• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400031007692
  • منبع : نمایندگی قزوین

رئیس پلیس‌ راه قزوین مطرح کرد

افزایش تردد در محورهای مواصلاتی استان قزوین در سال ۱۴۰۰

افزایش تردد در محورهای مواصلاتی استان قزوین در سال ۱۴۰۰

ایسنا/قزوین رئیس پلیس‌ راه استان قزوین گفت: در اردیبهشت و فرودین محدودیت تردد کرونایی برقرار بود اما در آمار تغییری اتفاق نیفتاد و طی ۲ ماه در سال ۱۴۰۰ تردد در محورهای استان قزوین ۲۶ درصد افزایش پیداکرده است، همچنان محور آزادراهی قزوین کرج بیشترین تردد را دارد.

سرهنگ فرهاد ذاکری منش در نشست خبری که دوشنبه ۱۰ خرداد که در پلیس‌ راه استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: امروز عصر ارتباطات و اطلاعات است و خبرنگاران نقش فرا مرزی دارند، خبرنگاران در حوزه جنگ روانی و عملیاتی نقش بسیار مهمی دارند و همواره به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.

وی افزود: یکی از نقش‌های مهم خبرنگاران فرهنگ‌سازی است و ما نیز به‌عنوان پلیس‌راه می‌خواهیم که خبرنگاران ما را در حوزه فرهنگ‌سازی یاری کنند، رسانه‌ها در ایام کرونا نشان داند که چطور می‌توانند نقش ایفا کنند و با فرهنگ‌سازی درست، استفاده از ماسک را به یک عادت تبدیل کردند.

رئیس پلیس‌راه استان قزوین با اشاره به تصادفات رخ‌داده در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به فرهنگ‌سازی صورت گرفته در چند سال اخیر شاهد کاهش حوادث و سوانح بودیم، به‌طوری‌که سال گذشته ۹۲/۲۸ درصد تصادفات به ترتیب ۵۷/۳۱ درصد تصادفات خسارتی، ۶۱/۱۰ درصد تعداد جان‌باختگان حوادث و ۸۹/۱۹ درصد مجروحین اعزامی به بیمارستان کاهش پیداکرده است.

وی اظهار کرد: حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان قزوین بالا است به‌طوری‌که این میزان در فرودین ماه سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون تردد بود که در سال جاری به بیش از ۲۱ میلیون تردد رسیده در واقع ۷۴ درصد افزایش تردد صورت گرفته است.

ذاکری منش بیان کرد: در اردیبهشت و فرودین محدودیت تردد کرونایی برقرار بود اما در آمار تغییری اتفاق نیفتاد و طی ۲ ماه اردیبهشت و فرودین ماه سال ۱۴۰۰ تردد در محورهای استان قزوین ۲۶ درصد افزایش پیداکرده است، همچنان محور آزادراهی قزوین کرج بیشترین تردد را دارد.

استان قزوین ۲۲۰ کیلومتر آزادراه دارد

وی تأکید کرد: اگر ترافیک روان باشد نظم برقرار است اما زمانی که پیک ترافیک تمام‌شده و ترافیک نیمه سنگین است متخلفین بیشتر و به‌تبع آن تصادفات جرحی و فوتی افزایش پیدا می‌کند، استان قزوین ۲۲۰ کیلومتر آزادراه دارد که راه ارتباطی با ۱۱ استان است بنابراین تردد در آزادراه‌های قزوین زیاد است.

رئیس پلیس‌راه استان قزوین بیان کرد: آزادراه غدیر نیز اخیراً و باهدف کاهش ترافیک بهره‌برداری شده است؛ اگرچه هنوز خلوت است اما مسئولیت مهمی بر روی دوش پلیس‌راه گذاشته است همچنین در آزادراه‌های کرج- قزوین و قزین-زنجان انواع وسایل نقلیه سنگین، نیمه سنگین، تریلی، اتوبوس و تانکرها و حاملین مواد خطرناک تردد دارند که این امر نشان از حساسیت این آزادراه‌ها را دارد.

وی یادآور شد: بار ترافیکی استان‌های جنوبی، کرج و تهران به قزوین زیاد است و اغلب افراد هنگام ورود به قزوین دچار خستگی و خواب‌آلودگی هستند که همین امر منجر به تصادفات واژگونی می‌شود در فرودین ۱۴۰۰ نیز اغلب تصادفات واژگونی بود درواقع اغلب تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهر قزوین براثر خواب‌آلودگی رخ می‌دهد.

ذاکری منش تأکید کرد: در فرودین ماه و اردیبهشت علی‌رغم ترددهایی که داشتیم آمار تصادفات کنترل شد، در این ایام ۱۰ درصد مجروحین ناشی از تصادف افزایش و ۴۱ درصد از جان‌باختگان جاده کاهش داشته است، همچنین تصادفات خسارتی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: عمده تخلفات بیشتر به علت عدم توجه به جلو و ۴۸ درصد تصادفات به خاطر واژگونی و اغلب بین ساعت ۱۴ تا ۲۲ شب رخ‌داده است، همچنین ۴۶ درصد تصادفات در آزادراه‌ها اتفاق می‌افتد، طبق آمار ۹۵ درصد مقصر تصادفات آزادراه‌ها و جاده مواصلاتی استان آقایان و همچنین طیف سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هستند.

رئیس پلیس‌راه استان قزوین یادآور شد: بیشتری علت تصادفات خواب‌آلودگی است که اغلب قابل جلوگیری کردن توسط پلیس نیست و باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا سرنشینان به‌عنوان کمکی راننده کمک کنند از تصادفات جلوگیری شود.

وی با اشاره به تجهیزات به‌روز پلیس‌راه و سیستم پایش تصویری، اظهار کرد: ۲۶ نقطه جاده از طریق دوربین رصد انجام می‌شود، همچنین گشت‌های ما بر اساس سیستم هوشمند و در مکان تعیین‌شده فعالیت می‌کنند، همچنین جریمه‌ها به‌صورت هوشمند اعمال می‌شود و قبض جریمه حذف‌شده است.

ترسیم کروکی صحنه تصادف به‌صورت آنلاین

ذاکری منش بیان کرد: اگر فردی تخلف کند پلیس‌راه با در دست داشتن کد ملی وی خلافی‌ها و دستورات قضایی مربوط به توقیف خودرو و رفتار راننده را بررسی می‌کند و به همه اطلاعت آن دسترسی دارد، اتوبوس‌ها نیز توسط سامانه بررسی و اگر تخلفی صورت بگیرد در طول مسیر تخلفات رسیدگی می‌شود.

وی اظهار کرد: در آینده نیز ترسیم کروکی و بررسی صحنه تصادف از طریق سیستم هوشمند و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، درواقع اطلاعات به‌صورت آنلاین به مراجع قضایی ارسال می‌شود و کسی نمی‌تواند صحنه‌سازی کند.

رئیس پلیس‌راه استان قزوین تصریح کرد بیشترین سوانح در ۲ ماه اخیر در آزادراه قزوین کرج، قزوین تهران جاده قدیم و قزوین زنجان بوده است، تمرکز ما روی آزادراه‌های به‌ویژه قزوین به کرج و قزوین به زنجان که پایگاه‌های هدف ما است.

وی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی اظهار افزود: محدودیت‌های تردد بین استانی از چهارشنبه ۱۲ خرداد آغاز و تا ۱۷ خرداد ادامه دارد و هیچ ماشین با پلاک غیربومی اجازه ورود به قزوین را ندارد، در حال حاضر جریمه تردد در شهرهای قرمز یک‌ میلیون تومان و در سایر وضعیت‌ها ۵۰۰ هزار تومان است، از مردم می‌خواهیم تا در اجرای مأموریت‌ها به پلیس کمک کنند.

ذاکری منش تأکید کرد: هدف پلیس اعمال قانون نیست بلکه ایجاد انضباط ترافیکی برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک است، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، خستگی حین رانندگی، صحبت با گوشی همراه مؤلفه‌های مهم در صدر عوامل تصادفات است و در حال حاضر ۵۶ نقطه حادثه‌خیز در استان وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha