• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92082514714

علی مؤذنی:

تله‌فیلم‌های زیادی ساخته شد که قابلیت یک بار پخش هم نداشت

تله‌فیلم‌های زیادی ساخته شد که قابلیت یک بار پخش هم نداشت

کارگردان «هفتاد و سومین تن» که تقریبا هر سال تله‌فیلمش از تلویزیون پخش می‌شود، معتقد است: زمانی صحبت از ساخت 700 تله‌فیلم در سال بود، پس وقتی بنایی بر کمیت گذاشته شود، کیفیت شایسته مورد نظر قرار نمی‌گیرد.

کارگردان «هفتاد و سومین تن» که تقریبا هر سال تله‌فیلمش از تلویزیون پخش می‌شود، معتقد است: زمانی صحبت از ساخت 700 تله‌فیلم در سال بود، پس وقتی بنایی بر کمیت گذاشته شود، کیفیت شایسته مورد نظر قرار نمی‌گیرد.

علی مؤذنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی برخورد سهل و ممتنع تلویزیون با مناسبت‌ها و پخش تکراری فیلم‌ها و برنامه‌های مناسبتی در هر سال، بیان کرد: زمانی که بحث تله‌فیلم مطرح می‌شد، من یکی از طرفداران آن بودم، همیشه بحث این بود که می‌توان از طریق تله‌فیلم نکات اجتماعی زیادی را که مؤثر واقع شود، طرح کرد به شرط آنکه کیفیت در آن لحاظ شود.

وی افزود: متأسفانه در آن زمان تله‌فیلم‌ها را با فیلم‌های 35 میلی‌متری مقایسه می‌کردند اما کم‌کم تله‌فیلم شکل خود را پیدا کرد و صحبت از این شد که باید سالانه 700 فیلم تلویزیونی ساخته شود این کمیت بر کیفیت تأثیر می‌گذارد.

این کارگردان و نویسنده خاطرنشان کرد: در آن زمان هر کسی تله‌فیلم را عرصه تجربه خودش قرار می‌داد، از هزینه‌ها استفاده می‌کرد، زمان می‌گذاشت و یک فیلم تلویزیونی را می‌ساخت که در نهایت به آرشیو می‌رفت چون برخی از آن‌ها قابلیت حتی یک بار پخش را هم نداشتند.

او ادامه داد: در طی 10 سال اخیر صدها فیلم تلویزیونی ساخته شد که نمی‌توانستند پخش شوند.

کارگردان و نویسنده «هفتاد و سومین تن» با اشاره به اینکه زمانی ساختن مجموعه‌های تلویزیونی مناسبتی هدف بود، عنوان کرد: بسیاری از کارگردان‌های سینما به دلیل ورشکست شدن سینما، راغب بودند که در تلویزیون تله‌فیلم بسازند.

مؤذنی درباره‌ی تکرار فیلم‌های تلویزیونی در مناسبت‌های مختلف معتقد است: یک فیلم تلویزیونی اگر خوب نباشد یک بار هم که پخش شود مخاطبان از دیدنش حالشان بد می‌شود اما اگر کاری خوب باشد بارها و بارها هم که پخش شود مخاطب از آن بدش نمی‌آید چرا که بعضی کارها ارزش پخش دوباره را دارند.

او درباره پخش چند باره‌ی «هفتاد و سومین تن»‌ از تلویزیون نیز اظهار کرد: شاید این فیلم یکسری قابلیت‌ها دارد که تلویزیون هر سال آن را تکرار می‌کند اما چون دومین فیلم من بود و بی‌تجربگی‌های کارگردان در زمینه‌های مختلف دیده می‌شد، نمی‌توانم درباره‌ی پخش چندباره‌ی آن اظهار نظر کنم. اگر من در آن زمان فرد مجربی بودم شاید شرایط دیگری را برای این فیلم رقم می‌زدم چرا که نگاه زیبایی‌شناسی من نسبت به آن زمان فرق کرده است.

مؤذنی ادامه داد: اما تاکنون نشنیده‌ام که از «هفتاد و سومین تن» بد بگویند. در اینکه این اثر از فیلمنامه خوبی برخوردار است شکی نیست. داستان آن بر اساس داستانی از خودم با همین عنوان بوده که محتوایشان با هم متفاوت است. در این اثر موقعیت‌های دراماتیک خوبی لحاظ شده بود.

وی افزود: به عنوان یک داستان‌نویس حرفه‌ای و کارگردانی که دومین تجربه‌اش بوده است و از مرحله تولید فردی عبور کرده و به مرحله تولید جمعی رسیده است، شاید کم‌تجربگی کارگردان نتواند همتای تجربه‌ی نویسنده شود که البته مخاطب به این نکات توجه ندارد و فقط داستان را دنبال می‌کند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: شاید بسیاری از قابلیت‌های فیلم‌نامه نتوانسته اجرایی شود اما آنچه که در آن وجود دارد صداقت و خلوص است. زمانی هم که «هفتاد وسومین تن» ساخته شد تعداد تله‌فیلم‌های ساخته شده به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید.

او پخش چندباره‌ی «هفتاد و سومین تن» را یک اقبال دانست و از بودن در کنار پرویز پورحسینی بازیگر این اثر به عنوان خاطره یاد کرد.

مؤذنی در پایان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا فعالیت او در تلویزیون کم شده است؟ گفت: شرایط به گونه‌ای شد که آدم رغبتش را برای حضور از دست می‌داد. ساختن یک فیلم خوب عواملی را می‌طلبد که افرادی باشند که اجازه دهند یک کارگردان زیبایی‌شناسی مورد نظرخود را در اثر اعمال کند و به جای اینکه چوب لای چرخ بگذارند و مسائل مالی را به گونه‌ای مطرح کنند که سود بیشتری ببرد، فضا را آرام کنند. البته تاکنون برای فعالیت دوباره در تلویزیون اقدام کرده‌ام ولی شرایط مهیا نبوده که ان‌شاءالله اگر در سال جاری نشود در سال آینده حتما وارد کار می‌شوم؛ چرا که چند فیلمنامه دارم که باید ساخته شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فیلم تلویزیونی «هفتاد و سومین تن» در سال 82 تولید شده و چهارشنبه، 22 آبان ماه ساعت 23 از شبکه دو سیما پخش شد.

این فیلم با بازی پرویز پور حسینی، پیام دهکردی و تورج فرامرزیان درباره‌ی روزنامه‌نگاری به نام حسینی است که از طرف مدیر مسئول روزنامه به خاطر افشای دزدی یک کار ساختمانی توبیخ می‌شود. مدیر مسئول روزنامه به خاطر سهامدار بودن در آن پروژه ساختمانی، حسینی را تهدید می‌کند که باید مطابق خواسته‌های او مطلب بنویسد. از طرفی به دلیل آنکه حسینی بازیگر تأتری است که در آن نقش هفتاد و سومین یار امام حسین(ع) را ایفا می‌کند به دلیل درد اثنی عشر به بیمارستان منتقل می‌شود.

«هفتاد و سومین تن» از تولیدات گروه فیلم و سریال شبکه دو است که به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی ساخته شده است و در مناسبت‌های روز خبرنگار و همچنین ایام محرم از تلویزیون پخش می‌شود.

علی موذنی داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان است که تاکنون هفت فیلم تلویزیونی «انتقام»، «هفتاد و سومین تن»، «تفتیش»، «آپارتمان»، «یک پله پایین‌تر» و «یک گوشه پاک و پر نور» را برای تلویزیون ساخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha