• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400012312174
  • خبرنگار : 50028

با خبرهای کرونایی زیاد همراه نشوید !

با خبرهای کرونایی زیاد همراه نشوید !

ایسنا/خراسان جنوبی رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: جستجوی مداوم خبر در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی نامعتبر، عدم اطمینان و بزرگنمایی خطرات، از ویژگی‌های افراد مضطرب است که باعث می‌شود چرخه اضطراب خود و دیگران را به ویژه در شرایط کرونا که هر روز خبرهای جدیدی می‌رسد، بیشتر کند.

سیده سمیه اصغری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این روزها بسیاری از افراد اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند؛ اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می‌کند.

وی افزود: اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند؛ گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‌شود برای مثال ممکن است باعث شود به طور مکرر اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‌های درست و دستورالعمل‌های علمی را نادیده بگیریم.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: جستجوی مداوم خبر در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی نامعتبر، عدم اطمینان و بزرگنمایی خطرات، از ویژگی‌های افراد مضطرب است که باعث می‌شود چرخه اضطراب خود و دیگران را بیشتر کند.

اصغری ادامه داد: اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر و اختلال وسواسی جبری بوده‌اند در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

باید ها و نبایدها در شرایط پر استرس کرونا

وی با بیان اینکه دستهایتان را مکرراً بشویید، ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید این‌ها موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری هستند، افزود: به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کنید؛ می‌توانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره 190 بپرسید؛ البته نیازی نیست بیش از روزی یک یا دو بار اخبار را چک کنید.

اصغری ادامه داد: از بازنشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید؛ انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل زیاد می‌کند.

وی بیان کرد: بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همه گیر نیست؛ کشنده ترین بیماری نیز نیست و بعضی از بیماری‌ها که چندان جدی گرفته نمی‌شود نیز مرگ و میر بالایی دارند؛ برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سل جان خود را از دست می‌دهند.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست؛ سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی مواردی که کنترل دارید تمرکز کنید، نه روی مواردی که کنترل ندارید.

به طور مطلق خانه نشین نشوید 

اصغری ادامه داد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.

وی بیان کرد: برای قدم زدن و پیاده‌روی به مکان‌های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید؛ با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید (از طریق تماس تلفنی، فضای مجازی و در صورت ملاقات حضوری با رعایت فاصله اجتماعی).

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: صحبت در مورد نگرانی‌ها به بهتر شدن حال شما کمک می‌کند، اما صحبت‌های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.

اصغری ادامه داد: از روش‌هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید؛ برای مثال روش‌های آرام‌سازی را به کار ببرید، خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید یا هر فعالیت لذت بخشی که شما را آرام می‌کند.

وی با بیان اینکه ساعت‌هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرام بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید، تصریح کرد: بهتر است از جمع‌های پرتنش دوری کنید و در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید و از مواد یا الکل برای سرکوب حس‌های منفی استفاده نکنید، افزود: اگر احساس می‌کنید تحت فشار هستید یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.

اصغری یادآور شد: درصورت نیاز به کمک‌های پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.