• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۳:۲۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400022216110
  • خبرنگار : 30058

یک کاشناس مذهبی مطرح کرد؛

اجتماع مسلمانان در یک صف یکپارچه از ابعاد زیبای عید فطر است

اجتماع مسلمانان در یک صف یکپارچه از ابعاد زیبای عید فطر است

ایسنا/اردبیل یک کارشناس مذهبی گفت: اجتماع مسلمانان در یک صف یکپارچه از ابعاد زیبای عید فطر است.

حجت الاسلام والمسلمین بهنام علیپور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آنچه باید از ماه رمضان حاصل شود، تقواست، گفت: اینگونه نباشد که فقط در ماه رمضان اطاعت خدا شود و در غیر آن ترک طاعت شود!

وی با بیان اینکه بعضی فقط در ماه رمضان نماز می‌خوانند، خوش اخلاق هستند، دل نمی‌شکنند! یا مثلاً فقط در این ماه با حجاب مناسب هستند، افزود: طبق آیات قرآن کریم در این ماه ملکه تقوا بر ایمان حاصل می‌شود، نه اینکه فقط یک ماه رمضان عبادت کنیم و مابقی ایام را به حال خودمان باشیم!

علیپور با بیان اینکه مومنان سعی کنند تا می‌توانند نورهای کسب شده در این ماه را با گناه نکردن حفظ کنند، تصریح کرد: اولیا الله که به آن مقامات عالیه رسیده‌اند، در اثر حفظ همین انوار الهی بوده است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه زیباترین تعبیر درباره شادمانی مردم در عید فطر را ما در صحیفه سجادیه می‌یابیم، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در مناجات ۴۵ که به وداع ماه رمضان معروف است، می‌فرماید: ای خداوند! ما در این روز فطر، روز عید و شادمانی مؤمنان، روز اجتماع مسلمانان به گرد یکدیگر، از هر گناه که مرتکب شده‌ایم و از هر کار زشت که زین پیش از ما سر زده و از هر خیال بد که در دل خود پنهان داشته‌ایم، توبه می‌کنیم، توبه کسی که در دل، خیال بازگشتش به گناه نیست و بار دیگر به گناه باز نگردد، توبه‌ای بی‌بازگشت، عاری از هر گونه شک و ریب.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از ابعاد زیبای این جشن بزرگ، اجتماع مسلمان در یک صف یکپارچه است، اضافه کرد: اصولاً اجتماعی بودن احکام از جلوه‌های دین مقدس اسلام است؛ مثلاً اسلام در مسأله جهاد، اجتماعی بودن را به طور مستقیم تشریع کرده است.

وی با بیان اینکه یک نوع اجتماعیت نیز در وجوب روزه است، ادامه داد: به گفته علامه طباطبایی اجتماعیت، در روزه به طور مستقیم نیست، بلکه لازمه آن است، چون وقتی روزه‌دار روزه گرفت، قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد کرد و در آخر در روز عید فطر، این اجتماع به حد کامل می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha