• چهارشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-38191
  • خبرنگار : 50214

اتمام فاز یک عملیات مرمتی مدخل بنای تاریخی بانک شاهی یزد

اتمام فاز یک عملیات مرمتی مدخل بنای تاریخی بانک شاهی یزد

فاز یک عملیات مرمت مدخل بانک شاهی یزد با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیون ریال به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، "محسن ذاکری نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد  گفت: بنای تاریخی بانک شاهی(بانک شاهنشاهی) به عنوان جزئی از مجموعه بناهای تاریخی میدان خان، حمام خان، مدرسه شفیعیه، مسجد ریگ، بازارچه‏‏هاي قیصریه و حضرت عباسی، در ضلع جنوب غربی میدان خان یزد و در فاصله تقریبی 200 متری ضلع جنوبی خیابان قیام قرار گرفته است.

وی درباره قدمت این بنا اظهار کرد: با توجه به این که امتیاز تأسیس بانک شرقی که بعداً بانک شاهنشاهی نامیده شد، در زمان ناصرالدین شاه قاجار به انگلیس داده شده است، قدمت ساختمان بانک شاهنشاهی به دوره قاجار می‌رسد.

ذاکری‌نیا با بيان اين كه بنای مذكور در سال 1377 به شماره 2243 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بيان كرد: عملیات مرمتی مدخل اين بنا شامل اجرای کف سازی، مرمت پله‌ها، مرمت پوشش سقف و بدنه‌ها، اکنون با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیون ریال به پایان رسیده است.

وي در توضيح اين بنا نيز تصريح كرد: بانک شاهی، بنایی است آجری با سردری رفیع و نماسازی شده که کاربندی آجری آن در قسمت‌هایی چون سر در ورودی و چهار سوق بانک در ردیف ظرائف هنری و نماسازی طرفین سردر ورودی با ترکیب آجر و سنگ‌ریزه و گچ‌بری برجسته گلدان گونه موجود بر دیوار حیاط بانک شاهی در ردیف عوامل تزئینی قرار می‌گیرد.

به گفته ذاكري نيا، چهارسوق بانک با سقف آجری خود در میان سه مدخل متصل به آن قرار گرفته و حجره‌ها در طرفین مدخل‌ها در دو طبقه به گونه‌ای بنا شده که حجره های طبقه اول از همکف چیزی در حدود دو متر ارتفاع داشته و در برابر ایوان (خروجی) قرار گرفته‌اند.

وي ادامه داد: حجره‌های طبقه همکف که در حدود یک متر پایین‌تر از زمین قرار گرفته‌اند نيز در واقع حکم زیرزمین را دارند.

اين مسئل همچنين خاطرنشان كرد: در ضلع غربی بنا، حیاطي با اتاق‌هایی در طرفین آن قرار دارد و درب‌های ساختمان به استثنای درب‌هایی از جنس آهن که جدیداً به بنا الحاق شده‌اند، همگی چوبی با شیشه‌های رنگی هستند. بام بنا نیز از اندود کاهگل پوشیده شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha