• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: kordestan-34374

یادداشت/

مولودی خوانی، سنتی آئینی و شایسته در فرهنگ کردستان

مولودی خوانی، سنتی آئینی و شایسته در فرهنگ کردستان
ارادت و محبت وصف ناشدنی کردها به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (ص) زبانزد خاص و عام است هر ساله با آمدن ماه مبارک ربیع الاول و میلاد پیامبر نور و اخلاق و خوبی ها، کردها با ویژه برنامه ی مولودی خوانی به استقبال این ماه می روند و  در این ماه سراسر برکت به مدح پیامبر می پردازند.

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، یکی از جلوه های جذاب مراسم آئینی مولودی خوانی، دف نوازی می باشد و مداحان با استفاده از اشعار کردی، فارسی و عربی و با هنرنمایی دف نوازان، فضای روحانی مراسم را سرشار از معنویت می کنند و  مخاطبانی که در این فضای نورانی در مساجد حضور می یابند ناخوداگاه عشق قلبی فزاینده ای به سوی معبود هستی و  پیامبر خاتم دارند.

گویی مراسم مولودی خوانی منزلگاه و حلقه اتصال روح با خالق و عزیزترین پیامبران است. فضای مراسم آنچنان نورانی و عرفانی است که مخاطبان هم هر از گاهی، همگام با مداح به نعت و ستایش بهترین مخلوق خدا می پردازند.

دف نوازان در برگزاری با شکوه مراسم نقشی بی بدیل ایفا کرده و حس معنوی ویژ ه ای در فرد ایجاد می کنند.

گزاف نیست که همه، کردستان را پایتخت دف نوازی دنیا می دانند و اوج این هنرنمایی در مراسم مولودی خوانی تبلور می یابد.

شکوه و عظمت مراسم مولودی خوانی با قرائت اشعار مداح و همگام با دف نوازان برجسته می شود و بارقه های عشق و دلدادگی عابد و معبود را ایجاد می کند و اکنون این مراسم آئینی بخشی از فرهنگ مردم کردستان شده است که همه ساله با شکوه بی بدیلی برگزار می شود.

ویژگی های مراسم مولودی خوانی در کردستان

امروزه مراسم مولودی خوانی در میان کردها بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ آئینی آنان تلقی می شود و  به صورت یکپارچه و همگون نمایانگر ارادت و محبت همیشگی آنان در طول دوران به پیامبر و خاندان پاک و مطهرش بوده است.

مراسم مولودی خوانی در کردستان؛ نشان و علامتی است که معرف فرهنگ آئینی کردها در نعت و ستایش پیامبر بوده و رابطه ای عرفانی بین مراسم مولودی خوانی و دف نوازی وجود دارد که فرهنگ آئینی کردستان را  مشهور و ملموس کرده است. به صورتی که هر سال بزرگترین و با شکوه ترین مولودی خوانی کشوری و جهانی در کردستان برگزار می شود.

بنابراین کردستان فرهنگی به خود می بالد که عظیم ترین مراسم مذهبی را در این زمینه برگزار می کند و فرهنگ کردها را در این مقوله برجسته می سازد. از این منظر مراسم مولودی خوانی که به مثابه هویت آئینی و اسلامی کردها می باشد دارای ویژگیهایی است که به صورت کلی به مواردی از آن اشاره می شود .

نظم و هم نوایی :

معمولا اجرای برنامه های فرهنگی نیازمند انتظامات می باشد اما فضا و مکان مراسم مولودی خوانی در کردستان به جهت احترام به ساحت مقدس پیامبر و مدح وی به صورت خود جوش از نظم و هم نوایی ذاتی برخوردار است و از آنجا که روح معنوی ویژه ای بر مراسم حکمفرماست دارای سکوت و انظباط خاصی است.

نعت و ستایش وافر پیامبر :

سراسر زمان مراسم در مدح وجود نازنین پیامبر که به تعبیر قرآن مایه رحمت برای جهانیان می باشد سپری می شود که ماحصل آن دلدادگی و عشق و علاقه فراوان به خاتم الانبیاست.

شکوه و عظمت برپایی مراسم :

مولودی خوانی در کردستان به صورت مردمی و با حضور حداکثری و عموم عاشقان رسول الله در مساجد و به دور از هرگونه تشریفات برگزار می شود. در این مورد هم، کردها به جهت عشق ذاتی که به پیامبر خاتم دارند موجبات برپایی با شکوه مراسم را فراهم می آورند و سالهاست که در کردستان مولودی خوانی هایی عظیم و جهانی برگزار می شود.

  شناساندن رفتار و اخلاق پیامبر:

هدف اصلی در برپایی مراسم و مدح رحمه للعالمین، آشنایی با سیره و منش اخلاقی پیامبر و الگو گرفتن از آن در همه ابعاد زندگی می باشد.

همگونی هنر دف نوازی با مراسم مولودی خوانی :

یکی از هنرهای جهانی که کردستان را در عرصه بین المللی شناسانده است هنر دف نوازی می باشد که بارزترین مشخصه آن همگونی و تطابق این هنر ماندگار با مراسم مولودی خوانی می باشد چنانچه در همه مراسم های مولودی خوانی در کردستان، دف نوازی جزیی جدای ناپذیر از مولودی خوانی است.

* علی حیدرآقایی نویسنده و پژوهشگر فرهنگی کردستان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha