• پنجشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-33299

نمدمالی کرمانشاهی، میراث معنوی ایرانی شد

نمدمالی کرمانشاهی، میراث معنوی ایرانی شد

هنر نمد مالی کرمانشاهی به عنوان یک میراث ناملموس (معنوی) در فهرت آثار ملی ایرانیان قرار گرفت.

 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، «نمدمالی» که میراث معنوی کرمانشاهیان است در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور در شهر شاهرود، به لیست میراث معنوی ایرانیان افزوده شد.

 

علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: در جریان این دوره از اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور؛ پرونده «گیوه زنانه»، «روش تهیه کاک»، «روش تهیه نان برنجی»، «روغن حیوانی معروف به روغن کرمانشاهی»، «نان ساجی»، «نمد مالی»، «ساخت تنبور»، «ساز دوزله» و «چاقوسازی کرند» از جمله پرونده هایی بودند که از استان کرمانشاه به ثبت میراث معنوی کشور رسیدند.

 

وی در خصوص هنر نمدمالی کرمانشاهی که ثبت میراث معنوی کشور شده، افزود: نمد مالی یکی از کهن ترین هنرهای سنتی مردمان استان کرمانشاه است که دارای قدمتی طولانی می باشد.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: تولید نمد در استان کرمانشاه تقریبا به قبل از اسلام بر می گردد و با توجه به اینکه تولید آن راحت بوده و مواد اولیه آن نیز در دسترس عشایر منطقه می باشد به راحتی تولید و از جمله هنرهای شاخص استان کرمانشاه محسوب می شود.

 

مرادی بیستونی ادامه داد: از همان ابتدا بیشترین و اصلی ترین موارد استفاده از نمد به عنوان زیرانداز و گاها پوشش بوده است.

 

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، تصریح کرد: به علت تغییرات جوی این حرفه تقریبا در بعضی از مناطق استان کرمانشاه فصلی بوده و در بعضی مناطق دیگر نیز به صورت کارگاهی و دائمی بوده و همچنان نیز می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح های موسوم که در نمد استفاده می شوند عبارتند از؛ شمشیر، تپانچه، بزکوهی، گل ترنج، پله، جقه شاهی، کله قوچی، مرغ، گل، بته زین، گنشک، گل نیلوفر و بیشتر از رنگ های سیاه، سفید، کرم، سبز، سرخ و قهروه ای و همچنین پشم خود رنگ استفاده می شود.

 

مرادی بیستونی در پایان، گفت: امسال موفق شدیم که تعداد نه پرونده از پرونده های میراث معنوی خود را در لیست پرونده های ملی قرار دهیم که این کار یک موفقیت بزرگ و قابل توجه برای مردم کرمانشاه است که میراث معنویشان در لیست برترین میراث معنوی ایرانیان قرار گیرد و امیدواریم که در آینده نیز بتوانیم دیگر توانمندیهای خاص استان را به ثبت میراث ناملموس کشور برسانیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha