• شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400021812309
  • خبرنگار : 71145

اخباری از پیشرفت در مذاکرات بنت و لاپید/ دعوا فقط سر تقسیم پست‌هاست

اخباری از پیشرفت در مذاکرات بنت و لاپید/ دعوا فقط سر تقسیم پست‌هاست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی احراز پیشرفت‌هایی در مذاکرات ائتلافی بین رهبر حزب یش عتید (آینده ای هست) و رئیس حزب راست‌گرای "یمینا" یعنی نفتالی بنت شدند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های اسرائیلی نظیر "مکان" و تایمز که با منابع مطلع از تماس‌های بین نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا و یائیر لاپید، نخست‌وزیر مکلف و رئیس حزب یش عتید صحبت کرده‌اند، گزارش دادند، سازوکار تشکیل دولت، بررسی مسائل اصلی و ریشه‌ای به نقطه پایان خود رسیده و اختلاف اصلی در حال حاضر بر سر نحوه توزیع پست‌های وزارتی است.

بنت در فیسبوک فضای مذاکرات با لاپید را مثبت خواند و گفت، عبور از اختلاف نظر بین هفت حزب که احتمالا ائتلاف حاکم را تشکیل خواهند داد راحت نیست؛ ائتلافی که نخست‌وزیر کنونی یعنی بنیامین نتانیاهو را بعد از ۱۲ سال حکمرانی برکنار خواهد کرد.

رهبر حزب یمینا گفت، برای تشکیل دولت آماده است بهای سیاسی بپردازد.

او در عین حال افزود: مسائل ریشه‌ای وجود دارند که نمی‌توان آنها را در نظر نگرفت و خط‌ قرمزهایی هستند که نمی‌توان از آنها عبور کرد.

براساس گزارش‌های رسانه‌ها، رهبر حزب آینده‌ای هست و یمینا به توافق اولیه برای نوبتی بودن نخست‌وزیری رسیده‌اند به این صورت که بنت ابتدا دو سال نخست‌وزیری را برعهده خواهد داشت و لاپید وزیر خارجه خواهد بود، پس از آن لاپید برای دو سال آینده نخست‌وزیر خواهد شد.

اما شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده، بنت از شرکای احتمالی در دولت خواسته به عنوان شرط ضروری برای توافق،  پست وزیر دادگستری را به هم‌پیمانش آیلت شاکید بدهند.

این شبکه افزود: یمینا هم‌چنین خواهان پست‌های استراتژیک دیگر در دولت نظیر وزارت خدمات دینی، امنیت داخلی و آموزش است و موافقت کرده پست‌های عالی و مهم دیگر را به احزاب دیگر واگذار کند.

براساس این گزارش، اختلافاتی نیز بین بنی گانتس، وزیر دفاع کنونی و رئیس حزب آبی - سفید و رهبر حزب امید نو و عضو جدا شده از حزب نتانیاهو یعنی گدعون ساعر وجود دارد که خواهان این پست است.

این شبکه در ادامه به اختلافات بین امید نو که اصرار به پست وزارت آموزش و حزب مرتس اشاره کرد که خواهان تعیین رهبرش یعنی نیتزان هورویتز در این پست است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، اردوگاه مخالفان نتانیاهو در حال حاضر ۵۷ کرسی در کنست دارد و حمایت خارج از ائتلاف از سوی لیست یکپارچه عربی آن را به ۶۱ کرسی یعنی حد نصاب لازم برای تشکیل دولت و گرفتن قدرت از نتانیاهو می‌رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha