• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-28297

/گزارش/

اسلام آباد غرب؛شهری با نام های مختلف در ادوار تاریخی

شهرستان اسلام آباد غرب یکی از شهرستان استان کرمانشاه و تنها شهرستانی است که در طول تاریخ نام های مختلفی را تجربه کرده است به طوری که در هر دوره ای نامی مخصوص خود داشته است.

سرویس میراث فرهنگی و صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، برای آشنایی با نام های مختلف این شهرستان در ادوار مختلف تاریخی به گفت و گو با اصغر رشنو، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسلام آباد غرب نشسته است.

رشنو می گوید؛ شهرستان اسلام آبادغرب با وسعتی بالغ بر 20 هزار کیلومتر مربع حدود 153 هزار نفر جمعیت دارد که با این میزان جمعیت حدود 5/8 درصد از جمعیت استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است و از نظر تقسیمات کشوری دومین شهرستان استان کرمانشاه است که حدود 1400 متر از سطح آب های آزاد ارتفاع دارد.

وی ادامه می دهد آب و هوای معتدل، فراوانی آب و خاک حاصلخیز موجب شده است که اسلام آباد غرب از قدیم الایام از جمله مراکز پربار کشاورزی و فرهنگی استان به حساب اید.

رشنو افزود: بنای اولیه این شهرستان طبق نوشته های به جا مانده به دوره آریایی ها باز می گردد و نام اولیه این شهرستان مندلی بوده است.

وی گفت: در دوره های دیگر اسلامی این شهرستان هارون آباد نامیده شده است که بنای ان را به هارون الرشید خلیفه عباسی نسبت می دهند  اما بنا به وجود تپه چغاگاوانه در مرکز شهر کنونی و طی کاوشهای علمی باستان شناسی که در سال 1349  توسط محمود کردوانی صورت گرفت وجود این تپه در مرکز شهرستان اسلام آباد حاکی از آن است که در این شهرستان در نقطه سوق الجوشی جاده خراسان بزرگ قرار داشته و در واقع یک شاهراه است که مسیر ارتباطی بین النهرین و خوزستان با کوه های زاگرس و فلات ایران بوده است و همچنین جاده ارتباطی آناتولی به آذربایجان، لرستان و فارس از نزدیکی این شهرستان عبور کرده است.

رشنو گفت: به نظر می رسد از دوره نوسنگی ( حدود 10 هزار سال پیش) مردم همگام با مردم سایر کوهستان های زاگرس مراحل اولیه زندگی را در این خطه سپری کرده اند.

وی سپس اذعان داشت: با توجه به کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوش های سال 1349 توسط محمود کردوانی و با فراخوانی آنها توسط دکتر کامیار عبدی استان دانشگاه شیکاگو آمریکا بین سال های 82-79 حاکی از آن است که در 3500 سال قبل از میلاد این شهر یکی از مراکز تجاری محسوب می شده است.

رشنو گفت: در این لوح نوشته های گلی از حقوق بردگان و برخی مواد تجارت شده  مانند گندم، جو، روغن، پارچه و کارگاه های پارچه بافی سخن به میان آمده است و البته در این لوح نوشته ها به کرار از شهری به نام پالوم نام برده شده است که احتمالا نام قدیم اسلام آباد بوده است.

وی افزود: اسلام آباد غرب مرکز یکی از ایالات بزرگ به نام ایل کلهر است و در سال 1357 مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از شاه باد غرب به اسلام آباد غرب تغییر نام می یابد.

رشنو گفت: وجه تمایز این شهرستان با سایر مناطق این است که که در این خطه از تمام ادوار تاریخی آثار به جا مانده به چشم می خورد و ویژگی های شاخص آن این است که از دوره های نوسنگی تاکنون بدون هیچ وقفه ای زندگی در آن جریان داشته است.

وی در پایان گفت: آثار تاریخی به همه مردم تعلق دارد و این مهم لزوم حفظ، حراست و پاسداشت از آثار تاریخی را نشان می دهد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha