• شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-29270

معاون میراث فرهنگی استان به ایسنا خبر داد؛

مسجد شاهزاده کرمانشاه مراحل پایانی مرمت خود را سپری می کند

مسجد شاهزاده کرمانشاه مراحل پایانی مرمت خود را سپری می کند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: مسجد شاهزاده کرمانشاه مراحل پایانی مرمت خود را سپری می کند.

 

مهندس حسین راعی در گفت و گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: مسجد شاهزاده در شهر کرمانشاه در حال مرمت است و تا اواخر تيرماه امسال مرمت آن به پايان مي‌رسد.

 

وی افزود: از ويژگي‌هاي مسجد شاهزاده وجود يک آب‌انبار همگاني در محوطه و کنار آن است که تمام ويژگي‌هاي يک آب‌انبار ايراني را دارد.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با بيان اين که مرمت اين مسجد از محل اعتبارات ملي انجام مي‌شود، افزود: ساماندهي تأسيسات نورپردازي آب‌انبار، سبک‌سازي بام، بام‌سازي به شيوه سنتي، تعمير و مرمت در و پنجره‌هاي اصيل چوبي و تعويض در و پنجره‌‌هاي الحاقي، نماسازي در جبهه شمالي مسجد که به حسينيه مشرف است، برداشتن الحاقات حجره‌ها و همچنين کف‌سازي آنها برخي از اقدامات مرمتي در اين فاز هستند.

 

راعی اظهار داشت: مسجد شاهزاده در محله فیض آباد و خیابان کزازی شهر کرمانشاه واقع است که از آثار دورهٔ قاجاریه به شمار می آید.

 

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص تاریخچه احداث این مسجد، اظهار داشت: این مسجد در حدود سال ۱۲۳۷ هجری قمری توسط محمدعلی میرزای دولتشاه بنا شده است. صحن اصلی مسجد، مستطیل شکل و مفروش به سنگ تیشه‌ای و نوساز است که در ضلع شمالی آن، حسینیه‌ای نوساز و در ضلع‌های غربی و شرقی آن، کلاس‌ها و کانون‌های فرهنگی قرار دارند.

 

وی یادآور شد: بخش اصلی مسجد در ضلع جنوبی قرار دارد و شبستان ستوندار آن به شکل مستطیل است که پوشش تاق و گنبد آن بر روی هشت ستون و دیوارهای کناری قرار گرفته‌است. محراب بنا در میانهٔ ضلع جنوبی قرار دارد و با کاشی و سنگ مرمر پوشش یافته‌است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha