• چهارشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۹:۱۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93012006638
  • خبرنگار : 71365

حاتمی‌کیا: خدا کند قلم‌هایی مثل "آقا مرتضی" دوباره زنده شود

حاتمی‌کیا: خدا کند قلم‌هایی مثل "آقا مرتضی" دوباره زنده شود

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: جای آقا مرتضی آوینی خالی است که به ما بگوید باید از چه گفت.

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: جای آقا مرتضی آوینی خالی است که به ما بگوید باید از چه گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان سینما در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی که عصر 20 فروردین‌ماه با موضوع «مدیریت جهادی در عرصه هنر» در تالار «اسوه» برگزار شد با اشاره به محل برگزاری این مراسم در سخنانی یادآور شد: این سینما از قبل از انقلاب برای من خاطراتی دارد که از آن زمان تا به حال حدود 40 سال می‌گذرد. نمی‌دانم آن زمان چه شوری ما را به سینما کشاند اما می‌دانم اول کار شور سینما بود ولی بعدا افتاد مشکل‌ها و اینکه چه چیزی را باید گفت.

کارگردان فیلم «چ» که از او در این مراسم تقدیر شد با اشاره به سالروز درگذشت شهید آوینی ادامه داد: الان که در سال 93 هستیم، جای آقا مرتضی آوینی خالی است که به ما بگوید باید از چه گفت. خدا کند قلم‌هایی مثل مرتضی آوینی دوباره زنده شوند و به چشم بیایند تا عافیت‌طلبی به سراغ ما نیاید.

او با اشاره به نامگذاری امسال به نام «سال اقتصاد و فرهنگ» با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: خدا کند این شعار در زیر تفسیرهای عجیب و غریب گم نشود و آنچه به حق است، گفته شود.

در ادامه مراسم تجلیل که با حضور حجت الاسلام طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و قنادیان رییس سازمان بسیج هنرمندان همراه بود از محمد حسین جعفریان شاعر و مستندساز، گل علی بابایی، نویسنده و پژوهشگر و نرگس آبیار، نویسنده کودک و نوجوان و کارگران سینما با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد، محمدحسین جعفریان، شاعر و مستندساز در سخنانی با اشاره به حضور خود و برخی از دوستانش در کشورهای درگیر جنگ و مستندسازی درباره این جنگ‌ها اظهار کرد: در این سالها ما در هر جنگی که بوده شرکت کرده و سعی کرده‌ایم از آنها فیلم و مستند تهیه کنیم اما متاسفانه کارهای ما عمدتا در رسانه‌های دیداری و شنیداری مورد اقبال قرار نگرفته است.

این شاعر با اشاره به نامگذاری 20 فروردین که سالروز شهادت سید اهل قلم، مرتض آوینی است به عنوان روز هنر انقلاب اظهار کرد: شاید اگر امروز هم آوینی زنده بود، منزوی بود و به او اقبالی نمی‌شد.

نرگس آبیار نیز در سخنانی گفت: در هر کشوری جریان‌های انقلابی با شور و هیجان انقلابی آن وجود دارد. در کشور ما هم با وقوع انقلاب، این اتفاق افتاد؛ اما با توجه به اینکه انقلاب ما اسلامی است و ادعا هم داریم که انقلاب ما با دیگر انقلاب‌های دنیا متفاوت است، باید بیشتر به اندیشه ناب انقلابی بپردازیم که شاید مصداق بزرگ انسانی که به این اندیشه پرداخت، شهید آوینی بود.

او ادامه داد: ما بیشتر جذب شور انقلاب شدیم و از اندیشه غافل شدیم.ما باید ریشه انقلاب را تقویت می‌کردیم در حالی که سعی کردیم به شاخ و برگ آن اضافه کنیم چون ریشه فرهنگ است و بنابراین با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام فرهنگ نامگذاری شده است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

در بخش دیگری از این مراسم قنادیان، رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور با اشاره به نامگذاری این روز به نام روز هنر انقلاب اسلامی که به مناسبت شهادت مرتضی آوینی نامگذاری شده است، گفت: امروز روزی است، به نام شهید مجاهدی که در این راه قدم گذاشت و آثاری را تقدیم انقلاب کرده است.

وی افزود: امسال قرار است سال فرهنگ با عزم مدیریت جهادی باشد و به این نام نامگذاری شده است، بنابر این ما اصحاب هنر باید در این راه گام برداریم و به این مجاهد و هنرمند شهید تاسی کنیم تا شاید بخشی از دینی که به این شهید و همه شهدا به ویژه هنرمندان شهید داریم ادا کنیم.

قنادیان در ادامه به سه خصلت ماندگار شهید آوینی از جمله حرکت از خود، مجاهدت و خستگی ناپذیری و تاسی به نقش امامت در حرکت خود اشاره کرد و در ادامه اظهار کرد: امسال سال فرهنگ و مدیریت جهادی است و اصحاب فرهنگ مخصوصا کسانی که در کسوت انقلاب و بسیج هستند باید بتوانند به این نماد ارزشی و فرهیخته بیشتر توجه کنند.

او اضافه کرد: متاسفانه در سالهای اخیر فرهنگ ما در لابی قدرت و سیاست ذبح شد، بنابر این امیدواریم اکنون که این فضا مهیا شده است و باب این فضا را مقام معظم رهبری گشوده‌اند، در این زمینه تلاش های وصف ناشدنی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم با حضور حجت الاسلام طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ،محمد رضا زائری،محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه و رضا رسولی عضو هیات مدیره انجمن قلم نشست تخصصی هنر انقلاب اسلامی و مدیریت جهادی برگزار شد که در این بخش، از سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در زمینه چگونگی جلوگیری از منزوی شدن نیروهای خودی پرسیده شد که او نیز گفت: از نکاتی که در مجلس نهم و دهم مطرح کرده‌ایم تدوین قوانین عام و خاص در حوزه فرهنگ و هنر است چون در طول سال‌ها و در هر دولتی مدیران بخش فرهنگ و هنر با تعابیری سلیقه‌ای قوانین را اجرا کرده‌اند.

او افزود: امیدواریم در آینده ما بتوانیم در مجلس در حوزه فرهنگ و هنر یک خطوط مشخص تعریف کنیم تا در آینده شاهد انحراف از خطوط نباشیم.

صادق کوشکی نیز درباره نقش و عملکرد صدا وسیما در حوزه فرهنگ و هنر و فاصله برنامه‌های آن با آرمان های انقلاب اظهار کرد: حضرت آقا فرموده‌اند صدا وسیما باید دانشگاه باشد. این یعنی اینکه اعضای هیات علمی آن باید دانشمند باشند؛ اما در حال حاضر در صدا وسیما خبری از دانش نیست و دانش در آنجا نایاب است ولی تا بخواهی کوهی از دکتر در صدا و سیما پیدا می‌شود.

او با بیان اینکه بی دانشی اولین مشکل صدا و سیماست اضافه کرد:بحث دوم درباره صدا و سیما، تفکر انقلابی است که این تفکر در رسانه ملی کمیاب است و فضای آن کارمندی است. به همین خاطر است که هنوز مردم ما نمیدانند در سوریه چه خبر است و چرا بچه‌های ما غریبانه و مخفیانه دفن می‌شوند.

وی گفت: باید تلاش کنیم انقلاب را به صدا و سیما منتقل کنیم، البته بچه‌های انقلابی خوبی در آنجا وجود دارند، اما تک هستند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام زائری، اداری برخورد کردن با موضوع فرهنگ و هنر را از مشکلات این عرصه عنوان کرد و موضع صدا و سیما را در قبال مسائل مختلف انفعالی برشمرد و گفت: متاسفانه فضا به گونه‌ای است که اگر کسی هیچ کاری نکند و ریش هم داشته باشد، انقلابی به حساب می‌آید؛ اما اگر کسی ریسک کند و دو اشتباه هم داشته باشد، بی‌دین و ضد انقلاب تلقی می‌شود.

در ادامه این نشست همچنین طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از تدوین خط و مشی برای نظارت بر صدا و سیما خبر داد و گفت: این خط ومشی به دقیقه 90 رسیده و قرار است در آینده به صحن علنی بیاید تا اشکالات قانونی موجود در زمینه فرهنگ و ادب مرتفع شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: صدا و سیما با همه ضعف‌هایی که داشته است بیشتر از وزارت ارشاد به درد انقلاب خورده است.

در ادامه کوشکی درباره مدیریت جهادی سخن گفت و در این باره گفت: متاسفانه ما در حوزه فرهنگی مدیران‌مان اداری برخورد کرده‌اند و همین موجب شده تا خودی‌ها رها شوند و به سراغ کسانی بروند که پیاده نظام دشمن محسوب می‌شوند. امسال در جشنواره فیلم فجر اگر ما دیر جنبیده بودیم، نزدیک بود فیلمی که نظام را ظالم، محکوم و قاتل معرفی می کرد، نامزد 5 جایزه شود و اگر وزیر ارشاد زیر فشار قرار نگرفته بود، این اتفاق رخ داده بود.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم و در بخش دوم تقدیر از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس با حضور جمال شورجه و حسین مسافر آستانه از اسفندیار ‌قره‌باغی، خواننده سروده‌های انقلابی،عباس باقری شاعر و پژوهشگر، داوود عامری عکاس و محمد امیر زاده سلجوقی هنرمند هنرهای تجسمی تقدیر شد.

که در این بخش اسفندیار قره‌باغی انتقاداتی به مدیر اداره کل ارشاد استان آذربایجان شرقی وارد کرد و گفت: این مدیر یک دبیرستان هنری 14 کلاسه را تعطیل کرده و آن را به محل زندگی خود تبدیل کرده است. این مدیر می‌گوید بزرگترین افتخار من این است که در زندگیم موسیقی گوش نکرده‌ام.

قره‌باغی اضافه کرد: در 5 سال گذشته من را در هیچ برنامه و مراسمی دعوت نکرده‌اند. بنابراین من به عنوان یک طرفدار بسیج از آقای قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان می‌خواهم یک روز به ارشاد تبریز بریزند و میزهای آنجا را بر سر مدیران آنجا بشکنید تا در تهران وزیر بفهمد که با مدیریت اداری نمی شود‌ کاری از پیش برد.

به گزارش ایسنا در این مراسم تعدادی از شاعران، نویسندگان و فیلمسازان عرصه انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند. همچنین مستندی درباره شهید محمد باقر روحی و بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره فرهنگ پخش شد.

انتهای پیام

تقدیر از ابراهیم حاتمی کیا

مراسم روز هنر انقلاب اسلامی

مراسم روز هنر انقلاب اسلامی

شورجه در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha