• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400021509940
  • منبع : نمایندگی کردستان

ماماها در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری دارند

ماماها در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری دارند

ایسنا/کردستان مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، گفت: ماماها با یک برنامه منظم و تدوین‌شده مراقبت‌های قبل و حین بارداری را برای یک بارداری‌ بی‌خطر ارائه می‌دهند و در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری داشته و این نقش‌ها با توجه به کوریکولوم تحصیلی آنان در تمام دنیا پذیرفته‌شده است.

ماه‌منیر حجازرو، امروز ۱۵ اردیبهشت مصادف با روز جهانی ماما، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نامگذاری این روز فرصتی برای قدردانی از خدمات و زحمات این قشر معزز جامعه پزشکی است؛ بدون تردید تعهد و مسئولیت پذیری همکاران ماما با توجه به وظیفه خطیری که در تامین سلامت مادر و نوزاد بر عهده دارند الگویی برای همه کسانی است که به خدمت صادقانه به مردم می‌اندیشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته پاندمی کووید ۱۹شرایط خاص را برای ارایه خدمت به مادر به وجود آورده بود، افزود: همکاران ماما در این شرایط کرونایی دوش‌به‌دوش سایر گروه‌های پزشکی درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا هستند و در مراکز بهداشتی و بخش‌های زایمان در خط مقدم پیشگیری و کنترل این بیماری در حوزه سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان خالصانه تلاش می‌کنند.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: جامعه مامایی دانشگاه به عنوان یکی از اعضای خانواده پزشکی به واسطه مهارت دانش ایثار و اخلاص خویش که همواره نوید بخش حیات و سلامت برای خانواده و جامعه بوده است با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن عامل بالقوه ای در کاهش مرگ و میر و ابتلای مادران و نوزادان به انواع بیماری‌ها هستند.

حجازرو با اشاره به ترویج زایمان طبیعی، عنوان کرد: تبدیل بلوک های زایمان سنتی به واحدهای تک نفره LDR با تجهیزات پیشرفته و افزایش تعداد ماماها بر اساس استاندارد سازی خدمات مامایی در بلوک های زایمان و همچنین جهت ارایه خدمات بهتر فعال کردن کلاس های آموزش زایمان فیزیولوژیک از هفته۲۰ بارداری و ایجاد مراکز مشاوره مامایی در سطح استان را در جهت رفع مشکلات مادران باردار ایجاد شده است.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، به ایجاد ۸ مرکز مشاوره مامایی در استان اشاره کرد و گفت: در این مراکز خدماتی شامل انتخاب مامای همراه به دلخواه مادر در هر بیمارستان، برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان فیزیولوژیک ترمی و فشردە، شیردهی و مراقبت از نوزاد و برگزاری ورزش‌های دوران بارداری(یوگای بارداری)توسط مامای مربی یوگا ارائه می دهند.

وی در خصوص این مرکز مشاوره‌ای، بیان کرد: ماماها قبل و بعد از بارداری و در زمان زایمان با مادر ارتباط دارند و می‌توان گفت در همه دوران زندگی زنان، ماماها همراه مادران هستند و با ارائه خدمات گوناگون بسیاری از مشکلات آن‌ها را برطرف و از بروز مشکلات ویژه زنان می‌توانند جلوگیری کنند.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، ذکر کرد: ماماها با یک برنامه منظم و تدوین‌شده مراقبت‌های قبل و حین بارداری را برای یک بارداری‌ بی‌خطر ارائه می‌دهند و در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری داشته و این نقش‌ها با توجه به کوریکولوم تحصیلی آنان در تمام دنیا پذیرفته‌شده است.

حجازرو همچنین به افزایش ماماها در بلوک زایمان اشاره و ذکر کرد: در میان تمام رشته‌ها پیراپزشکی، مامایی بیشتر از هر رشته‌ای با بالین مریض در ارتباط است در این راستا تعداد ماماها را در بلوک زایمان برای رسیدگی و ارائه خدمت افزایش داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی حدود ۲۹۴ نفر ماما در بخش بهداشت و ۴۸۰ ماما در بخش آموزش و درمان در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: بیش از ۱۳ هزار مادر باردار در سطح استان تحت پوشش های خدمات مراقبتی هستند.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، افزود: تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۳ مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی تحت پوشش مراقبتی قرار گرفته اند.

حجازرو با اشاره به تعداد زایمان‌های انجام‌شده در استان کردستان، بیان کرد: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال، حدود چهار هزار تولد صورت گرفته است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha