• شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400030100180
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

افزایش توان دفاعی نیروهای مقاومت و استیصال صهیونیست‌ها

افزایش توان دفاعی نیروهای مقاومت و استیصال صهیونیست‌ها

ایسنا/اصفهان چند روز است که حماس و رژیم صهیونیستی مواضع یکدیگر را مورد هدف قرار می‌دهند، اما نکته حائز اهمیت در این بین افزایش توان دفاعی گروه‌های مقاومت فلسطینی نسبت به گذشته است.

دو هفته پیش اقدام صهیونیست‌ها در اخراج برخی از خانواده‌های فلسطینی از منطقه بیت‌المقدس شرقی سبب خشم و اعتراض گسترده فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی شد، به طوری که میان تظاهرات کنندگان و نیروهای پلیس اسرائیل زد و خوردهای شدیدی رخ داد و در نتیجه با گسترده‌تر شدن اعتراضات و جنایات صهیونیست‌ها، حماس در نواز غزه وارد عمل شد و شهرک‌های صهیونیست نشین را با موشک مورد هدف قرار داد و اسرائیلی‌ها نیز ساکنان بی‌دفاع غزه را آماج حملات هوایی خود قرار دادند.

تا امروز بیش از ۲۰۰ فلسطینی در این حملات به شهادت رسیده‌اند و در مقابل ۱۲ صهیونیست نیز کشته شده‌اند.

اتحادیه عرب از مجامع بین‌المللی خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و برای توقف جنگ علیه مردم فلسطین، مداخله فوری کنند. همچنین جو بایدن و رئیس‌جمهور فرانسه از صهیونیست‌ها جانبداری کردند و مدعی شدند اسرائیل حق دفاع از سرزمین خود را در برابر حملات فلسطینی‌ها دارند.

نتانیاهو-نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که حملات تا از بین رفتن توان نظامی حماس ادامه دارد و در مقابل حماس و گردان‌های قسام نیز تأکید کرده‌اند که تا شش ماه می‌توانند سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران کنند. اما سرانجام با تلاش و میانجی گری چند کشور از اول خرداد آتش بس میان دو طرف برقرار شد.

برای بررسی بیشتر تحولات سرزمین‌های اشغالی و رویارویی رژیم صهیونیستی با حماس در نوار غزه و عوامل مؤثر در آغاز این درگیری‌ها ایسنا با محمدعلی بصیری- استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

تصور صهیونیست‌ها این بود که جبهه مقاومت تضعیف شده است

محمدعلی بصیری گفت: چند علت را باید در نظر بگیریم که این عوامل دست به دست هم دادند تا تنش و درگیری در سرزمین‌های اشغالی رخ دهد. با فشار حداکثری که در زمان دونالد ترامپ بر روی ایران با خروج از برجام آغاز شد و غربی‌ها به زعم خود ایران را که حامی محور مقاومت است تحت فشار قرار دادند تصور جبهه مقابل از قبیل آمریکا، عربستان و اسرائیل این شد که ایران تضعیف شده و می‌توان ضربات میدانی بیشتری به جبهه مقاومت و حتی ایران وارد کرد.

وی افزود: به همین دلیل اسرائیلی‌ها با زدن کشتی‌های ایران، برقراری ارتباط با برخی کشورهای عربی منطقه، ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در تأسیسات اتمی کشورمان گام‌هایی در این جهت برداشتند. بعد از این اقدامات تصورشان این بود که در فشار حداکثری دست برتر را دارند به همین دلیل فلسطینی‌ها را نیز تحت فشار قرار دادند و در بیت‌المقدس به ضرب و شتم و حتی کشتار مسلمانان روی آوردند که این موضوع عاملی شد تا حماس با پرتاب موشک به سرزمین‌های اشغالی پاسخ جنایات صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس را بدهد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: تصور اسرائیلی‌ها بر این بود که توان نظامی بالایی دارند و سامانه گنبد آهنین می‌تواند جلوی هر حمله موشکی را سد کند و در کل نسبت به حماس برتری میدانی دارند و حزب‌الله لبنان نیز به دلیل جنگ در سوریه توان مقابله به مثل ندارد. به همین دلایل فکر می‌کردند اگر روی فلسطینی‌ها فشار بیاورند جوابی دریافت نمی‌کنند، اما تحولات میدانی ۱۲ روز گذشته نشان داد که این محاسبه صهیونیست‌ها اشتباه بوده است.

بصیری تصریح کرد: با این تحولات صهیونیست‌ها فهمیدند که با وجود فشار حداکثری بر جبهه مقاومت توان نظامی این جبهه نه تنها تضعیف نشده، بلکه به مراتب قوی‌تر هم شده است.

اسرائیل در صورت حمله زمینی به غزه آسیب می‌دید

وی درباره تهدید صهیونیست‌ها مبنی بر حمله زمینی به نوار غزه قبل از برقرار شدن آتش بس، گفت: صهیونیست‌ها بیشتر به منظور بازدارندگی طرف مقابل این تهدیدات را می‌کردند و اگر هم حمله زمینی انجام می‌دادند بدون شک حمله گسترده و بلندمدتی نمی‌کردند، چراکه به‌خوبی می‌دانند حتی زمانی که غزه در اختیارشان بود باز هم نتوانستند در برابر نیروهای چریکی مقاومت دوام بیاورند. چنین حرکتی را در جنوب لبنان هم انجام دادند، اما تمام نیروهای زمینی آن‌ها توسط حزب‌الله زمین‌گیر شد و تانک‌های پیشرفته "مرکاوا" از بین رفتند.

این کارشناس روابط بین‌الملل، افزود: به طور حتم امروز توان زمینی و موشکی جبهه مقاومت از ۱۵ سال پیش بیشتر است. بنابراین ممکن بود درگیری محدود زمینی در غزه رخ دهد که البته مانند گذشته اسرائیلی‌ها کوتاه می‌آمدند و آتش‌بس را می‌پذیرفتند. صهیونیست‌ها این احتمال را می دادند که اگر حملات خود را به غزه می افزودند ممکن بود جبهه جنگ علیه آنان گسترده‌تر شود و حزب‌الله لبنان نیز از جنوب وارد شود و یک درگیری منطقه‌ای غیرقابل کنترل رخ دهد. از مرز اردن مردم برای کمک به فلسطینی‌ها وارد شده‌ بودند و از جنوب لبنان نیز چند موشک به سمت اسرائیل شلیک شد.

ضربه‌پذیری زمینی و هوایی صهیونیست‌ها بیشتر شده است

بصیری ادامه داد: حزب‌الله به صراحت اعلام کرد که اگر صهیونیست‌ها از سلاح‌های ممنوعه علیه مردم غزه استفاده کنند و بر شدت حملات خود بیفزایند ساکت نمی‌ماند و وارد درگیری‌ها خواهد شد. این توازن سبب شد که اسرائیل به شکل زمینی وارد غزه نشود و اگر هم می‌شد به شکل محدود وارد این کار را می‌کرد چرا که ضربه‌پذیری زمینی و هوایی آنان بیشتر از گذشته است.

اسرائیل نمی‌تواند حماس را از بین ببرد

وی با بیان اینکه ادعای صهیونیست مبنی بر سرنگونی حماس بی‌اساس است، گفت: رژیم صهیونیستی قادر به انجام چنین کاری نیست، چراکه حماس مکان مشخصی ندارد و به شکل پراکنده در غزه مستقر است و به همین دلیل قابل‌شناسایی نیستند. اسرائیل نمی‌تواند خانه به خانه دنبال اعضای حماس بگردد چون غزه حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد. البته حماس هم بیکار نمی‌نشیند که اسرائیل بخواهد به این راحتی وارد غزه شود. غزه نوار باریکی در کنار دریای مدیترانه است و از نظر جمعیت متراکم‌ترین نقطه کره زمین است.

انتظار آتش‌بس می‌رفت

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: ادعای صهیونیست‌ها این است که فقط پایگاه‌های حماس را مورد هدف قرار دادند، اما در عمل مردم غزه را هدف قرار دادند و حماس یک گروه چریکی است که متخصص جنگ‌های نامنظم است و به این راحتی نمی‌توان آن را هدف قرار داد. اسرائیل به این دلیل که نتیجه مشخصی از این حملات نتوانست بگیرد و در برابر حملات موشکی حماس نیز ضربه‌پذیر بود پس از مدتی آتش‌بس را پذیرفت. ضمن اینکه شرایط منطقه هم به شکلی است که پذیرای یک جنگ جدید نیست.

بصیری با بیان اینکه سامانه گنبد آهنین در عمل فلج شده است، اظهار کرد: بیشتر فرودگاه‌های اسرائیل تعطیل شد و مناطق گازی و نفتی این رژیم نیز آسیب‌های زیادی دید. منابع بی‌طرف اعلام کرده‌اند که از هر ۷ موشکی که حماس به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است سامانه گنبد آهنین تنها توانسته یک موشک را ردگیری و منهدم کند. این آمار نشان می‌دهد که حداقل ۸۵ درصد موشک‌های حماس ردگیری نشده‌اند و به مناطق اشغالی اصابت کرده‌اند.

وی گفت: البته هر دو طرف مشغول جنگ رسانه‌ای با یکدیگر نیز هستند، به طوری که اسرائیل ادعا می کند ۹۰ درصد موشک‌های حماس را منهدم کرده و در مقابل حماس می‌گوید ۹۰ درصد موشک‌هایش به مناطق و شهرک‌های صهیونیست نشین برخورد کرده که برای اثبات ادعای دو طرف باید منابع بی‌طرف اظهار نظر کنند.

صهیونیست‌ها به شدت نگران کمک موشکی ایران به مقاومت هستند

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: آن چیزی که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها از آن وحشت بسیار زیادی دارند و سعی می‌کنند در مذاکرات هسته‌ای نیز درباره آن صحبت کنند توان موشکی و پهبادی ایران است. ایران در این زمینه پیشرفت‌های زیادی کرده است و برای مثال قبل از حمله موشکی و پهبادی، سیستم‌های مخصوص امواج الکترومغناطیسی خاصی را روی رادارهای دفاعی دشمن ارسال می‌کند تا از کار بیفتد و بعد از این فرایند حمله موشکی و پهبادی خود را انجام می‌دهد. آمریکایی‌ها و فرمانده سنتکام به صراحت اعتراف کرده‌اند که امروز در برابر حملات موشکی و پهبادی ایران کاملاً خلع سلاح شده‌اند.

بصیری یادآور شد: به همین دلایل روی برنامه موشکی ایران حساس هستند و معتقد هستند ایران بخش کوچکی از توان موشکی خود را در اختیار نیروهای مقاومت قرار می‌دهد. در حمله موشکی ایران به پایگاه "عین الاسد" عراق دقیقاً همین اتفاق افتاد، به طوری که سیستم راداری آمریکایی‌ها از کار افتاد. سیستم دفاعی آمریکایی‌ها به مراتب از اسرائیلی‌ها قوی‌تر است و وقتی در "عین الاسد" ضربه‌پذیر می‌شوند و "حوثی‌ها" در یمن با تکنولوژی مستشاری ایران ضربات مهلکی به عربستان وارد می‌کنند، طبیعی است که ضربه‌پذیری و نگرانی صهیونیست‌ها بیشتر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha