حسنعلی اصغری امروز پنجشنبه نهم اردیبهشت در نشست خبری که بهمناسبت هفته معلم در محوطه اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین مشکل جدی در زمینه اینترنت نداشته و این مشکل تنها در مناطق دورافتاده وجود دارد که به کمک دستگاههای زیرساختی برای رفع آنان اقدام کرده و میکنیم و در نهایت با توجه به اینکه آزمونهای اغلب دانشآموزان بهصورت مجازی است، کیفیت اینترنت ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص آزمونهای پایانی عنوان کرد: امسال همه آزمونها به استثنای پایه نهم و دوازدهم بهصورت غیرحضوری برگزار خواهد شد البته خانوادهها اصرار دارند در این ۲ پایه نیز آزمونها غیرحضوری برگزار شود اما به دلیل اینکه نمرات این پایهها در سرنوشت تحصیلی، شغلی و آینده دانش آموزان نقش بسزایی دارد امکان برگزاری غیرحضوری آزمونها وجود ندارد؛ در پایه دوازدهم ضریب تأثیر نمرات در کنکور قابل تأمل است و بر اساس پیشبینیها سال آینده نمرات پایه دوازدهم ۴۰ درصد در کنکور تأثیر دارد و در کنکور ۱۴۰۰ نیز ۲۵ درصد وزن نمره کنکور به نمرات پایه دوازدهم اختصاص پیدا کرده است بنابراین آزمونها باید بهصورت استاندارد و با اطمینان برگزار شود. البته آزمون شبه نهایی برگزار و پس از آن در دروس هدف کلاسهای جبرانی برقرار خواهد شد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین عنوان کرد: در پایه نهم بهدلیل اینکه دانشآموزان برای انتخاب رشته اقدام خواهند کرد نمره این پایه تأثیر بسزایی در رشته انتخابی دارد بنابراین امکان برگزاری غیرحضوری آزمونهای این پایه نیز وجود ندارد. تابستان هر سال با انبوهی از دانشآموزان مواجه میشویم که قصد ورود به رشته علوم تجربی را دارند که با توجه به اینکه رشتههای ریاضی فیزیک و فنی و حرفهای نیز در آینده کشور تأثیر بسزایی دارد، تلاش میکنیم نخبگان برای تحصیل در این رشتهها گرایش پیدا کنند تا شاهد متوازن شدن رشتهها باشیم.
وی تصریح کرد: البته تقاضا برای رشتههای علوم انسانی نیز کم نیست و بعد از علوم تجربی بیشترین متقاضی را دارد برای همین بهدنبال کیفیتبخشی در بخش آموزش معلمان علوم انسانی هستیم تا با شایستگی و توانمندی بیشتر تدریس داشته باشند؛ تشکیل مدارس صدرا در راستای ارتقای علوم انسانی بوده است و در تلاش هستیم این مدارس را در دیگر شهرستانها نیز راهاندازی کنیم.
اصرار نداریم که بگوییم آموزشها به بهترین شکل ارائه میشود
اصغری خاطرنشان کرد: اصرار نداریم که بگوییم آموزشها به بهترین شکل ممکن اتفاق میافتد اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که معمولاً در دورههای گذار با خلأ مواجه میشویم؛ در روش تدریس در دوره گذار از روش سنتی به روش مجازی بودیم و اغلب معلمان قادر به ارائه آموزشهای مناسب بودند؛ البته دانش آموزان چندین مسیر برای دریافت آموزش داشتند نخست آن که دروس آموزشی در تلویزیون ارائه و محتواهای آموزشی همه دروس نیز در شبکه شاد بارگذاری شد.
وی تشریح کرد: توسط بهترین معلمان استان محتواهای آموزشی تولید و در قالب لوحهای فشرده به مناطق محروم ارسال شد تا همه دانشآموزان از عدالت آموزشی برخوردار شوند. در پی این اقدام نتایج المپیاد در سال تحصیلی جاری درخشان بود و رشد ۸ درصدی را شاهد بودیم و دانش آموزان از مدارس مناطق محروم مانند طارم سفلی در المپیادهای علمی حائز رتبه شدند. بهمنظور استفاده دانشآموزان مناطق محروم از آموزشهای ارائه شده آنان را با مدارس درجه یک استان ارتباط دادیم تا از آموزشهای ارائه شده استفاده کنند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اشاره کرد: حضور مستمر مدیران و کادر اجرایی معاونین آموزشی را در کلاسهای درسی مجازی شاهد هستیم، در استان قزوین ناظران در ۲۵۰۰ کلاس مجازی شرکت کردند اما با توجه به این نظارتها برخی از معلمان کم کاری داشتند؛ ۱۷ هزار و ۳۰۰ معلم در استان در حوزه تدریس فعالیت دارند و کمتر از یک درصد از آنان کمکاری داشتند که همین رقم بزرگی است.
وی گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا تأکید داشت که عوامل اجرایی در مدارس حضور پیدا نکنند اما با توجه به بزرگی فضای فیزیکی مدارس عوامل اجرایی میتوانستند در آن حضور پیدا کنند و پس از رایزنیهای متعدد عنوان شد که سه نفر از کادر آموزشی میتوانند در مدارس حضور پیدا کنند.
سنجش شایستگی حرفهای معلمان را پیگیری میکنیم
اصغری با تأکید بر اینکه سنجش شایستگی حرفهای معلمان را پیگیری میکنیم، عنوان کرد: معلمانی که در ارائه آموزش مجازی دچار ضعف بودند شناسایی شدند تا در فصل تابستان با برگزاری دورههای آموزشی آنان را توانمند کنیم.
وی در خصوص آسیبهای اجتماعی در سطح مدارس توضیح داد: خودکشی نمونهای از این آسیبهاست، خوشبختانه استان قزوین جزو استانهای است که کمترین آسیب اجتماعی را دارد اما همین مقدار اندک نیز برای ما زیاد است؛ طی سالهای گذشته افراد در معرض آسیب اجتماعی را شناسایی کرده و اقدام بالینی انجام میدادیم اما بهخاطر غیرحضوری شدن آموزشها این شناسایی ممکن نیست و علاوه بر آن دانشآموزان بهدلیل حضور در خانه و کاهش تعاملات دچار افسردگی شدهاند. در طرح نماد ۱۳ دستگاه اجرایی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در تلاش هستند و در استان نیز اقدامات خوبی انجام شده و با تأکید دادگستری و دادستانی دستگاهها همکاری لازم را با آموزش و پرورش دارند.
شناسایی آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان اولویت دارد
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اضافه کرد: کاهش حضور اجتماعی و میزان همبستگی اجتماعی در افزایش خودکشی موثر است و فضای مجازی نیز زمینه انحرافات و آسیبها را فراهم کرده است بنابراین دغدغه جدی داریم و به مشاورین و مربیان توانمند تأکید شده تا به دانش آموزان کمک کنند. اگر به موقع دانش آموزان در معرض آسیب را شناسایی نکنیم این خسارت قابلجبران نیست بنابراین شناسایی و مداخله به هنگام در اولویت کار ما قرار دارد.
وی بیان کرد: در نظام تعلیم و تربیت مقرر شده مسیر ورود معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد؛ تجربه به ما نشان داده است افرادی که از این مراکز فارغالتحصیل شدند توانمندی بیشتری دارند بنابراین سال ۸۹ موضوع تشکیل دانشگاه فرهنگیان مطرح شد تا دانشجویان جذب آن شوند؛ با توجه به کمبود هیئت علمی و نداشتن ظرفیت فیزیکی مناسب نتوانستیم همه نیاز است آن را تأمین کنیم بنابراین بر اساس آزمون ماده ۲۸ افرادی جذب شدند و با گذراندن دوره یکساله، معلمی را آغاز کردند.
اصغری اشاره کرد: هر نظام برای خودش قواعدی دارد و آموزش و پرورش نیز معیارهایی برای خود داشته و صاحبنظران این حوزه به این باور رسیدند که معلمان باید در دانشگاه خاص تربیت شوند اما در دانشگاههای فرهنگیان نیز با کمبود و کاستیهایی مواجه هستیم که برای رفع آنها تلاش میکنیم.
وی ادامه داد: ۱۲۰ معلم استان در دانشسراهای مقدماتی آموزش دیده بودند که خلأ خدمتی داشتند، و دیوان رای داده بود که آنان فاصله خدمتی دارند و فعالیتشان سابقه خدمتی محسوب نمیشود اما آموزش و پرورش طی رایزنی این مشکل را رفع کرد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین توضیح داد: ۶ ساحت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش وجود دارد که از آنها میتوانیم به ساحتهای علم و فناوری، عبادی و اعتقادی، زیستی، هنری، اقتصادی و تربیت بدنی اشاره کنیم. بهدنبال اجرای واقعی ساحتهای ششگانه در آموزش و پرورش هستیم اما متأسفانه اولیا از مدارس تنها ساحت علم و فناوری را مطالبه میکنند. در جلسات بر ساحتها تأکید میکنیم چون اگر دانشآموزی علومی مانند ریاضی را نیاموزد در زندگی با بحران مواجه نخواهد شد اما اگر مهارتهای زندگی را یاد نگیرد در آینده با مشکل مواجه میشود.
نقش برجسته«معلم» در سند تحول بنیادین
وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین ضمن صحبت از معلم از مربی نیز صحبت میکند و تلاش داریم معلمان در امور تربیتی دانشآموزان فعالیت کنند. یکی از کارهای اصلی گروههای آموزشی گفتمانسازی و اجرای سند تحول بنیادین است و معلم مهمترین عضو در نظام تعلیم و تربیت است اگر بخواهیم وظایف بهدرستی اجرایی شود باید معلمان را توانمند کنیم.
اصغری اعلام کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز مهدکودکها و نظارت بر آنان که تا پیش از این با سازمان بهزیستی بود به آموزش و پرورش محول شده است. برای همین منظور در وزارت آموزش و پرورش سازمان تعلیم و تربیت ایجاد شده و آمادگی ساماندهی مهد کودکها را داریم.
از مهرماه معلم حقالتدریس جذب نخواهیم کرد
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۱ تعداد ۱۰۷۴ نیروی انسانی حقالتدریس داشتیم که ۱۰۰۱ نفر طی ۲ مرحله ساماندهی شدند و ۷۳ نفر باقی مانده طی ۲ هفته آینده ساماندهی خواهند شد و از مهرماه معلم حقالتدریس جذب نخواهیم کرد. برخی از معلمان بهصورت خرید خدمات آموزشی با پیمانکاران طرف قرارداد آموزش و پرورش همکاری دارند که تعهدی برای جذب آنان نداریم.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اشاره کرد: سال گذشته ۶۹ هزار ساعت نیروی حقالتدریس داشتیم که این رقم نشان میدهد بیش از ۳۰۰۰ کسری معلم داریم؛ در حقالتدریس از معلمان شاغل و بازنشسته استفاده کردیم و در سال جدید نیز با توجه به بازنشسته شدن همکاران از ۳۷۰ معلم جذب شده بر اساس ماده ۲۸ استفاده خواهیم کرد. تا سال ۱۴۰۳ تعداد زیادی از معلمان بازنشسته میشوند که به دنبال تأمین این خلأ هستیم اما نگرانی نداریم چراکه معلمان بازنشسته تا ۱۴ ساعت میتوانند با ما همکاری داشته باشند که حضور آنان در کنار افراد تازه وارد شده موثر خواهد بود.
وی گفت: سیمکارتهای دانش آموزی و گوشی ویژه دانشآموزان در دست طراحی است و به جد پیگیری میشود، این گوشیها قابلیت جستجوی مطالب خارج از آموزش را ندارند و امیدواریم این امر محقق شود.
اصغری تصریح کرد: در خصوص بازماندگان از تحصیل باید بگویم بسیاری از خانوادهها با توجه به شروع کرونا عنوان داشتند که بهتر است فرزندشان یک سال از تحصیل باز بماند که در این امر ورود پیدا کرده و با تهیه لیست و ارسال آن برای مدیران مناطق تلاش کردیم تا دانشآموزی از تحصیل باز نماند.
مدارس عادی حق مطالبه وجه از دانشآموزان ندارند
وی افزود: با توجه به اینکه آمار بازماندگان از تحصیل در کشور افزایش یافته ولی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ آمار بازماندگان از تحصیل نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است و علت آن نیز تشکیل شورای تعلیم و تربیت در روستاها بوده است تا بازماندگان از تحصیل وارد چرخه شوند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اعلام کرد: هیچ یک از مدارس عادی حق مطالبه وجه از دانشآموزان ندارند و تنها میتوانند هزینه کتاب و بیمه را دریافت کنند؛ البته مدارس تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی به علت ارائه خدمات آموزشی بیشتر در هنگام ثبتنام به والدین عنوان میدارند که باید شهریه پرداخت کنند و این امری قانونی است اما در سالجاری بهدلیل غیرحضوری بودن آموزشها هزینه دریافتی از آنان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.
وی افزود: بخش عمدهای از هزینه مدارس غیرانتفاعی به اجاره مکان و نیروهای انسانی بازمیگردد و با توجه به شیوع کرونا نیز هزینه آموزش مجازی نیز بر آنان تحمیل شده است، اگر این مدارس شرایط و ضوابط شهریه را رعایت نکرده باشند با آنان برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
اصغری در پایان یادآور شد: زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به افزایش تولید واکسنهای داخلی امیدواریم سال آینده کلاسهای حضوری را تشکیل دهیم.
انتهای پیام

نظرات