• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42856

هر قزوینی سالی بیش‌از 30 کیلو شکر مصرف می‌کند

هر قزوینی سالی بیش‌از 30 کیلو شکر مصرف می‌کند

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت‌های مردمی گفت: در حال حاضر مردم قزوین به مسئله سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند برای مثال هر قزوینی طی یک سال 33 کیلو شکر استفاده می‌کند، بنابراین ارتقا وضعیت سلامت نیاز به مشارکت صددرصدی مردم دارد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، علی عزیزخانی در نشست خبری که امروز برگزار شد، تصریح کرد: امید به زندگی، درآمد سرانه و سواد سه شاخص توسعه انسانی است که در این میان امید به زندگی دارای اهمیت است.

وی افزود: در حال حاضر امید به زندگی در کشور ما 76 سال است، این میزان در ابتدای انقلاب 55 سال بود این نشان می‌دهد که امید به زندگی در بین ایرانیان رشد یافته است، میانگین امید به زندگی در دنیا 71 است که نشان‌دهنده وضعیت سلامتی فرد است.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: در حال حاضر استان وضعیت خوبی دارد و امید به زندگی در استان قزوین 78 سال است که 2 سال از میانگین کشوری بالاتر است.

وی تأکید کرد: اگرچه امید به زندگی در ایران بالا است اما باید توجه داشت که اغلب 17 سال آخر توأم با بیماری است، این مسئله بسیار جدی است و باید به آن و عوامل تعیین‌کننده سلامت افراد توجه داشت.

عزیزخانی عنوان کرد: در حال حاضر 20 درصد عوامل تعیین‌کننده سلامت مربوط به ژنتیک و جنس، 30 درصد مربوط به رفتارهای مردم ازجمله تغذیه، تحرک، استعمال دخانیات و استرس، 50 درصد نیز مربوط به عوامل اجتماعی مانند مسکن، تکامل دوران کودکی، سواد، حمل‌ونقل، تفریحات و محیط‌زیست است.

وی اظهار کرد: سهم مردم از این سه موضوع 25 درصد است همین میزان نیز تعیین‌کننده وضعیت سلامتی فرد است، در سال‌های اخیر برخی از بیماری‌های غیر واگیر مانند پوکی استخوان، سرطان، چاقی، دیابت و فشارخون در حال افزایش هستند که همگی ناشی از سبک زندگی است.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت‌های مردمی یادآور شد: در حال حاضر مردم قزوین به مسئله سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند برای مثال هر قزوینی طی یک سال 33 کیلو شکر استفاده می‌کند، بنابراین ارتقا وضعیت سلامت نیاز به مشارکت صددرصدی مردم دارد.

وی تأکید کرد: یکی از راهکارهای مشارکت مردمی راه‌اندازی کانون محلات شهری و روستایی است، تشکیل اجتماع‌محور محلی باهدف ارتقا سلامت مردم محله است، این کانون تشکیلات غیردولتی، غیرانتفاعی و داوطلبانه باهدف استفاده از ظرفیت محله است.

عزیزخانی تصریح کرد: تأسیس این کانون‌ها از سال گذشته در قزوین آغاز و تاکنون 70 کانون در سطح استان به ترتیب 24 کانون در قزوین، 20 کانون در تاکستان، نه کانون در البرز، هشت کانون در بویین‌زهرا، سه کانون در آبیک و شش کانون در آوج تأسیس‌شده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 به 120 کانون برسد، محل استقرار این کانون‌ها خانه بهداشت و خانه سلامت شهرداری‌ها است، همچنین این کانون‌ها می‌توانند در هر بخش خصوصی و دولتی مستقر شوند.

وی عنوان کرد: در مراحل تشکیل کانون‌ها هر محله با وضعیت سلامت مشخص می‌شود، مشکلات هر محله مشخص می‌شود و با توجه به آن مشکلات برنامه‌های سلامت برای هر محله با مشارکت مردمی تدوین می‌شود.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha