• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400020100583
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان پیش بینی کرد؛

نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ کاهش می‌یابد

نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ کاهش می‌یابد

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد خواهد بود که به این ترتیب نرخ تورم نقطه به نقطه در سال جاری، ۱۸.۸ درصد کمتر از سال ۹۹ می شود.

محمد واعظ در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برخی پیش بینی‌ها از روند افزایشی نرخ تورم کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: اگرچه بالا بودن نرخ رشد حجم پول به دلیل ناترازی های مالی و کسری بودجه عملیاتی دولت و ... ظرفیت ایجاد تورم بالا را در اقتصاد ایران ایجاد کرده است، اما به این معنا نیست که نرخ تورم ایران در سال جاری روندی رو به بالا داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم تحقق یافته بر اساس عوامل واقعی و انتزاعی در کوتاه مدت، به نوسانات نرخ ارز وابسته است، گفت: اگر مقام ارزی موفق به تنظیم نرخ ارز شود، با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۸.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ از نقطه اوج خود عبور کرده است، پیش بینی می شود نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای سال ۱۴۰۰ به مراتب کمتر از سال گذشته خواهد بود.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اعتقاد بر اینکه افق مدیریت بازار ارز و منابع ارزی در کشور روشن است، توضیح داد: براساس داده های جهانی فروش نفت خام ایران به خارج کشور از ماه مارس افزایش اساسی پیدا کرده و احتمال دارد در ماه های فوریه و ژوئن این افزایش، بیشتر شود، در این شرایط به نظر می رسد برای تامین کالاهای اساسی، نهاده های دامی و دارو نیاز به ارز نیمایی نباشد و ناخودآگاه فشار تقاضا از بازار ارز نیمایی برداشته و ارز عرضه شده در شبکه نیمایی از محل صادرات غیرنفتی تامین کننده نیازهای متعارف کشور شود.

وی با پیش بینی نرخ تورم در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: اگر تکانه بیرونی خاصی در کشور ایجاد نشود و طبق شرایط ماه های اخیر مدیریت بازار ارز انجام شود، نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد خواهد بود، به این ترتیب نرخ تورم نقطه به نقطه در سال جاری، ۱۸.۸ درصد کمتر از سال ۹۹ می شود.

واعظ درباره برخی نگرانی ها نسبت به ایجاد تورم فراینده و یا ابرتورم در کشور، گفت: معیارهای کمی متفاوتی برای ابرتورم وجود دارد، اما معیار حداقلی، سه رقمی شدن تورم است که در تاریخ اقتصادی ایران بعد از سال ۱۳۲۲ هیچ گاه نرخ تورم در اقتصاد ایران سه رقمی نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha