علیرضا صلواتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آشنایی من با ایسنا به اواخر دهه ۷۰ باز میگردد، زمانی که در دانشگاه شریف پذیرفته شدم و فعالیتهای رسانهایام بهطور حرفهایتر آغاز شد. پیش از آن، در اصفهان نیز فعالیت رسانهای داشتم، اما ورود به تهران باعث شد که همکاری جدیتری با رسانهها داشته باشم. ایسنا در آن زمان با تولد خود در سالهای ۷۸ و ۷۹ تحولی در رسانههای رسمی کشور ایجاد کرد.
وی در ادامه افزود: یکی از ویژگیهای مهم ایسنا در بدو تأسیس، گرافیک متفاوت آن بود. خبرگزاری ایرنا در آن زمان بهعنوان رسانه رسمی کشور بیشتر به متن و تلکس متمرکز بود، درحالیکه ایسنا با ورود رنگ به عرصه رسانههای رسمی، تفاوت قابلتوجهی را ایجاد کرد. این تمایز در نگاه اول بسیار جذاب و بدیع بود.
مدیر و مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به تفاوتهای دیگری که ایسنا نسبت به سایر خبرگزاریها بیان کرد: ایسنا در نوع اطلاعرسانی خود نیز نوآوریهایی به کاربرد. درحالیکه ایرنا با یک نوع محافظهکاری و زبان رسمی و ملاحظاتی در اخبار و تحلیلها همراه بود، ایسنا جسورانهتر عملکرد و در تحلیلها و گزارشهای خبری، بخصوص در زمینه توصیفی و تحلیلی، نوآوریهای زیادی دارد.
صلواتی ادامه داد: از دیگر ویژگیهای مهم ایسنا میتوان به نگاه نقادانه آن اشاره کرد. باوجود وابستگی ایسنا به جهاد دانشگاهی، اما هیچگاه جانب دولت را نگرفته و در تحلیلها و اخبارش همیشه رویکردی نقادانه داشته است. این ویژگی باعث شد که ایسنا در عرصه خبرگزاریها از دیگران متمایز شود.
وی به تأثیر سرویسهای تصویری ایسنا اشاره کرد و افزود: بخش تصویری ایسنا نیز در نوع خود نوآوری دارد. گالریهای عکسی که ایسنا ارائه میدهد نهتنها خبری است، بلکه خودشان تحلیل و تفسیر دارد. عکسها در ایسنا همیشه از زاویهای متفاوت گرفته میشوند که بهنوعی به تحلیل خود اخبار تبدیل میشوند.
مدیر پروژه قطار سریعالسیر با تأکید بر اهمیت این ویژگیها در موفقیت ایسنا توضیح داد: این تمایزات در حال حاضر نیز حفظ شده و به نظر من ایسنا هنوز جزو سه خبرگزاری برتر کشور است. باوجود فراز و نشیبهایی که در طول سالها تجربه کرده، این رسانه همچنان در کنار جسارت و نوآوری، دقت و صحت خبر را در اولویت قرار داده است.
صلواتی خاطرنشان کرد: ایسنا میتواند به مرجعی معتبر و قابلاطمینان برای مردم تبدیل شود. امیدوارم روزی برسد که ایسنا نهتنها در عرصه خبری، بلکه در عرصههای دیداری و شنیداری نیز حضور گستردهتری پیدا کند. اگر ایسنا بتواند به این تحول دست یابد، قطعاً بر تقویت دیگر رسانهها و ارتقای سطح رسانهای کشور تأثیر خواهد گذاشت.
وی در انتها به شعار همیشگی ایسنا در بالای سایت این با عنوان «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»، گفت: ایسنا در کنار سرعت و شفافیت، همیشه دقت و صحت را مدنظر قرار داده و امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند.
انتهای پیام


نظرات