• پنجشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: hamedan-64063
  • خبرنگار : 50051

شیب ملایم و افزاینده آمار خودکشی در کشور/همدان رتبه چهارم خودکشی در سال گذشته


کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی،اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: آمار خودکشی طی سال های 94 تا 97 با شیب ملایم و افزاینده مواجه بوده و و تقریبا سالی 5 در 100 هزار نفر جمعیت خودکشی منجر به فوت رخ داده است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، دکتر مریم عباسی نژاد پنج شنبه 14 شهریور در کارگاه بازآموزی پزشکان و کارشناسان سلامت روان شبکه بهداشت برای پیشگیری از خودکشی با بیان اینکه آخرین آمار رسمی اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 میانگین 10.6 خودکشی منجر به مرگ در هر 100 هزار نفر جمعیت را نشان می دهد اظهار کرد: میزان اقدام به خودکشی نیز 20 تا 30 برابر میزان فوت ناشی از آن بوده و کمتر از یک هزارم درصد است.

وی با بیان اینکه میزان اقدام به خودکشی در زنان بالاتر و میزان فوت در مردان بالاتر است افزود: درکشورهای با درآمد بالا، زنان 25 درصد موارد فوت را شامل می شوند که این آمار در کشورهای با درآمد پایین و متوسط به 40 درصد می رسد.

عباسی نژاد با بیان اینکه بالاترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی 15 تا 24 سال است اضافه کرد: در نوجوانی و جوانی اقدام به خودکشی بیشتر و فوت ناشی از آن کمتر است، درحالی که در سنین بالای 50 سال اقدام به خودکشی کاهش یافته اما میزان فوتی ناشی ازآن افزایش می یابد.

وی مسمومیت با سموم، حلق آویز کردن و اسلحه گرم را از شایع ترین روش های اقدام به خودکشی منجر به فوت در جهان معرفی کرد و افزود: مهمترین پیشگویی کننده برای اقدام به خودکشی، اقدام قبلی فرد است.

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان اقدام به خودکشی از سال 94 تا سال گذشته از 94.09 به 125.24 در 100 هزار و میزان فوت ناشی از خودکشی از 5.04 به 6.23 در صد هزار رسیده است عنوان کرد: آمار خودکشی طی سال های 94 تا 97 با شیب ملایم و افزاینده مواجه بوده است.

عباسی نژاد با بیان اینکه یکی از اهداف برنانه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای کاهش 10 درصدی موارد فوت ناشی از خودکشی است گفت حدود 75 درصد موارد اقدام به خودکشی در گروه سنی 15 تا 34 سال بوده و حدود 50 درصد این موارد متاهل هستند.

وی افزود: حدود 53 درصد موارد اقدام به خودکشی افراد دارای تحصیلات زیر دیپلم و با مهارت های حل مسئله ضعیف تر هستند.

عباسی نژاد با بیان اینکه 73 درصد موارد اقدام به خودکشی ساکن مناطق شهر و حاشیه شهر هستند اضافه کرد: حدود 33 درصد موارد این اقدام افراد خانه دار، 11 درصد دانش آموز و 8 درصد افراد بیکار هستند. همچنین 82 درصد موارد اقدام به خودکشی به روش بیش مصرفی دارو انجام می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 100 هزار نفر اقدام به خودکشی در کشور ثبت شده که 80 هزار مورد آن  خودکشی با استفاده از دارو بوده است بیان کرد: ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان،، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان، مرکزی و چهارمهال بختیاری به عنوان استان های با میانگین بالاتر از میانگین کشوری
بوده اند.
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه کمترین آمار خودکشی متعلق به استان سیستان و بلوچستان وخراسان جنوبی است ادامه داد: مناطق جغرافیایی را نباید در خودکشی دخیل دانست اما آمار خودکشی در غرب کشور بیشتر است و این موضوع  نیاز به بررسی پژوهشی بیشتر دارد.

عباسی نژاد با بیان اینکه استان همدان متاسفانه در سال گذشته با میزان 9.43 درصد هزار رتبه چهارم فوت ناشی از خودکشی را در کشور داشته است.

وی با بیان اینکه خودکشی رفتاری با سبب شناسی زیستی، روانی و اجتماعی است که برخی از این عوامل فردی و برخی اجتماعی هستند عنوان کرد: جنسیت، گروه سنی، مصرف موادمخدر، محرک و الکل، نقص در محور هیپوتالاموس و هیپوفیز، نقص زنتیکی رسپتورهای سروتونین و نقص در مکانیسم های پیام رسانی داخل سلولی جز عوامل خطر بیولوژیک خودکشی محسوب می شوند.

عباسی نژاد با بیان اینکه بالاتر بودن آمار خودکشی در زنان به عوامل زیستی و ژنتیکی و اجتماعی ربط دارد گفت: در نووجوانان قسمت های کنترلی مغز تکامل نیافته تر است  و ممکن است اقدام کنندگان قصد قطعی برای مردن نداشته باشند و در اکثر موارد بعد از اقدام به خودکشی پشیمان هم بشوند و یا افرادی با پیش زمینه ناامیدی وقتی از مواد مخدر و محرک و به خصوص الکل استفاده کنند با ممکن است به انجام این کار ترغیب می شوند.

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روانی،اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه پخش نامناسب اخبار مربوط به خودکشی در ذهن افراد مانده و یادگیری اجتماعی ایجاد می کند ودیدن و شنیدن این اخبار توسط افراد مستعد و ناامید، موجب ای

جاد هیجان در فرد برای خودکشی می شود افزود: اکثر افراد خودکشی را نتیجه شکست عاطفی می دانند اما این مورد به تنهایی برای خودکشی کافی نیست و فرد حتما دارای مشکل روان شناختی است.

وی محیط ناامن،فقروبیکاری،دسترسی به روش های خطرناک،شرایط اقلیمی،سابقه خودکشی در نزدیکان،شبکه حمایتی ضعیف اجتماعی،تاب آوری پایین را از عوامل خطر  خودکشی برشمرد و ادامه داد: برخورد ثانونی و پیگیری قضای فروشندگان قرص برنج که یک قرص قاچاق هست در بعضی از استان ها باعث کاهش آمار خودکشی خواهد شد.

عباسی نژاد شکست و ناکامی،فوت یک فرد مهم در زندگی،تغییر در یک رابطه مهم در زندگی،مشاجره و درگیری لفظی یا فیزیکی با یک فرد مهم،متهم شدن به جرم و از دست دادن بخش وسیعی از شبکه اجتماعی را از جمله حوادثی برشمرد که خطر اقدام به خودکشی را ممکن است افزایش دهند دانست و اضافه کرد:95 درصد کسانی که خودکشی و یا اقدام به خودکشی می کنند اختلال روانپزشکی دارند و افسردگی،اختلالات مرتبط با مصرف مواد و رفتار تکانشی بارز جز مهمترین اختلالات روانپزشکی در خودکشی محسوب می شوند.

وی فعال کردن حمایت روانی و اجتماعی و ارجاع به روانپزشک را از مهمترین اقدامات کارشناسان برای کمک به افرادی که قصد خودکشی دارند برشمرد و گفت:افزایش دسترسی به خدمات پایه سلامت روان،مدیریت رسانه ها در خصوص نحوه صحیح انعکاس اخبار مرتبط با خودکشی،کاهش دسترسی به روش های مهلک،ایجاد خدمات حمایتی و درمانی،کاهش انگ اجتماعی مرتبط با خودکشی و ایجاد نظام ثبت دقیق رفتارهای خودکشی برای مشاهده روندهای دمو گرافیک از راهبردهای موثر برای کاهش خودکشی است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha