، تکنیسین داروخانه، انیمیشن و... در مرکز آموزش‌های کوتاه مدت هستند.

وی گفت: امیدوار هستیم با راه‌اندازی این مرکز سطح مهارت و دانش عمومی مردم منطقه در همه زمینه‎ها افزایش یابد.

باغبان در ادامه به اهداف پیش رو اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم این موسسه را به دانشگاه تبدیل کنیم که باید در این زمینه مقدماتی فراهم شود.

توسعه تحصیلات تکمیلی و آموزش‎های تخصصی از اهداف پیش‎رو

باغبان همچنین توسعه بیشتر تحصیلات تکمیلی و آموزش‎های تخصصی را از دیگر اهداف پیش رو دانست و گفت: بحمدالله در طی سال‎های اخیر در حد قابل توجهی توانسته‎ایم خود را به مردم منطقه معرفی کنیم هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی سطح هیئت علمی موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر را در مقایسه با سایر دانشگاه ها در سطح قابل قبولی دانست و افزود: به اعضاء هر رشته کارشناسی ارشد باید دو عضو هیئت علمی داشته باشیم که این امر محقق شده است.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر در ادامه با بیان اینکه سال گذشته توانسته ایم از سوی مراکز علمی کاربردی کشور به عنوان دفتر کارآفرینی نمونه معرفی شویم، بیان کرد: در سال 96 در جشنواره امید که مربوط به مرکز علمی کاربردی‌های جهاددانشگاهی کشور می‌شود توانستیم در بین 46 مرکز فعال رتبه دوم را در خصوص اشتغال و کارافرینی دانش آموختگان کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما براین بوده دانشجویانی را فارغ‌التحصیل کنیم که نه تنها دارای سطح علمی بالا بلکه دارای مهارت باشند، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مرکز آموزش کوتاه مدت تخصصی این است تا دانشجویانی که فارغ التحصیل می‌شوند حتما یک دوره مهارتی را فرا بگیرند.

باغبان در ادامه با اعلام اینکه اکنون فقط شهرستان‌های گناباد، نیشابور و کاشمر در خراسان رضوی دارای جهاددانشگاهی هستند، بیان کرد: گناباد فقط دارای آزمایشگاه تشخیص طبی، نیشابور آزمایشگاه تشخیص طبی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کاشمر دارای مرکز علمی کاربردی و موسسه آموزش عالی است.

راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت در خلیل‌آباد
وی با بیان اینکه در طی دو سال اخیر مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت را در خلیل‌آباد راه‌اندازی کرده‌ایم، اظهار کرد: اکنون در مرکز خلیل‌آباد 90 نفر به فراگیری زبان انگلیسی مشغول هستند.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در سطح منطقه غریب واقع شده‌اند، گفت: امیدواریم روزی مسئولان به این منطقه برسند که اگر مشکلات منطقه قرار است حل شود تنها از طریق دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی امکان پذیر است.

وی با اعلام اینکه امیدواریم روزی شاهد پیوند دانشگاه‌ها و بدنه اجرایی شهرستان باشیم، ادامه داد: تمام سعی موسسه جهاددانشگاهی کاشمر بر افزایش نیافتن شهریه‌ها بوده که در همین راستا بر خلاف بسیاری از موسسات غیرانتفاعی در خراسان سرانه فرهنگی را از دانشجویان اخذ نمی‌کنیم.

باغبان با بیان اینکه تمامی دانشگاه‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، بیان کرد :به رغم اینکه شهریه‌ها افزایش نیافته اما هزینه‌ها به شدت افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولان وزارت علوم به فکر موسسات غیرانتفاعی که از قدمت بالایی برخوردار هستند باشند تا بتوانند روی پای خود بایستند، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های جهاد و همکاران سخت کوشی که داریم به آینده جهاددانشگاهی کاشمر بسیار امیدوار هستم.

مدیر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر گفت: تنها مرکز آموزش عالی در سطح استان خراسان رضوی مربوط به کاشمر است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha