• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-46664
  • خبرنگار : 50181

فلاحت‌پیشه:

احتمال توافق با 1+5 بیش از عدم توافق است

احتمال توافق با 1+5 بیش از عدم توافق است
یک تحلیل گر مسائل سیاسی معتقد است، با توجه به مسیر طی شده در مذاکرات ایران و 5+1، احتمال توافق بیش از عدم توافق است.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمانشاه، با اشاره به پایان مذاکرات عمان، گفت: این مذاکرات بی نتیجه نبوده، بلکه بر اساس حساسیت موضوع هسته ای طرفین تصمیم گرفتند نتایج نهایی را اعلام نکنند.

وی ادامه داد: تحلیل محتوایی موضع گیری های طرفین نشان می دهد در عمان مواضع دو طرف بسیار به هم نزدیک شده و این دلیلی برای خوشبینی به توافق احتمالی است.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه هنوز هم اختلافات جدی بین دو طرف وجود دارد، عنوان کرد: با این حال در زمانی که از آغاز مذاکرات تاکنون پشت سر گذاشته شده بسیاری از تابوها شکسته شده،  دیدهای طرفین عوض شده و حتی لابی های موثر گذشته نیز خنثی شده است.

به گفته فلاحت پیشه این موارد در 35 سال گذشته رابطه ایران و آمریکا و یازده سال چالش هسته ای ایران با غرب بی سابقه بوده است.

وی افزود: این عوامل باعث شده شرایط ایجاد شده در عرصه دیپلماسی یک مرحله برگشت ناپذیر باشد که احتمال توافق در آن بیش از احتمال عدم توافق است.

این استاد دانشگاه عدم توافق را نیز دور از انتظار ندانست و تاکید کرد: با توجه به پیشینه رابطه ایران و آمریکا و تلاش لابی های مخالف از جمله جاسوسانی که به عنوان معاون سابق آژانس انرژی اتمی اطلاعات فنی نادرست در خصوص فعالیت های هسته ای ایران می دهند احتمال شکست در مذاکرات نیز وجود دارد.

فلاحت پیشه معتقد است، در برهه کنونی فعالیت مخالفان توافق هم بیشتر شده است.

وی در ادامه با اشاره به مدت زمان کوتاه باقی مانده تا سوم آذر، عنوان کرد: اگر در این مدت توافقی صورت گیرد به معنای افق تازه ای در رابطه دو طرف است، اما اگر توافقی صورت نگیرد دو طرف ضرر می کنند و آسیبی که طرف ایرانی می بیند بیشتر از آسیب طرف غربی نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران همواره خود را برای بدترین شرایط آماده کرده و معتقدم در ایران آمادگی برای همه نوع نتیجه ای وجود دارد.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه بر اساس توافق ژنو 3 نقشه راه برای دو طرف مشخص شده بود، عنوان کرد: در این مدت مقرر شد ایران شفافیت و تعدیل داشته باشد و طرف غرب هم حق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد و از فشار تحریم ها بکاهد  که در عمل غرب به تعهدات خود عمل نکرد، اما طرف ایرانی حسن نیت خود را ثابت کرد.

وی گفت: ایران به گونه ای با تعدیل برخورد که در صورت شکست احتمالی مذاکرات نتیجه بر گردن ایران نیفتد و من از این سیاست دولت دفاع می کنم.

این نماینده پیشین مجلس در خصوص طولانی شدن روند مذاکرات نیز یادآوری کرد: با توجه به اختلافات این روند طولانی قابل پیش بینی بود، اما در کل با توجه به مسیر پیموده شده امکان توافق افزایش یافته است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha