• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9012-04052
  • خبرنگار : 71342

«يك دقيقه سكوت» گزارش ايسنا از معرفي برترين‌هاي ادبيات نمايشي ايران

«يك دقيقه سكوت»
گزارش ايسنا از معرفي برترين‌هاي ادبيات نمايشي ايران

با اهداي جايزه برگزيده اول نمايشنامه‌هاي تاليفي به محمد يعقوبي براي نمايشنامه «يك دقيقه سكوت» و تقدير از بهرام بيضايي، بهزاد فراهاني و زنده‌ياد رضا كرم‌رضايي برترين‌هاي پنجمين دوره جايزه ادبيات نمايشي معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه شب گذشته ـ6 اسفند ماه ـ در تالار «هنر» برگزار شد، محمد رحمانيان كه اخيرا از سفر خارج به كشور بازگشته است، متن آخرين سخنراني بهرام بيضايي را كه مدتي است براي برگزاري يك دوره آموزشي به دعوت دانشگاه استنفورد، در آمريكا به سر مي‌برد را خواند.

سپس سيامك گلشيري داستان‌نويس و عضو هيات داوران اين دوره از جايزه ادبيات نمايشي، هديه بيضايي را به‌ رحمانيان به عنوان نماينده او اهدا كرد.

حاضران در اين برنامه به احترام بهرام بيضايي به پا خاستند و او را تشويق كردند.

در ادامه بهزاد فراهاني از زنده‌ياد رضا كرم‌رضايي به عنوان يك هنرمند و مترجم فعال تئاتر تقدير كرد.

فراهاني كه جايزه كرم‌رضايي را به پسر او افشين اهداء كرد، در سخناني يادآور شد: در گروه «هنر ملي» با كرم‌رضايي آشنا شدم كه تازه از آلمان برگشته بود و به دعوت آقاي جوانمرد به گروه ما آمد؛ او آچار فرانسه گروه بود. نخستين هنرمندي بود كه كار چاپ پوستر و بروشور را كه آن زمان بسيار دشوار بود برعهده گرفت.

اين هنرمند تئاتر يادآور شد:‌ به تدريج حوزه كاري كرم‌رضايي گسترده‌تر شد، او همواره آرامش بسياري داشت و در گفتار مي‌كوشيد ما را به عينيت هر پديده سوق بدهد و در ما ايجاد تفكر و انديشه مي‌كرد.

اين نمايش‌نامه‌نويس با اشاره به ديگر فعاليتهاي كرم‌رضايي، ادامه داد: با آموزش ما را از تئاترهاي ناتورئاليستي به سمت كارهاي مدرن و نو سوق داد، نوعي نفير تازه تئاتر مدرن آن زمان را در گروه هنر ملي به وجود آورد.

بهزاد فراهاني با اشاره به سادگي و صميميت رضا كرم‌رضايي ادامه داد:‌ از او چيزهاي زيادي آموختم. مهرباني‌، صميمت در كار، پشتكار رعب آور و خلاقيت.

وي افزود: دوستان رفته را با شكوه ياد مي‌كنيم. اميدوارم به همان‌اندازه، قدر زنده‌ها را بدانيم.آرزومندم روزي برسد كه هرگز دروغ نگوييم و نشنويم.

به دعوت فراهاني حاضران در مراسم يك بار ديگر براي شادي روح رضا كرم‌رضايي به پا خاستند و سكوت كردند.

در بخش ديگري از اين برنامه حسين پاكدل كه اجراي برنامه را برعهده داشت، با گرامي‌داشت ياد و خاطره اكبر رادي بر تاسيس بنيادي براي اين هنرمند، تاكيد كرد.

سپس حميده بانو عنقا ـ همسر زنده‌ياد رادي ـ در سخنان كوتاهي گفت:‌ جاي رادي را بسيار خالي مي‌بينم كاش به جاي من او اينجا ايستاده بود و در روز جشن و تجليل از بزرگان نمايشنامه‌نويسي ايران حضور داشت.

حميده بانو عنقا در ادامه متن كوتاهي را خواند.

در ادامه اين برنامه، عباس شادروان متني ادبي را براي بزرگداشت بهزاد فراهاني ديگر نمايشنامه‌نويس پيشكسوت ايران خواند.

فراهاني بعد از خواندن يك دو بيتي گفت:‌ من شاگرد بيضايي،‌رادي‌، بيژن مفيد‌،عباس جوانمرد‌، شاهين سركيسيان‌ و... بودم و هستم. اميدوارم روزي آنقدر درام‌نويس بزرگ در ايران داشته باشيم كه به نام يكي دو نويسنده بزرگ اكتفا نكنيم.

وي ادامه داد: از انجمن نمايشنامه‌نويسان، سپاسگزارم شايد براي نخستين‌بار است در اين ملك گروهي به ياد من بودند.

فراهاني در ادامه قطعه شعري را كه عليرضا جباري آذرنگ به او تقديم كرده بود، خواند.

در بخش ديگري از اين برنامه شهلا لاهيجي مدير انتشارات « روشنگران و مطالعات زنان» از بهرام فياضي مدير انتشارات «قطره» به دليل فعاليت گسترده اين ناشر در حوزه چاپ و نشر آثار نمايشي تقدير كرد.

لاهيجي گفت: به عنوان يك ناشر افتخار دارم در بيش از سي سال خدمتم بيش از 50 اثر درباره ادبيات نمايشي چاپ كرده‌ام. هرچند اجازه انتشار برخي از آثار را نيافتم.

وي افزود: هرچند جاي برخي اساتيد خالي است اما خوشبختانه افتخار داشتم در خدمت هنرمنداني مانند قطب‌الدين صادقي و محمد رحمانيان باشم. از آقاي رحمانيان عذر مي‌خواهم، مي‌خواستم كتابشان را چاپ كنم اما شرايط انتشار آن فراهم نشد. با همه اينها ناشري هستم كه به كارم عشق مي‌ورزم.

شهلا لاهيجي جايزه بهرام فياضي را به قطب‌الدين صادقي به عنوان مدير پروژه كتاب‌هاي تئاتري نشر «قطره» كه به نمايندگي از فياضي حضور داشت ارائه كرد.

صادقي گفت: آقاي فياضي محيط‌هاي جمعي را دوست ندارد. مردي است بسيار فروتن و روشنفكر و روح فرهنگي‌اش‌ را در چاپ آثاري كه در «قطره» منتشر كرده، نشان داده است. تا به حال در مجموعه كتاب‌هاي تئاتر جهان حدود 70 كتاب و در بخش نمايشنامه هم بيش از 400 اثر چاپ كرده‌ايم كه اميدواريم اين روند ادامه پيدا كند.

در اين برنامه محمد امير يار احمدي ـ دبير پنجمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران‌ ـ يادداشتي را ارائه كرد.

سپس جوايز اين دوره از انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي بدين شرح اعلام شدند:

بخش پژوهش: در اين بخش ميهن بهرامي جايزه را به فريندخت زاهدي به خاطر نگارش كتاب «درام معاصر ايراني و هنريك ايبسن» اهداء كرد.

بهرامي در سخناني گفت: چندان به افتخار اعتقادي ندارم؛ بيشتر به خوشبختي و مهر معتقدم. تئاتر ايران در برابر سينماي صدساله‌اي كه خيلي هياهو‌،موج و جاذبه دارد يك حيثيت خاص دارد. مانند موجود فاخري است كه صداي خيلي بلندي ندارد اما نجوايش به صورت شعري از بازتاب بزرگان شعر ايران همچون حافظ،‌ شاملو و فروغ است.

اين پژوهشگر تئاتر افزود: تئاتر ايران يك موجوديت با حيثيت فاخر دارد و يك برگ برنده كه برگ برنده‌اش زندگي است.تئاتر ايران هم آوا و هم پاي زندگي ايراني پيش مي‌رود.

فريندخت زاهدي بعد از دريافت جايزه‌اش گفت: براي نوشتن اين اثر از آن چه هنرمندان‌مان كار كرده بودند، بهره گرفتم.

بهرام جلالي‌پور به نمايندگي از هيات داوران بخش پژوهش و ترجمه، بيانيه هيات داوران اين بخش را خواند.

بخش ترجمه:

جايزه سوم به مهسا خليلي براي ترجمه نمايشنامه «آدم بزرگ‌ها و تقتق» از نشر چشمه اهداء شد.

جايزه دوم به محمدرضا خاكي براي نمايشنامه «مفيستو براي هميشه» از نشر بيدگل اهدا شد.

آبتين گل‌كار براي نمايشنامه «نفوس مرده» از نشر هرمس هم جايزه اول اين بخش را دريافت كرد.

در اين برنامه از رضا شيرمرز به دليل فعاليت‌هاي گسترده و مستمرش در ترجمه كتاب‌هاي تئاتري تقدير شد.

در ادامه با گراميداشت ياد محمود استاد محمد ديگر نمايشنامه‌نويس باسابقه تئاتر ايران كه در بستر بيماري است جوايز بخش تاليفي اهداء شد.

قرار بود پيامي از استادمحمد خوانده شود اما اين هنرمند به دليل شرايط جسماني‌اش نتوانست اين پيام رابه موقع آماده كند.

در ادامه، قطب‌الدين صادقي بيانيه هيات داوران اين بخش را خواند.

جايزه سوم به سيروس همتي براي نمايشنامه «نيلوفر» از انتشارات «نمايش» اهداء شد.

يدالله آقا عباسي هم جايزه دوم را براي نمايشنامه «آيينه و سنگ صبور» از نشر «قطره» دريافت كرد.

جايزه اول در اين بخش به محمد يعقوبي براي نوشتن نمايشنامه «يك دقيقه سكوت» از نشر افراز اهداء شد.

عليرضا نادري كه جايزه محمد يعقوبي را به او اهداء مي‌كرد، گفت: از شب گذشته مي‌دانستم قرار است جايزه محمد را به او بدهم. مي‌خواهم در اين جا از او بپرسم آيا مي‌توان ذيل عنوان كانون نمايشنامه‌نويسان ايران، كميته يا تشكيلاتي براي قانونمند كردن مساله مميزي تشكيل بدهيم.

در پاسخ به اين سخن محمد يعقوبي هم گفت: اساسا بايد چنين كاري انجام دهيم، همچنان كه خانه تئاتر در تازه‌ترين نشست خود از آئين‌نامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي رونمايي كرده است و مصاديق قانوني مميزي را نشان داده است، كانون هم بايد وارد اين ماجرا بشود كه بتواند جلوي نظريات سليقه‌اي را بگيرد.

به گزارش ايسنا، بهزاد صديقي دبير اجرايي جايزه ادبيات نمايشي نيز گزارشي را درباره روند برگزاري اين جايزه ارائه كرد.

اين برنامه با حضور هنرمنداني همچون ناصح كامكاري،‌ جلال تهراني‌، شهرام كرمي‌، افشين هاشمي‌، حسن باستاني‌، روزبه حسيني‌، امير اسمي‌، مسعود ميرطاهري‌، علي سرابي‌، احمد كاميابي مسك، هاله مشتاقي نيا و ... برگزار شد.

كارگرداني اين برنامه را رضا گوران، اجراي آن را حسين پاكدل و طراحي صحنه را بابك كچه‌چيان و دايانا فتحي برعهده داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha