• شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95101106717
  • خبرنگار : 71191

کتیبه‌هایی که تاریخ مجلس شورای اسلامی را به تصویر کشیدند

کتیبه‌هایی که تاریخ مجلس شورای اسلامی را به تصویر کشیدند

چهار کتیبه در میدان بهارستان، تاریخِ مجلس شورای اسلامی را به تصویر کشیدند.

به گزارش ایسنا، بهمن ۹۴ سازمان زیباسازی در پروژه‌ی زنجیره‌ی خود طرح «بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان» را در دستور کار خود قرار داد، پروژه‌ای که به مرور با حذف زائدات در جداره‌ها و نما و منظر میدان بهارستان، تلاش کرد تا فضای شهری و تاریخی این میدان را از گذشته تا امروز به تصویر بکشد و به خاطرات جمعی و ساخت محیطی انسانی در کالبد معماری شهری عینیت ببخشد، بنابراین در آخرین اقدامات، چهار کتیبه در میدان بهارستان نصب شدند که روی آن‌ها رویدادهای تاریخی در مجلس شورای اسلامی تالیف شده است.

سید محسن هاشمی، مدیر راهبردی  پروژه‌ی بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان در این زمینه به ایسنا توضیح داد: در راستای پایان عملیات بهسازی نما و منظر میدان بهارستان و عینیت‌بخشی به خاطرات و رویدادهای مهم تهران در این میدان تاریخی، سه کتیبه تاریخ و رویدادهای رخ داده در مجلس شورای اسلامی را به تصویر می‌کشند.

کتیبه‌هایی که رویدادهای تاریخی رخ داده در میدان تاریخی بهارستان را معرفی می‌کنند

او بیان کرد: پیش از این و در راستای اجرائی شدن عملیات بهسازی نما و منظر میدان بهارستان، ۱۰ اقدام مانند «دیوارنگاری رویدادهای بهارستان»، «عینیت بخشیدن باغ‌های «نظامیه»، «سپه‌سالار» و «نگارستان» _ که در گذشته به مرور از میدان حذف شدند _ در قالب «کاشی‌نگاره»‌هایی با مساحت ۶۰۰ متر مربع و با روش کاشی شکسته در مقابل ساختمان مجلس و جداره‌ی غربی میدان»، «نصب کتیبه‌ی رویدادهای بهارستان»، «حک اسامی نمایندگان مشروطیت و جمهوریت» و «نرده شعر ملک‌الشعرای بهار روی یکی از ساختمان‌های وزارت آموزش و پرورش در ضلع جنوبی میدان» و «نورآرایی مجلس شورای اسلامی» در بهمن سال گذشته انجام شده‌اند.

وی افزود: در راستای به پایان رساندن این پروژه، صبح روز گذشته (۱۰ دی ماه) نیز چهار کتیبه‌ی معرفی رویدادهای مجلس در ضلع شرقی میدان بهارستان نصب شدند. این کتیبه‌ها به شکل‌گیری مجموعه‌ی مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای هر دوره و چالش‌ها و کودتا تا پایان دوره‌ی پهلوی اول می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار فقط سه باغ دورتادور میدان بهارستان بود، «نظامیه»، «سپه‌سالار» و «نگارستان» که فقط شهروندانی از طبقات خاص اجتماعی مانند درباریان از تمکن مالی برای اقامت در این منطقه از تهران برخوردار بودند.

عملیات ساماندهی میدان بهارستان در چند ماه گذشته

امروزه دلیل اصلی اهمیت این میدان، وجود ساختمان مجلس شورای ملی (مجلس دوره مشروطه) و مجلس شورای اسلامی است، هر چند ۱۵ بنای تاریخی دیگر در این میدان قرار دارند که حداقل ۱۳۰ سال از عمرشان می‌گذرد. اما جداره‌های اصلی و کوچه‌های اطراف این میدان هنوز به قدر کافی نشانه‌هایی از قاجار و پهلوی دارند که کمی فرهنگِ حفاظت، شکیبایی برای نگهداری و داشتن اطلاعات از تاریخچه آنها، کافیست تا قدرشان را بدانیم.

حال سازمان زیباسازی با اجرائی کردن پروژه‌های کیفی در میادین، جداره‌ها و خیابان‌های ارزشمند و تاریخی تهران، ساماندهی جداره‌های این میدان تاریخی را به پایان رساند، پروژه‌ای که هدف آن، اجرای مستندهای تاریخی است که در طول زمان از چهره‌ی این میدان پاک شده‌اند.

میدان تاریخی بهارستان از جنوب به محله سرچشمه (و پس از آن چهار راه سیروس و میدان شوش)، از شمال به خیابان بهارستان و خیابان فخرآباد و محله دروازه شمیران (و سپس پل چوبی)، از غرب به خیابان جمهوری اسلامی، باغ سپهسالار و چهارراه سیدعلی واز شرق به خیابان مجاهدین اسلام محدود است.

عملیات نصب کتیبه‌های معرفی رویدادهای مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha