• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96041407439

انتقادات و گله از مشکلات مستندسازی در حوزه میراث فرهنگی

انتقادات و گله از مشکلات مستندسازی در حوزه میراث فرهنگی

فرهاد ورهرام در نمایش مستند «باغ‌های گمشده» به کارگردانی هادی آفریده گفت:ما الان وقتی می‌خواهیم در مراکز میراث فرهنگی و محیط زیست کار کنیم با مشکل رو به رو هستیم یا از مستندسازان پول می‌خواهند و یا ما را مجبور می‌کنند که برایشان فیلم و تیزر مجانی بسازیم تا به ما مجوز فیلمبرداری دهند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، مستند «باغ‌های گمشده» ساخته هادی آفریده در سلسه نشست‌های پژوهشی و شهری توسط جامعه مهندسان مشاور 13 مرداد ماه در ساختمان مرکزی جامعه مهندسان مشاور ایران به نمایش درآمد و تقدیر شد. 

در این نشست محمد حقانی نماینده کنونی شورای شهر تهران که مدیر کمیته محیط زیست این شورا نیز هست با همراهی محمد درویش از سازمان محیط زیست و دکتر اسکندر مختاری ، معمار و شهرساز و کارشناس محیط زیست حضور داشتند.

حاضران در این نشست که به نقد و تحلیل مستند «باغ‌های گمشده» پرداخته شد، به اهمیت فرهنگ سازی اجتماعی برای حفظ محیط زیست تهران تاکید کردند و خواستار حمایت نهادهای اجتماعی از تولید و ترویج آثار هنری با موضوع محیط زیست شدند. 

همچنین فرهاد وهرام مستندساز در این برنامه حضور داشت و به انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی پرداخت و گفت:سینمای مستند یکی از تاثیرگذارترین گونه‌های سینما در ایران و جهان است و در تاریخ ثابت شده که چگونه این سینما توانسته بر جامعه تاثیر بگذارد. ساخت مستندهای اینچنینی قطعا به گسترش فرهنگ مردم کمک می‌کند و شاید بهتر باشد به‌جای برگزاری این همه سمینار و همایش پر خرج دولتی که ماندگاری هم ندارد، این هزینه‌ها صرف تولید آثار مستند شود که هم ماندگار است و هم فرهنگسازی می‌کند. ما الان وقتی می‌خواهیم در مراکز میراث فرهنگی و محیط زیست کار کنیم با مشکل رو به رو هستیم یا از مستندسازان پول می‌خواهند و یا ما را مجبور می‌کنند که برایشان فیلم و تیزر مجانی بسازیم تا به ما مجوز فیلمبرداری دهند.

هادی آفریده کارگردان مستند «باغ های گمشده» در پایان این برنامه از مخاطبان تشکر کرد و گفت : مهم‌ترین مسالهای که در چند سال اخیر به شکل متمرکز بر روی آن کار کردم مسائل فرهنگی ، تاریخی و محیط زیست است. در شرایطی که تا چند سال پیش مستندسازان را به چشم مجرم می‌دیدند و کار برای ما خیلی سخت بود و البته هنوز هم سخت هست،ساخت فیلم‌های اینچنینی بسیار کُند انجام می‌شود.

او ادامه داد: سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی باید کمک کند تا مستندسازان و همه شاخه‌های هنری بر روی مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی متمرکز شوند و تولید آثار مستند قطعا کمک به گسترش فرهنگ عمومی مردم خواهد کرد. من از عموم کنشگران و فعالان اجتماعی و شهری می‌خواهم در شرایطی که از مستندسازان حمایت‌های لازم نمی‌شود کمک کنید تا با کمک گروه‌های مردمی ما دست به تولید بزنیم و بر روی فرهنگ عمومی مردم تاثیر مثبت بگذاریم.

در پایان این نشست که با موضوع «نقش باغ در زیست محیط پذیری شهری» برگزار شد،بهرام صدری از شورای مدیران جامعه مهندسان شهرساز ایران برای ساخت فیلم مستند «باغ های گمشده» که به موضوع تخریب باغ‌های تهران می‌پردازد از هادی آفریده کارگردان فیلم و رضا تیموری فیلمبردار این مستند تقدیر کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha