• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400022516983
  • خبرنگار : 50416

رئیس خانه احزاب استان همدان اعلام کرد

عدالت‌محور بودن برنامه‌های رئیس‌جمهور؛ راهکار حذف نابرابری‌ها

عدالت‌محور بودن برنامه‌های رئیس‌جمهور؛ راهکار حذف نابرابری‌ها

ایسنا/همدان رئیس خانه احزاب استان همدان گفت: نابرابری های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یکی از مهم ترین مشکلاتی است که جامعه ایران از آن رنج می برد و مادر تمامی مشکلات همین نابرابری ها است پس عدالت محور بودن برنامه رئیس جمهور تأثیر بسیاری بر حذف این نابرابری ها دارد.

دکتر حمید خاورزمینی در گفت‌وگو با ایسنا،  شرکت مردم در انتخابات را نشان دهنده هوش سیاسی و میزان علاقمندی آنها در ورود به عرصه قدرت در حد یک شهروند دانست و اظهار کرد: به شرط عدم تغییر شرایط فعلی، میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸، ۵ تا ۱۰ درصد ممکن است افزایش یابد البته شوک و یا گشایش اقتصادی طی مدت باقیمانده سبب افزایش یا کاهش این درصد خواهد شد.

وی ادامه داد: نمی توان با قطعیت گفت که در هر شرایطی مناسب بودن شرایط اقتصادی می تواند سبب افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات شود، اما ادامه شرایط اقتصادی نامناسب فعلی سبب کاهش میزان مشارکت خواهد شد، از طرفی برخی کاندیداها با استفاده از شرایط اقتصادی نامناسب و نقاط ضعف موجود، وعده ها و شعارهایی در جهت رفع مشکلات می دهند که بر میزان مشارکت اثرگذار است.

خاورزمینی با بیان اینکه شرایط اقتصادی نامناسب سبب کاهش حمایت مردم از مدیرانی می شود که مسبب ایجاد این شرایط هستند، مطرح کرد: این به معنای کاهش مشارکت نیست و گاهی حتی سبب افزایش میزان مشارکت می شود. با توجه به تغییر درصدی از خواسته ها و دغدغه های مردم در دوره های مختلف، رئیس جمهور باید این دغدغه ها را در همان دوره شناسایی کرده و دغدغه مردم را داشته باشد.

این فعال سیاسی اجتماعی به اراده جریان های سیاسی در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات اشاره و تصریح کرد: جریان های سیاسی که بر پایه گروه های مردمی شکل گرفتند، در جهت افزایش میزان مشارکت مردم تلاش می کنند اما از این مجموعه جریان های سیاسی که به تمامیت خواهی تمایل دارند و نمی خواهند گردش قدرت اتفاق بیفتد، مخالف مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند.

وی ایجاد فضای دوقطبی در کشور را سبب سخت شدن کار رئیس جمهور دانست و افزود: با توجه به تنوع خواسته های کلی در کشور، گاهی ایجاد این دوقطبی ها، براساس مخرج مشترک های بسیار بزرگ است یعنی میزان اشتراک بین این دوقطبی ها بسیار کم است و دموکراسی یا مردم سالاری بهترین راهکار برای فروکش کردن تضادهای درون جامعه و ایجاد آرامش بین افراد است پس رئیس جمهور باید یک برنامه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامع داشته باشد که در بسیاری از زمینه ها ممکن نیست.

وی تصریح کرد: نابرابری های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یکی از مهمترین مشکلاتی است که جامعه ایران از آن رنج می برد و مادر تمامی مشکلات همین نابرابری ها است پس عدالت محور بودن برنامه رئیس جمهور تأثیر بسیاری بر حذف این نابرابری ها دارد البته این عدالت باید عمومی باشد و نسبت به تمامی اقشار جامعه رعایت شود و بسیار عمیق تر و برتر از برخوردهای حقوقی و قضایی باشد به طوریکه تمامی مردم این عدالت را حس کنند.

خاورزمینی با بیان اینکه بودجه های فرهنگی نباید فقط به بخش هایی که تعداد کمی از مردم به آنجا تمایل دارند، اختصاص یابد و حمایت فرهنگی از بخش های دیگر نیز صورت گیرد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید با درنظر گرفتن خواسته همه مردم، با وجود تضادها و ارزش های متفاوت، رضایت شهروندان را به دست آورد و احساس عدالت و برابری بین مردم ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه طراحان تحریم های بین المللی علیه ایران، به دنبال منافع خود هستند و ما نیز باید با استفاده از سیاست خارجه و افزایش قدرت بازدارندگی به دنبال منافع کشور باشیم، اظهار کرد: میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴، بالا و قابل قبول بود اما زمانی که عایدی خاصی از این میزان مشارکت که آن را با گوشت و پوست خود احساس کنند، حاصل نشود، طبیعی است که با کاهس میزان مشارکت در سال ۹۸ مواجه شویم.

رئیس خانه احزاب استان همدان در بخش دیگری اظهار کرد: با توجه به نتیجه انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه ۹۸، اصولگرایان خود را برنده این انتخابات می بینند و بنابراین بخشی از رقابت در بین اصولگرایان اتفاق افتاده و هر یک از جناح های داخلی اصولگرایان تلاش می کند گزینه خود را به عنوان گزینه نهایی جریان اصولگرا مطرح کند.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله که در دوره های قبل کمتر با آن مواجه بودیم، ناشی از همان اطمینان نسبی از نتیجه انتخابات است و پیش بینی رقابت در بین اصولگرایان را محتمل می کند، از طرفی در صورت شکل گیری یک توافق جمعی در بین جریان اصلاح طلب، ممکن است اصولگرایان نیز در انتخاب گزینه نهایی خود به انسجام برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha