• شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95081510444

احیای مسجد جامع ارومیه آغاز شد

 احیای مسجد جامع ارومیه آغاز شد

در پی یک تفاهم‌نامه چندجانبه و تایید نقشه‌های تهیه شده از سوی کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی، عملیات احیای مسجد تاریخی ارومیه بر اساس عکس‌ها و مستندات موجود از دوره قاجار کلید خورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، «جلیل جباری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی - با اشاره به شروع به احیای مسجد جامع ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری، مدیر حوزه علمیه، نماینده ولی‌فقیه و شخص من، عملیات احیای مسجد تاریخی ارومیه به عنوان فاخرترین اثر استان وبر اساس عکس‌ها و مستندات موجود از دوره قاجار کلید خورد.

به گفته او، قرار است در این پروژه‌ی احیا، کل اعیانی موجود، مشتمل بر سه طبقه از پنج طبقه ساختمان موجود برداشته شده و تمامی حجرات تخریب شده ضلع‌های شمالی، شرقی و غربی در دهه ۷۰ مجددا برای تدریس علوم دینی بازسازی شود.

جباری با اشاره به تخریب حجرات یاد شده در دهه هفتاد و ایجاد ساختمانی پنج طبقه در آن سال‌ها، با عنوان گسترش حوزه علمیه در اعیانی مسجد که دو طبقه آن در زیر زمین بود، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی این اداره کل با استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه و توافق دستگاه‌های مرتبط و با همت شخصی خیر، احیای این مسجد بازمانده از دوره سلجوقی با تخریب سه طبقه از ساختمان موجود در عرصه آغاز شد.

او ادامه داد: بر اساس سفرنامه‌های موجود، مسجد جامعی در محل مسجد فعلی و چسبیده به بازار در قرن چهارم وجود داشته است؛ همچنین به اعتقاد برخی محققین، در محل این مسجد  آتشکده‌ای بوده که پس از ورود مسلمانان ویران شده و بعد از آن در قرن چهارم روی این مکان مسجدی بنا شده که با تکمیل در دوره‌های مختلف به صورت امروزی درآمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: از این رو سبک گچ‌بری‌ها، تزئینات، ستون‌بندی‌ها، طاق‌های بخش قدیمی مسجد شبیه سبک معماری سلجوقیان و حجره‌های اطراف صحن مسجد مربوط به دوره زندیه است؛ همچنین شبستان گنبددار قدیمی مسجد تلفیقی از معماری دوره‌های مختلف از سلجوقیان تا قاجار است.

جباری در ادامه اظهار کرد: داخل این شبستان محراب گچ‌بری نفیسی قرار دارد که در دوره ایلخانیان و در سال ۶۷۶ هجری قمری با حجمی بزرگ ساخته شده و بدست استاد عبدالمؤمن تبریزی به طرز نفیسی گچ‌بری شده است. این کتیبه‌ی نفیس بزرگترین کتیبه ایلخانی کشور به شمار می‌رود.

 او همچنین خاطرنشان کرد: مسجد همچنین در سال ۱۱۸۴ هجری قمری بدستور "رضا قلی خان بیگلر بیگی" ایل افشار و حاکم ارومیه تعمیر شده و پس از آن نیز بارها این مسجد به همراه بافت قدیمی شهر بویژه بازار و راسته‌های آن مورد مرمت قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، مسجد جامع ارومیه با شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha