• پنجشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-134902

ضروری خواندن ورود موثر سازمان اوقاف در حوزه اشتغال و تولید

ضروری خواندن ورود موثر سازمان اوقاف در حوزه اشتغال و تولید
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف در شرایط اقتصادی فعلی باید تعیین کننده باشد، اظهار کرد: تلاشها در سازمان اوقاف به درآمد زایی صرف معطوف نباشد و در حوزه اشتغال، تولید و افزایش درآمد سرانه ورود جدی و موثر داشته باشد.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان،حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در جلسه شورای اداری اوقاف گیلان اظهار کرد: سازمان اوقاف با نام وقف عجین است.

وی گفت: تعریف وقف با عبارت "حبس مال و تسبیل المنفعه" باعث شده که سنت حسنه وقف الزاماتی داشته باشد.

حجت الاسلام خاموشی اظهار کرد: این الزامات از جمله نحوه اداره، نظارت، مدیریت موقوفات و صدور مفاصا حساب متوجه ما کارگزاران وقف در سازمان اوقاف است.

وی تاکید کرد: از مهمترین این الزامات وقف این است که از نیت واقف عدول نمی شود کرد و باید عواید موقوفات طبق نیت واقف هزینه شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در الزامات وقف تبدیل به احسن پولی معنی ندارد، گفت: اگر در تبدیل به احسن موقوفات، پول هم مطرح است باید در جا تبدیل به ملک شود.

وی حفظ وقف را از دیگر الزامات مهم سنت وقف برشمرد و گفت: در حفظ وقف جدی هستم و بر همین اساس، تملک اعیانی فعلاً متوقف است چون باید حفظ وقف کنیم.

حجت الاسلام خاموشی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر تغییر برخی اخلاقیات در حوزه وقف، گفت: این فکر که چون یک خانه و ملک وقفی است و باید ارزان تر اجاره برود باید از بین برود.

وی با اشاره به اینکه در هر جایی که هستیم باید منافع وقف را حفظ کنیم، گفت: آبادانی تک تک موقوفات برای ما معیار است و اهمیت دارد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: باید در حوزه اقتصاد جهت دار کار کنیم چرا که اقتصاد دانش بنیان ما را از تحریم بیرون می آورد.

وی اضافه کرد: سازمان اوقاف ظرفیت های قابل توجهی از جمله زمین و امکان سرمایه گذاری برای همکاری با شرکت های دانش بنیان دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف در شرایط اقتصادی فعلی باید تعیین کننده باشد، اظهار کرد: تلاشها در سازمان اوقاف به درآمد زایی صرف معطوف نباشد و در حوزه اشتغال، تولید و افزایش درآمد سرانه ورود جدی و موثر داشته باشد.

وی یادآور شد: مردم ما پای انقلاب هزینه کردند و در شان آنها نیست درآمد سرآنه پایین باشد و از تک محصولی نفت خلاص نشویم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: افزایش درآمد سرانه به تولید ملی عجین است و اگر تولید به نفت وابسته باشد مشکلی حل نمی‌کند.

وی اظهار کرد: تحریم ها را باید به فرصت تبدیل کرد، تولید ما در سایه تحریم دارد رشد پیدا میکند. و در بودجه امسال زیر30 درصد به نفت وابستگی داریم و این به معنی نجات کشور از اقتصاد نفتی است.

حجت الاسلام خاموشی تاکید کرد: در تحقق شعار سال و رونق تولید ملی می توانیم سهم داشته باشیم و برای این نقش آفرینی باید در هر پروژه‌ای پیوست اشتغال، سرمایه گذاری و سود آوری و ارز آوری مشخص شود.

وی در خصوص اجرای طرح افق در بقاع متبرکه، گفت: محوریت اجتماعی امام زاده مهمترین کارکرد و فعالیت امام زاده است .

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مراکز افق با هدف ارتقاء عملکرد و توزیع مناسب خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص در سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر دلایل تاسیس این مراکز استفاده بهینه از ظرفیت های موجود اعم از بقاع متبرکه و موقوفات عام است که در نهایت در قالب افزایش ارایه خدمات اجتماعی در جامعه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام خاموشی گفت: پاسخگویی به اصلی‌ترین نیازهای فرهنگی در قالب خدمات اجتماعی و بازنمایی کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی امام زادگان مدنظر و اولویت ماست چرا که ما به دانش مدیریت اجتماعی نیاز داریم و توانمندسازی ارکان بقاع در مدیریت آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مواردی همچون ایجاد اشتغال، توجه به ایتام، مصون‌سازی جامعه از طلاق، تلاش برای تسهیل ازدواج آسان، دارو و درمان، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و حمایت از خانواده‌ای آنان، راه‌اندازی اکیپ بهداشتی و خدماتی امام‌زاده برای مجاوران، ایجاد اماکن ورزشی، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی، جانمایی خیریه‌ها در بقاع، تلاش در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، حمایت از بنگاه‌های زودبازده و... را از جمله اقدامات اجتماعی با محوریت نهاد وقف و بقاع متبرکه است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha